Recenze: Ivan je jen jeden se inspiroval skutečným osudem výjimečné gorily

Rodinný film s mluvícími zvířaty nám připomene devadesátky.

Propojení skutečného světa a lidských hrdinů s těmi zvířecími, kterým trošku dopomohou speciální efekty, diváky asi nikdy neomrzí. Hlavní hrdina Ivan strávil téměř celý život v cirkuse v obchodním domě. Vystupuje jako hrozivá gorila, i když je ve skutečnosti pohodář. Chápe ovšem, co vyžaduje show a přináší divákům zábavu. Zvířata jsou tu různorodá, od králíka po slonici, stejně tak s různými vztahy s lidmi. Co mají ovšem společného je, že k sobě nemají partnera stejného živočišného druhu, a samozřejmě jejich domov má daleko k životu na svobodě.

Se svým osudem jsou ale všichni tak nějak smíření. Nic jiného ostatně neznají. Cirkus se potýká s úbytkem návštěvníků, a tak majitel Mack (Bryan Cranston) pořídí novou hvězdu, slůně Ruby. Tehdy se zvířata semknou, protože nechtějí přihlížet dalšímu životu strávenému v zajetí. Ve filmu se tak setkáme s pokusem o útěk i s nevšedním uměleckým nadáním Ivana. I v realitě se totiž proslavil svým malováním a fanoušci začali usilovat o osvobození této výjimečné gorily.

Snímek se nevyhraňuje vůči zvířatům v zajetí, i když by to bylo nasnadě.Pohádky posledních let jsou oproti těm starším tak trochu zběsilejší, v akčnějším tempu, aby udržely pozornost moderních roztržitých dětí, které vyžadují stále nové impulzy. V tomto ohledu je Ivan poněkud devadesátkový, což nejspíš vyplývá z knižní předlohy, plyne si v poklidu, možná až moc, bez větších dramat. Žádná akční záchrana jako v Zachraňte Willyho nás nečeká. Snímek se nevyhraňuje vůči zvířatům v zajetí, i když by to bylo nasnadě. Zvířata v cirkuse jsou víceméně spokojená a na svobodě jsou pak ještě spokojenější. Rodiče, kterým na tom záleží, mohou se svými ratolestmi toto téma probrat do hloubky, tuto iniciativu film nechává raději na nich, aby náhodou někomu nehnul žlučí a udržel si příjemnou atmosféru.

Bryan Cranston v hlavní člověčí roli přináší rozptýlení pro velké diváky. Ve chvílích nudy si můžeme třeba představovat, že cirkus je jen zástěrkou pro jeho drogovou laboratoř. V původním znění zvířatům propůjčily hlasy hvězdy jako Sam Rockwell, Angelina Jolie, Helen Mirren a Danny DeVito. S českým dabingem nám tato skutečnost nebude moc platná, my si užijeme hlasy Davida Novotného, Otakara Brouska ml. a Jiřího Knota.

Tento rodinný film si poklidně plyne, neočekávejme zběsilé tempo. Mluvící zvířátka jsou roztomilá, nečeká nás velké drama, otázka chovu v zajetí není podaná příliš vyhroceným způsobem, který by mohl malé děti rozrušit. Bohužel snímek nedokáže chytit za srdce tolik, jak bychom si to u příběhu inspirovaného skutečnou událostí dokázali představit. Něžnost a laskavost zde přesto vycítíme.

I na hvězdu se musí posvítit.

Sloni si pamatují každé vystoupení.

Starého psa novým kouskům nenaučíš.