Recenze: Matky jsou prostoduchá, ale sympatická komedie ze života

Jaké je to vlastně být matkou?

Světe div se, přesně to zkoumá stejnojmenný snímek Vojtěcha Moravce. Ten sleduje čtveřici kamarádek, matek, z nich každá se potýká s jinými slastmi i strastmi mateřství a vlastně života obecně. Sára je čerstvá matka a influencerka, která si to všechno představovala nějak jednodušší, záhy však zjišťuje, že svět není jen instagramový filter. Hedvika má zase vše, co si zamane, většinu času však tráví sama doma s dvouletým synem, neboť její manžel neustále pracuje, a tak si začne hledat rozptýlení jinde. Zuzana je matka samoživitelka s dvěma dětmi, na jejichž otce zkrátka není spoleh. A poslední je Eliška, která je těhotná, má skvělého kluka, ale také nesnesitelnou matku, která by byla nejradši, kdyby všechno bylo po jejím. Naštěstí však také mají tyto čtyři kamarádky i jedna druhou, jinak by to nezvládaly.

Téma nejnovějšího Moravcova počinu je tak zřetelné už z jeho názvu. Avšak vše není tak, jak se na první pohled zdá. Název se totiž může zdát trochu klamavý, neboť problémy, které hrdinky řeší jsou většinou spíše vztahového nebo materiálního charakteru, děti jsou zde spíše jen doplňkem, který dotváří jejich charaktery.

To však nemění nic na tom, že jde o velmi příjemnou a kvalitně odvedenou podívanou, která po většinu času baví. A to se u současných českých rádoby komedií vidí opravdu jen zřídka. Moravec a scenáristické duo Vanda Zaplatílková Hutařová a Sandra Nováková, zde představují kvalitní film, který má úroveň a snaží se nespadat do častých komediálních klišé. Hodně tomu přispívá i poměrně povedený scénář, který představuje víceméně zajímavý příběh, jenž nenudí.

Pobaví především poměrně trefné zobrazení života influencera a nejrůznější narážky vážící se k tomuto povolání.A nechybí ani jemný nenucený humor, u nějž se divák zasměje. Pobaví především poměrně trefné zobrazení života influencera a nejrůznější narážky vážící se k tomuto povolání. Dobře jsou také ztvárněny vztahové problémy, které i díky výkonům herců působí autenticky. Ovšem nebyl by to český film, bez občasných trapností typu zpívající ezoterický hipík balící postarší matky v parku v podání Vladimíra Polívky, nebo gag s nafukovacím balónkem pro snazší porod.

Výrazným prvkem je zde pak i hudební doprovod, za nímž stojí Ondřej Brzobohatý. Soundtrack se zde snaží být rádoby upbeatový a po většinu času je v zásadě chytlavý. Na první dobrou zaujme především titulní píseň, kterou nazpívali Berenika Kohoutová a Jakub Prachař. Její neustále opakování a vtloukání do divákovy hlavy je však po chvíli už trochu otravné.

Vedle toho je tu i silné herecké obsazení. V roli titulních matek se zde objevují Hana Vagnerová, Petra Hřebíčková, Sandra Nováková a Gabriela Martincová. Všechny čtyři dámy podávají kvalitní výkony, kterým nelze mnoho vytýkat. Nápaditou scénou je například hádka Novákové s revizorem v tramvaji, která prostě baví. Je znát, že se opravdu snažily, a takový je i výsledek. Za pochvalu stojí i pánské obsazení, především Jakub Prachař, jehož role patří mezi jedny z nejvýraznějších a je znát, že herecké geny se v něm zkrátka nezapřou. Skvělí jsou i Jiří Langmajer, Štěpán Benoni nebo Václav Neužil. Ve zmíněné menší roli amanta-trubadúra se zde pak objevuje Vladimír Polívka, jehož postava je sice krajně iritující a zvláštní, na vrub to lze však vkládat hercově kvalitně odvedené práci. Viktor Preiss a Zuzana Mauréry coby rodiče Elišky tvoří perfektně nesourodý pár a své postavy si naprosto osvojují, především pak Mauréry jako panovačná matka.

V neposlední řadě je pak třeba zmínit i poutavou vizuální stránku filmu. Ta spočívá především v hravých přechodových scénách s influencerkou Sárou, které jsou zobrazeny s výstřižky z fotografií pomocí stopmotion animace. Je to zajímavý a pěkný prvek, který oživuje celé vyprávění.

Dohromady jsou tak Matky sympatickou a příjemnou podívanou, kterou určitě stojí za to vidět. Nejde sice o nic přehnaně objevného, najde se tu sem tam nějaká bizarnost, ale celkově snímek baví a divák ocení, že svým humorem nepodceňuje jeho inteligenci (jako některé jiné současné komedie). Kromě toho pak celkovou úroveň vyzdvihují i kvalitní herecké výkony, které vyúsťují v pár nezapomenutelných momentů. Když se to pak vše zabalí do povedeného příběhu, vznikne ten správný pohodový a odlehčený filmový zážitek.

„Honem, ať ten porod ještě stihnu natočit na Instagram!“

Matky
(Foto: Bontonfilm)