Recenze – Transformers: Probuzení monster není ani tak probuzení jako neúspěšná resuscitace

Nechte Transformers už raději spát.

Pokud jste nikdy neviděli žádné Transformers, nebo ještě lépe vůbec žádný film ani auto, tenhle snímek by se mohl zdát docela zábavný. Jako na závodním okruhu je i tohle kolo hodně podobné těm předešlým a už si pamatujeme každou zatáčku. Dva obyčejní outsideři se zničehonic skamarádí s mimozemskými roboty a musí zabránit jiným mimozemským robotům, aby získali nějaký prastarý a veledůležitý artefakt s obří mocí, který je samozřejmě zase ukryt na naší planetě. Budou se chvilku nahánět, a nakonec se velkolepě pomlátí na nějakém zajímavém místě (tady je to Peru).

Proč studio pořád chrlí další filmy o Transformers?Proč studio pořád chrlí další filmy o Transformers? Protože oni jako takoví by měli co nabídnout, jsou to prostě vděční hrdinové, mají zajímavé charaktery, vážné i vtipné, můžeme díky nim sledovat honičky s úžasnými modely aut, efektní (tedy jak kdy) přeměňování na roboty a jejich následné rvačky, řežby, výbuchy a tak dále. Jenže tenhle film omílá znovu a znovu to, co jsme už viděli a lidští hrdinové jsou k uzívání nudní. Záporák Scourge ani jeho kolegové nás rozhodně nebudou nahánět v nočních můrách, trošku to tu oživí jen další druh Transformerů, Maximals, kteří na sebe berou podobu robotických divokých zvířat, třeba gorily nebo geparda.

Další klasický trik, jak film alespoň trochu ozvláštnit, je odtáhnout hrdiny na nějakou zajímavou lokaci, v tomto případě Peru. Takže si užijeme pár přeletů dronem, jedno podzemní město á la Indiana Jones a lokální obyvatele And. To je ale tak nějak vše. Děj se odehrává v 90. letech, jenže jejich atmosféra na nás vůbec nedýchne a po pár prvních minutách se nám tahle skutečnost vykouří z hlavy. Ani hudební podkres nabušený nostalgickými hitovkami nečekejte (teď vážně, jak těžké může být udělat dobrý soundtrack z devadesátek?).

Něco je tu dost frustrující, Optimus Prime dělá poměrně hloupá rozhodnutí, Mirage dokáže vytvořit své zrcadlové kopie pro zmatení nepřítele, ale využije toho jen jednou, Autoboti se snaží být nenápadní a nevyplašit lidi okolo, i když jde o záchranu celých galaxií, a místo toho posílají na mise dva pomalé a nezkušené lidské hrdiny, kteří se k situaci jen tak nachomýtli, protože… se vlezou do chodby? Kdyby byl tenhle film auto, asi by mu blikala nejedna výstražná kontrolka, protože tu toho dost nefunguje. Jízda je to tedy dost nepohodlná, bez humoru a emocí. A je to škoda.

Jsou tu zase další Transformers a my se vsadíme, že nikdo už nemá ponětí, kolik jich dohromady bylo. Tenhle snímek má ale něco, co jej odlišuje od všech předešlých dílů Transformers, skutečně stojí za vidění a dokáže nás pobavit, překvapit a dojmout. Pardon, ne, nemá. Nedokáže nic z toho. Není sice extrémně ošklivý, tupý ani nudný, ale… tohle všechno jsme už viděli. Ani z té devadesátkové atmosféry nic nevymáčkne. Pokud jste ještě nikdy v životě nebyli v kině a je vám patnáct, pak dobře, nejspíš běžte. Ale kinosály i tahle série nabízí lepší kousky.

V Peru je překvapivě dobrá kvalita silnic.

Transformers: Probuzení monster (2023)
(Foto: Universal Pictures)