Recenze Netěhotná: Monotematický snímek nezvládl využít potenciál zúčastněných herců a námětu

Jednoúčelový film řeší kontroverzní téma interrupce.

Sedmnáctiletá studentka střední školy jménem Veronica zjistí, že je těhotná. Rozhodne se podstoupit umělé přerušení těhotenství. K tomu ve většině států USA potřebuje ještě souhlas rodičů. Ti její jsou ovšem silně věřící, takže by to určitě nepovolili. Podnikne proto potají se svou nejlepší kamarádkou z dětství Bailey třídenní výlet ze státu Missouri na kliniku v Albuquerque v Novém Mexiku, kde tento souhlas není potřeba. Jak se dá očekávat, na cestě je čeká mnoho překážek.

Na scénáři se podíleli hned čtyři lidé – režisérka Rachel Lee Goldenberg, herečka Jennifer Kaytin Robinson a autoři stejnojmenné knihy Ted Caplan a Jenni Hendriks. V tomto případě ale neplatí, že čím víc hlav, tím víc nápadů. Základními tématy jsou právě interrupce a přátelství. Problémem je, že se jich jen letmo dotknou a nejdou více do hloubky.

Umělé přerušení těhotenství totiž v současnosti výrazně rozděluje společnost na dva nesmiřitelné tábory. Ženevskou dohodu na podporu ženského zdraví a posílení rodiny, která vylučuje potraty ze základní zdravotní péče, podepsalo zatím 33 států světa. Mezi nimi jsou například právě Spojené státy, Egypt, Brazílie, Maďarsko, Irák, Uganda, Zambie, Indonésie nebo nově Polsko. Je tudíž pochopitelné, že se tato problematika promítá i do umělecké sféry.

Opakují se otřepané fráze typu „jen já mohu rozhodovat o svém těle“ nemají už tak velkou sílu.Pokud ale tvůrci chtěli opravdu natočit příběh, který by měl přesvědčit veřejnost o důležitosti možnosti interrupce, měli pro to vybrat relevantnější argumenty. Opakují se otřepané fráze typu „jen já mohu rozhodovat o svém těle“ nemají už tak velkou sílu a nikoho příliš nezaujmou. Některé scény nebo hlášky mohou zase zbytečně pobuřovat.

Hlavní hrdinka má navíc schválně působit téměř jako ztělesněný anděl (až na to těhotenství samozřejmě). Ve svém životě se vlastně nedopustila žádné větší chyby – používá s přítelem při sexu kondom, pečlivě se připravuje do školy, má vynikající studijní výsledky, chystá se na vysokou školu a alkoholu a drogám se vyhýbá velkým obloukem.

Zato Bailey je jejím přesným opakem a zároveň také jedinou komickou postavou. V tomto ohledu se obě alespoň dobře doplňují a jejich přátelství je uvěřitelné. Naštěstí se nedočkáme nějakých přehnaných gest, jak to ve filmech často bývá. Právě díky mladým herečkám Haley Lu Richardson a Barbie Ferreira to není k uzoufání nudná podívaná. Bohužel tvůrci nejen je za každou cenu pasují do stereotypních pozic a vkládají jim do úst fádní promluvy. Jakmile dnes není ve snímku alespoň jedna gay postava a herec jiné rasy než europoidní, nemůže nejspíše vůbec spatřit světlo světa.

Dílo je vlastně vnitřně rozpolceno, paradoxně podobně jako ony dvě nesmiřitelné skupiny zmíněné výše. Vážnou problematiku interrupcí se snaží alespoň trochu odlehčit humorným laděním, které ale nemá valný účinek na diváka. Navíc se zkrátka nelze ubránit dojmu, že celý tento vcelku nadějný námět mohl být pojat originálněji a citlivěji. Možná někoho donutí ke krátkému zamyšlení, žádný převrat však nezpůsobí. Také herecký ansámbl by určitě zvládl předvést lepší výkony, ale bohužel k tomu nedostal příležitost. Tvůrci si zřejmě moc nevěděli rady s jejich potenciálem, což je poměrně velká škoda.

„Skoč teď! Tak teď. Teď! No, tak nic… „

„Nejsme zase kámošky. Jen dávali zdarma ledovou tříšť navíc.“

„Klidně si zakřič: Jsme lesby a jsme těhotné!“