Recenze: Život před sebou se Sophií Loren je dramatem plným emocí, které stojí za vaši pozornost

Oscarová herečka se po letech vrací na obrazovky se vší parádou.

Příběh snímku Život před sebou se soustředí na dvě hlavní postavy – starou paní, které všichni říkají Madame Rosa, a dvanáctiletého chlapce Mohameda, kterému každý říká zkráceně Momo. Madame Rosa, jež v mládí přežila holokaust, se ve svém bytě stará o děti prostitutek, které se o své potomky nemohly starat. Momo se na druhou stranu potlouká ulicemi a seznamuje se s lidmi, kteří na něj nemají dobrý vliv. Díky tomu jednoho dne na ulici ukradne Madame Rose nákupní tašku. Jeho „opatrovník“, doktor Coen, přinutí chlapce, aby šel tašku vrátit a chce požádat Madame Rosu, aby se chlapce na určitou dobu ujala. Madame Rosa je nejprve zásadně proti, nakonec ale svolí a je jenom na ní a na Momovi, aby si k sobě dokázali najít cestu.

Tento čerstvý počin od Netflixu vychází ze stejnojmenné knižní předlohy autora Romaina Garyho. Nejde ovšem o první filmové zpracování této knihy. Již v roce 1977 vznikla francouzská adaptace, která dokonce získala Oscara za Nejlepší zahraniční film, dále vyhrála Nejlepší cizojazyčný film na Los Angeles Film Critics Association a v poslední řadě získala Simone Signoret, tehdejší představitelka hlavní role, cenu za Nejlepší herečku v rámci cen César du cinéma. Volba Netflixu natočit novou verzi tak může působit jako poměrně velká výzva. Podařilo se vytvořit další kvalitní adaptaci knihy?

Na první pohled je vidět, že oproti původnímu zpracování je příběh v novém filmu zasazen do současné doby a také do jiného prostředí. Výprava vypadá skvěle, jak by se koneckonců od filmů z Netflixu také očekávalo. Z hlediska vizuální stránky vynikají především scenérie nádherné Itálie, které vytváří určitý kontrast s temnými zákoutími měst, v nichž se pohybuje Momo. Celý film je v podstatě postaven na kontrastech, nejen co se týče prostředí, ale především hlavních postav – na jedné straně zde máme starou ženu a na straně druhé mladého chlapce, kdy oba pochází z odlišného prostředí. Přesto mají určité věci společné – oba si prošli hodně těžkými životními událostmi a oba si vytvořili vztah k něčemu, co je utěšuje a co jim přináší klid.

Právě to jim umožní, aby si k sobě našli cestu a aby se Momo dokázal odpojit od negativních vlivů a špatných lidí. V tom mu vedle Madame Rosy ještě pomáhá například Mr. Hamil (Bábak Karímí), kterému Momo občas vypomáhá v práci. V celku tak vidíme cestu mladého chlapce, který se na začátku nezajímá o nic jiného než o sebe, aby v závěru ze všech sil pomáhal Madame Rose, jejíž vysoký věk si pomalu začíná vybírat svou daň.

Sophia Loren se po delší odmlce kvůli tomuto filmu znovu vrátila před kameru.Vedle skvělé výpravy, efektů, režie a práce s kamerou film stojí především na skvělých výkonech všech zúčastněných herců, především pak na výkonech ústřední dvojice. Sophia Loren, představitelka Madame Rosy a naprostá legenda stříbrného plátna, se po delší odmlce kvůli tomuto filmu znovu vrátila před kameru. Na jedné straně to bylo možná díky dobrému scénáři, velkou roli v tom ale určitě sehrál i fakt, že režisér Edoardo Ponti je právě synem Sophie Loren, se kterým mimo jiné tato italská rodačka točila svůj předchozí krátkometrážní film Lidský hlas.

Na to, že má Sophia Loren již 86 let, z ní vyzařuje velká energie a podává naprosto skvělý herecký výkon, jelikož jí věříte naprosto vše, co řekne nebo udělá. Stejně tak dokáže být mladý Ibrahima Gueye, který hraje Moma, velmi přesvědčivý ve všech klíčových scénách a působí uvěřitelně. Divák se s ním dokáže dobře ztotožnit, dokáže chápat jeho rozhodnutí, která nejsou po určitou dobu filmu zrovna správná, a na závěr z něj má divák radost, když si projde potřebným vývojem, který vyvolá emoce. Oproti původnímu filmovému zpracování je zde logicky zvolen modernější přístup k látce, což díky dobrému scénáři, výpravě a režii tomuto filmu hodně svědčí a vůbec nevadí, že je v některých věcech od knižní předlohy a původní filmové verze trochu odlišný. Naopak si myslím, že některé pasáže tento nový snímek zpracoval ještě o trochu lépe, než jeho předchůdce.

Život před sebou je bezesporu skvělé drama, které má emoce a dokáže chytit za srdce. Výprava a režie z něj dělají na pohled pěknou podívanou, je to ale především příběh a herecké výkony, které z něj dělají ještě něco víc. Sophia Loren odvádí ve svém pokročilém věku skvělou práci a mladý Ibrahima Gueye jí výborně sekunduje. V podstatě jde o snímek, který se moc nepáře s tím ukázat, jak realita dokáže být někdy tvrdá, o to víc sympatické je ovšem vidět, co se nám tím vším tvůrci v závěru snaží vlastně říct. Jestli tedy máte rádi dramata, kterým nechybí trocha toho srdíčka, tento film vás určitě nezklame.

Sophia Loren ve filmu dokazuje, že ani po delší odmlce její herecký talent nikam nezmizel.

„Když nestihnete sundat prádlo před deštěm včas, může vás to rozhodit,“ pomyslel si Momo.

Na první pohled nesourodá dvojice toho má společného více, než by se mohlo zdát.