Recenze: Betonový kovboj přináší velice originální zápletku, kterou ovšem brzdí vedlejší příběhová linka

Už jste někdy viděli kovboje ve velkoměstě?

Mladý kluk Cole (Caleb McLaughlin) je problémovým teenagerem, který se často zúčastňuje rvaček a je tak pravidelně vyhazován z každé školy, do které přijde. Když je pro jeho matku situace již neúnosná, odveze syna za otcem (Idris Elba), kterého Cole neviděl od doby, kdy byl ještě malé dítě. Sblížení otce a syna je vcelku náročné, mnohem více ale Colea překvapí, že otec a jeho sousedé jsou tzv. „betonovými kovboji“, kteří se ve Filadelfii starají o koně a mají zde svůj improvizovaný ranč. Postupné zapojování se do života těchto kovbojů dokáže vzpurného Colea mnohému naučit a přimět ho přehodnotit některé věci ve svém životě. Zároveň se však začne stýkat s lidmi, kteří jej mohou dostat do velkých problémů.

Pokud vám synopse připadá poněkud zvláštní, pak vám bude jistě připadat o to více překvapivé, že snímek a jeho literární předloha jsou inspirovány skutečností. Řada „betonových kovbojů“ ve filmu totiž tuto činnost provozuje v reálném životě, načež je jim všem dán prostor o své činnosti a historii pohovořit v závěrečných titulcích.

Právě zápletka s betonovými kovboji je zdaleka tím nejsilnějším a zároveň nejzajímavějším elementem celého snímku.Právě zápletka s betonovými kovboji je zdaleka tím nejsilnějším a zároveň nejzajímavějším elementem celého snímku. Nejen, že téma kovbojů ve městě je samo o sobě něco velmi originálního a neokoukaného, ale seznamování se s těmito lidmi prostřednictvím dávných historek a jimi udělovaných lekcí funguje skvěle. Ostatní dějové linky tohoto filmu už ovšem tak povedené nejsou.

Druhým hlavním elementem je již zmíněné sbližování otce se synem, kterému obzvláště v první polovině není dán téměř žádný prostor a spíše vidíme, jak se vedle otce nikdo v ulici s Colem příliš nemaže. Druhá polovina tuto mezeru již vyplňuje častějšími interakcemi a vysvětlením celého pozadí příběhu z pohledu otce, což na jednu stranu vysvětlí, proč se k sobě oba zpočátku moc neměli, nicméně na druhé straně pořád přetrvává dojem, že se měl příběh více věnovat jejich vztahu již v první polovině.

Na vině nedostatečně rozvinutého vztahu otce se synem je bezesporu třetí dějová linka, ve které si Cole snaží vydělat peníze se svým dávným kamarádem prostřednictvím obchodu s drogami, načež se oba dostanou do sporu s nebezpečným dealerem, který si nárokuje určité teritorium. Na jedné straně je tato linka místy dějově propojena s těmi předchozími poměrně vhodně, avšak po většinu času působí spíše nadbytečně, místy až jako kdyby byla z jiného filmu a je otázkou, zda tato dějová linka musela vůbec ve snímku být.

V samotném závěru pak nejsou zcela všechny souvislosti uspokojivě vysvětleny a je poněkud překvapivé, že závěrečné rozhovory se skutečnými betonovými kovboji se zdají být více vtahující než řada jiných věcí v samotném filmu. V poslední řadě by si pak měl divák ujasnit, zda je jeho šálkem kávy sledovat snímek z prostředí ghetta, byť k jeho prospěchu prvek s kovboji celé prostředí velmi osvěžuje.

Betonový kovboj nabízí v jádru velice zajímavou zápletku, která se soustředí na chov koní uprostřed města a velmi detailně ukazuje, jak je pro novodobé kovboje obtížné uživit sami sebe a zajistit koním vhodné prostory. Ostatní dějové linky nicméně tolik dobře nefungují, zejména pak zápletka o obchodu s drogami do snímku příliš dobře nezapadá a spíše brzdí budování vztahu mezi otcem a synem. V celku výsledek působí dojmem, že se z něj dalo vytěžit ještě o trochu více, ať už po stránce emoční, vizuální, hudební či lepšího podchycení scénáře. Zároveň je otázkou, zda dokáže i přes originální zápletku film oslovit tuzemské diváky, jelikož hodně těží z života v americkém ghettu a z kulturního a společenského vývoje ve Spojených státech, který nám nemusí být zrovna blízký.

Jaký otec, takový syn.

Betonový kovboj
(Foto: Netflix)