Recenze Coronation: Aj Wej-wej nabízí působivý vhled do zákulisí situace ve Wu-chanu v době první vlny covidu-19

Jak to vlastně celé začalo.

Neblahá situace, kterou v současnosti žije celý svět, odstartovala již v prosinci loňského roku v čínském městě Wu-chan, kde se tehdy poprvé objevil nový neznámý virus, později odborníky a médii pojmenovaný jako covid-19. Ten se později rozšířil do skoro všech zemí světa a v této chvíli probíhá jeho tzv. druhá vlna.

Jenže zdrojem toho všeho stále zůstává čínský Wu-chan. A právě do něj se uprostřed probíhající první vlny covidu-19 vypravil čínský filmař Aj Wej-wej. Ten autenticky vykresluje tamní stav, a jak se zdejší zdravotníci a obyvatelé potýkali s celým problémem. Už od prvních minut je jasné, že půjde o velmi umělecké a osobité dílo, jak se režisér v autě postupně přibližuje do cílového města, odkrývá se před námi zasněžená krajina v mohutném oparu, který tomu celému dodává onu správnou tajemnou a utopistickou atmosféru. Tu pak podporují i lidé, se kterými se režisér na své cestě postupně střetává, všichni pečlivě chráněni maskami.

To se pak stupňuje s příjezdem do samotného Wu-chanu, kdy jedním z prvních korespondentů je lékař zdejší nemocnice. My sledujeme jeho dlouhou cestu na jeho finální stanoviště i následné úmorné a pečlivé nandávání jedné ochranné vrstvy za druhou. Tohle celé trvá bez nadsázky zhruba takových patnáct minut (nebo se tak aspoň zdá), jedná se zkrátka o nesmírně zdlouhavou pasáž, která chvílemi až trochu nudí a šla jistě zkrátit. Aj Wej-wej však chtěl poukázat na to, čím si doktoři i sestřičky doteď dennodenně prochází, a snažil se docílit toho, aby se divák dokázal vžít do kůže sledovaného protagonisty. To se mu jistě z části povedlo, jenže délka celého (zdánlivě nezeditovaného raw) záběru a jeho statičnost, to celé trochu bohužel podkopává, neboť u toho zkrátka nejsme schopni udržet pozornost.

Celý snímek je takový statický a vleklý a zdánlivě nemá ucelený rámec, který by spojoval jeho jednotlivé části. Ty jsou však bezesporu působivé. Jedná se především o sled výpovědí různých vybraných korespondentů, mezi kterými je zmiňovaný doktor léčící pacienty s covidem-19, stavař, co ve Wu-chanu uvízl, babča komunistka v karanténě, která to celé vidí po svém, a muž, jemuž na covid zemřel otec a rád by ho pohřbil, jenže úřady mu dělají problémy. Celé to působí jako by zkrátka tvůrce sesbíral vše, co v danou chvíli mohl a situace mu dovolovala, a poslepoval posléze výsledný materiál nějak dohromady, což je vlastně tak trochu i logické, vzhledem k dané tématice.

Snímek je autentický a představuje upřímnou výpověď o tom, jak to tehdy ve Wu-chanu vypadalo.Díky tomu je však snímek autentický a představuje upřímnou výpověď o tom, jak to tehdy ve Wu-chanu vypadalo. Nabízí dokonce několik (výše zmíněných) úhlů pohledů, skrz které zobrazuje zásadní problémy, kterým tamní společnost čelila a stále čelí. Dobře poukazuje na šílenou mašinerii čínské byrokracie a její fungování ve chvílích nouze.

Nejde však o ryze informativní film. Aj Wej-wejovi totiž nejsou cizí ani velmi silné záběry, skrz které zobrazuje závažnost celé situace. Povedlo se mu zaznamenat i vážně nemocné pacienty s covidem-19, namáhavou práci doktorů či až zdánlivě absurdně působící užití ochranných prostředků, které však má svůj účel. Jako z nějakého sci-fi pak působí scény, ve kterých se dezinfikuje celé město, jako by docházelo k vymýcení ďábla.

Coronation je velmi působivý snímek, který však trochu odradí svou unylostí a nejednotou jednotlivých části. Ty, i když jsou zajímavé, tak se vlečou a dohromady nedávají ucelený zážitek, spíš jde jen o sled obrazů a výpovědí, které se snaží o něčem vyprávět. I přes to se však Aj Wej-wejovi skrz ně podařilo nekrytě a autenticky zobrazit danou situaci a odkrýt aspoň něco málo z tajemného Wu-chanu a jak to tam tehdy bylo. Aj Wej-wej se snaží apelovat na závažnost celé problematiky s covidem-19, a to se mu bezesporu daří.

Zdravotníci pracuje v drsných podmínkách a pod nejpřísnější ochranou.

Všechny cesty vedou do Wu-chanu.

Dezinfikovat se musí vše.