Recenze: Občan Kane je nestárnoucí a na svou dobu velmi nadčasová klasika, která vybudovala cestu dnešní kinematografii a zejména filmům o novinářích

Psal se rok 1941.

A mladý filmař Orson Welles, který měl v té době na kontě pouze pár krátkometrážních snímků, se rozhodl vytvořit svůj první celovečerní počin, s nímž se brzy zapsal do filmové historie. Welles totiž ve svém debutu používá na svou dobu neotřelé a inovativní techniky.

Technologická vyspělost Občana Kana zkrátka uchvátí nejednoho filmového nadšence. Už první velkolepé záběry z Kanova fiktivního paláce Xanadu, je jasné, že půjde o produkčně silné dílo. Mistrně odvedené jsou například jednotlivé přechody z jedné scény na druhou. Postavy něco vyprávějí, pak za jejich pomalu se rozplývající siluetou začne odvíjet další část příběhu a ony pomalu vyplynou a obraz se vykrystalizuje. Anebo je použit nečekaný záběr. Tím vším se snaží Welles upoutat divákovu pozornost, a daří se mu to. Zaujme i práce s kamerou, která používá neobvyklých úhlů záběru.

Vzhledem k tomu, že jde o černobílý film, tak si také tvůrci dali záležet na využití světla a stínů, které dotvářejí celkovou atmosféru jednotlivých scén. Zjevný důraz je také kladen na zrcadla a jejich funkci, kterou Welles a spol. používají k vytvoření nevšedních záběrů oživujících celou podívanou. Jako příklad poslouží třeba scéna Kana procházejícího kolem zrcadla, jenž postupně rozdvojí jeho postavu do více stejných za sebou jdoucích odrazů. Tím je mimo jiné naznačena i jeho mentální a emocionální rozpolcenost v daném momentě.

I když je děj poněkud statický, tak má určitý spád a divák se téměř dvě hodiny nenudí.I přes veškerou technickou vyspělost je však samotný příběh poněkud jednoduchý. Ve svém jádru je to totiž novinářský film, který zobrazuje tehdejší vnímání médií a jejich postavení, na straně jedné. Na druhé straně je tu znázorněn i vztah médií ke společnosti a fungování tehdejších novin. Sledujeme zde nadějného žurnalistu, který po smrti Kana, obchází veškerého jeho blízké s cílem udělat si obraz o tomto mediálním magnátovi pro připravovaný žurnál jeho novin a pochopit tajemství jeho posledních slova před smrtí „Poupě“. A tak skrz výpovědi jeho jednotlivých přátel, milenek i nepřátel, sledujeme Kanův život, jeho vzestup i postupný pád. I když je děj poněkud statický, tak má určitý spád a divák se téměř dvě hodiny nenudí.

Baví i herecké obsazení, které se z většiny (s výjimkou Wellese) sestává především z členů amatérského divadla, pro něž je to filmový debut. A jako takoví podávají všichni velmi solidní a poměrně autentické a nenucené výkony. Tím se přesně liší od současných hereckých počinů, jsou zkrátka více přirozené. Hlavní hvězdou však i nadále zůstává Orson Welles coby titulní Kane. Jeho přednes je výrazný a Welles si osvojuje každou scénu, ve které se objevuje.

Velkou oporou hercům jsou i povedené masky. I z tohoto hlediska je Občan Kane na svou dobu vyspělý. Spousta postav, včetně Kana, totiž skrz postupující děj stárne. A právě tento efekt je zobrazen velice věrohodně a je znát, že maskéři zde odvedli kvalitní práci, skoro lepší než mnohé dnešní moderní tzv. de-aging technologie.

V neposlední řadě je tu výrazný i hudební doprovod z pera Bernarda Herrmanna, který stojí za ikonickou smyčcovou znělkou z Hitchcockova Psycha. I zde vytvořil poutavý soundtrack, který podtrhuje celkovou atmosféru příběhu.

Občan Kane je bezesporu filmovou klasikou, která se zapsala do dějin. A je jasné proč. Na svou dobu nabízí poměrně revoluční vizuální podívanou, která si inovativně hraje se světly, stíny a přechody mezi jednotlivými scénami. Velký plusem jsou i povedené masky, skrz které jednotlivé postavy věrohodně stárnou. A když je řeč o postavách, tak i herci v čelem s Orsonem Wellesem odvádí kvalitní práci. Zkrátka Občan Kane je technicky vyspělé dílo, které představuje must-see pro každého milovníka filmů.

Není tedy ani divu, že David Fincher přišel nyní s Mankem, životopisným dramatem o vzniku Kana, jež bude zanedlouho k vidění na Netflixu.

Volte Kana!

Co tam vidíš, Drahoušku?