Recenze: V zajetí je působivým hororovým thrillerem, který vás dokáže zarazit do sedačky, ale problémům se přesto nevyhne

Není máma jako máma.

Hlavní hrdinkou příběhu je dospívající Chloe (Kiera Allen), která je plně odkázána na svoji matku (Sarah Paulson). Nejen, že je Chloe na vozíku, ale má ještě řadu dalších zdravotních problémů, jako je astma a tvorba vyrážek, díky čemuž musí pravidelně brát různé léky. Jednoho dne ale začne mít Chloe jisté podezření ohledně svých léků, jelikož si všimla, že byly původně napsány na její matku. Se zájmem o to zjistit více Chloe zjišťuje, že se jí matka snaží v pátrání zabránit a když se Chloe konečně podaří zjistit více, dozví se šokující pravdu o sobě a o své matce.

Z nástrah daných především zdravotním stavem Chloe vychází velká dávka napětí v celém filmu.Snímek V zajetí se v originále jmenuje Run, což byl název bezpochyby zvolen záměrně s dávkou ironie, jelikož naše hlavní hrdinka nemůže utéct už jenom proto, že je na vozíku. A právě z nástrah daných především zdravotním stavem Chloe vychází velká dávka napětí v celém filmu. S postupným přicházením na to, že něco není v pořádku, si totiž začneme silně uvědomovat, že Chloe nemůže sama opravdu skoro nic, což navíc začne matka komplikovat různými překážkami, když začne mít podezření, že Chloe něco tuší. Na jedné straně tak Chloe fandíme, aby jí určitá snaha vyšla, a na druhé straně zároveň doufáme, že matka není zrovna poblíž. V tomto směru dokáže snímek vytěžit napětí skutečně naplno.

Velkou zásluhu na tom mají obě herečky, zejména pak Kiera Allen je jako Chloe extrémně přesvědčivá nejen kvůli hereckým schopnostem jako takovým, ale především kvůli tomu, že je i ve skutečném životě paralyzovaná. Přesvědčivější výkon z její strany už tedy ani dostat nelze. Herecká veteránka Sarah Paulson pak Kieře skvěle sekunduje a věrohodně ztvárňuje zdánlivě hodnou matku, ze které se postupně vyklube naprostý maniak.

Zároveň je potřeba vyzdvihnout režii, práci s kamerou a hudbu. Celému tvůrčímu týmu se povedlo vytěžit z atmosféry opravdu hodně a člověk je napjatý, jak to vlastně celé dopadne. Vedle napětí jsou silnou stránkou filmu též dějové zvraty. Pokud jste si totiž mysleli, že to skončí zvratem v podobě toho, že něco není v pořádku s chováním matky a dávkováním prášků, tak omyl, tím série šokujících zvratů a odhalení teprve začíná. V druhé polovině snímku konkrétně přijde jedno velké odhalení, které je opravdu celkem nečekané až šokující a zkrátka jde o velice zajímavý zvrat. Zároveň s ním ale přichází určitý problém.

I když je tento zásadní zvrat nápaditý, tak člověk začne po chvilce přemýšlet nad tím, jestli to vlastně dává smysl a jak se určité věci mohly matce vlastně povést, což se snímek mimochodem ani nesnaží nějak vysvětlit, jako by se poměrně výrazný otazník ve scénáři snažili tvůrci nenápadně zamaskovat. Možná díky tomu si ho ne každý ihned všimne a pokud ano, možná vám to bude i jedno, nicméně tak jako tak dělá tato nelogičnost ve scénáři celý příběh mnohem méně uvěřitelným.

A tím snímek se zvraty ještě nekončí. Od určité části stopáže se totiž začala nabízet jakási ideální představa o konci filmu, která by mohla být diváky celkem vítána vzhledem k tomu, jak nervy drásající celý příběh vlastně byl. Ale ne, místo příjemného závěru nám tvůrci hodí do tváře další twist, který je poměrně kontroverzní a lze ho vnímat více způsoby. Buďto se vám bude tento závěr líbit čistě proto, že šlo o nečekaný tah, anebo se vám nebude líbit tak moc, že vám klidně zkazí celý film.

V zajetí funguje po mnoha stránkách jako skvělý mysteriózní thriller s hororovými prvky. Hlavní herecké obsazení je parádní, stejně tak práce s kamerou, a především se snímku úspěšně daří budovat napětí. Výrazným prvkem jsou také dějové zvraty, které ale s druhou polovinou stopáže začnou nabourávat logiku a uvěřitelnost celého příběhu. Finální obrat je pak velmi na hraně, kdy se vám bude buď líbit, nebo vás poměrně naštve. V celku jde stále o velmi nadprůměrný hororový thriller, ale kdyby se tvůrci snažili blíže vysvětlit souvislosti a dát celému příběhu větší smysl a uvěřitelnost, mohl být snímek ještě o poznání lepší.

Zdánlivá idylka v podobě vztahu mezi Chloe a její matkou se brzy nečekaně změní.

(Foto: Lionsgate)

Svojí temnou stránku dokázala matka před Chloe úspěšně skrývat celý její život.