Recenze: Chicagský tribunál je napínavé soudní drama inspirované skutečnými událostmi, jež jsou umocněny svou aktuálností

Aaron Sorkin se vrací do soudní síně.

Scenáristickým debutem Aarona Sorkina byl snímek Pár správných chlapů z roku 1992 zaměřující se na vojenské soudní řízení. Ve svém novém projektu vzniklém ve spolupráci s Netflixem, je zpátky na místě činu a ujímá se tentokráte i role režiséra. A je znát, že mu to svědčí. Sorkin zkrátka umí adaptovat soudní drama na velké plátno a má cit pro jeho zpracování. Dokáže autenticky podchytit atmosféru slyšení a je patrné, že dané tematice rozumí, neboť vše je provedeno srozumitelně.

Sorkin zde vypráví skutečný příběh o soudním řízení organizátorů protestů proti sjezdu demokratů v roce 1968, kdy se původně zamýšlené pokojné demonstrace vyvinuly ve vlnu násilí a střetů s policií. Otázkou však je, kdo je tu pravým viníkem. Proces, který pak následoval s jejich pořadateli, se zapsal do historie jako jeden z nejznámějších vůbec. To, co se na něm dělo je však až k neuvěření.

Ano, některé momenty, byť jde o skutečné události, jsou až na tolik absurdní a neskutečné, že jim nemůžeme uvěřit. A přitom se doopravdy staly. Nejdůrazněji je to vidět na zacházení s černochem Bobbym Sealem, vůdcem Černých panterů, který byl též zařazen mezi obžalované. Tvůrci na to neskrytě poukazují a upřímně zobrazují, co se tehdy skutečně odehrávalo. Snímek tak svým kritickým prstem míří na americký právní systém a jeho nedokonalosti. Zároveň také Chicagský tribunál nechtěným a zvláštním způsobem skoro dokonale odráží i současnou atmosféru ve Spojených státech. Načasování vypuštění film v období před americkými prezidentskými volbami, kdy je země zmítána protesty a nepokoji, tak nemohlo být lepší, a snímek z toho jistě neplánovaně vytěží.

Nehledě pak na to, že jde i o kvalitně odvedené dílo po filmařské stránce. Samotný děj má velký spád a jsme do něj vtáhnuti už v prvních pár minutách. Dvě hodiny pak uběhnou vskutku rychle. Díky tomu může být občas trochu složité sledovat dění a vyznat se v něm, zvláště díky četným právnickým potyčkám a odborné terminologii, ale tvůrci tuto vážnější stránku prolínají s trochou humoru a přiměřeně tak odlehčují jinak velmi důležitý příběh.

Celý zážitek je pak umocněn hvězdným hereckým obsazením.Celý zážitek je pak umocněn hvězdným hereckým obsazením. Tomu vévodí Frank Langella jako soudce Julius Hoffman. Langella se ujímá této komplexní role s grácií a lehkostí a představuje nám krutého a maniakálního soudce, který to zjevně nemá v hlavně pořádku. Jeho postavu s chutí nenávidíme, což je jen důkaz Langellova věrohodného výkonu. Vybaví se zde vhodné porovnání se sestrou Ratched z Přeletu nad kukaččím hnízdem. Obě tyto postavy dokonale zosobňují nespravedlivý a autoritářský vládnoucí systém.

Avšak kvalitní práci odvádí i zbytek ansámblu. Nejen díky své výšce z něj vyčnívá Sacha Baron Cohen coby Abbie Hoffman. Ten podává velmi silný výkon. Poněkud nezvykle se tu představuje v serióznější roli a zejména ve vypjatých momentech dokazuje, že zkrátka umí hrát. Jeho parťákem je pak Jeremy Strong, který je zde k nepoznání a do své postavy se převtělil jako chameleon. Za zmínku pak také stojí Eddie Redmayne, Alex Sharp, John Carroll Lynch, Mark Rylance, Yahya Abdul-Mateen II, Joseph Gordon-Levitt či Michael Keaton v malé, ale velmi výrazné roli, který se svým příchodem a dominantní hereckou osobností rázem osvojuje celou scénu. Silné je celé obsazení, které dohromady tvoří sehraný tým, jenž nejlépe funguje ve vyhrocených společných scénách.

Chicagský tribunál je zkrátka snímek, který určitě stojí vidět. V první řadě nám totiž nabízí zajímavý a důležitý skutečný příběh a povědomí o něm, by se mělo rozšířit mezi širší masy. Aaron Sorkin se zde opět představuje jako mistrný vypravěč, který umí autenticky podchytit atmosféru soudního procesu a napínavě líčí jeho vyhrocený průběh umocněný jeho důležitým posláním. Velkým plusem je pak i spád děje, který zkrátka ani na chvilku nenudí. Celkový zážitek pak dokresluje talentované herecké obsazení, které podává kvalitní výkony. Netflix zde bez nadsázky představil silného adepta na Oscary po vícero stránkách.

Teď by se nám hodily respirátory…

Už aby byla pauza na oběd.

Nemáš drobný? Potřeboval bych rozměnit.