Recenze: The Tomorrow War sice v mnoha místech postrádá logiku, ale za to většinu času baví

Když vojáky z minulosti rekrutují do budoucnosti.

Představme si následující situaci: V daleké budoucnosti napadnou Zemi nepřátelští mimozemšťané, ve zdánlivě nekončící válce pozemšťané prohrávají, a sil ubývá. Co dělat? Nejlepším nápadem bude postavit stroj času, cestovat do minulosti a rekrutovat z ní lidi, které tato válka teprve čeká. Jak účinné to bude, se teprve ukáže. To přesně ilustruje snímek Válka zítřka (The Tomorrow War) vysílaný skrz streamovací platformu Amazon Prime Video.

Jedním takovým rekrutovaným vojákem se stane i otec od rodiny Dan Forester, bývalý voják a vědec. Jak se však ukáže, jeho konexe na tuto apokalyptickou minulost je větší, než se mohlo zdát, a právě on by mohl být tím, kdo to jednou pro vždy ukončí toto utrpení.

Celá myšlenka Války zítřka je poměrně jednoduchá a originální.Celá myšlenka Války zítřka je poměrně jednoduchá a originální, to se musí nechat. Nápad na rekrutování vojáků z minulosti do budoucí války je zcela jistě neotřelý a skýtá zajímavé možnosti. S tím si také tvůrci v čele s režisérem Chrisem McKayem (LEGO® Batman film) a scenáristou Zachem Deanem (Chladnokrevný) docela pohrávají. Narazí například na to, že rekrutovaní jsou pouze ti, kteří už v době budoucí války nežijí, aby se nemohli setkat se svými budoucími já, a rekrutovat je z budoucnosti přijeli ti, co v současnosti ještě nejsou narození, ze stejného důvodu. V tomto ohledu má snímek i jakási propracovaná pravidla, kterými se řídí. Stejně jako v případě toho, co zabíjí a co nezabíjí nepřátelské mimozemšťany.

Zápletka i její vyústění je však takové trochu nijaké a někdy v polovině se z příběhu trochu vytrácí logika. Postavy dělají nesmyslnosti a spousta věcí se děje jen tak jakoby mimochodem. Nehledě pak na to, že závěrečné velké řešení je naservírováno jaksi pohodlně, jedna postava si náhodou uvědomí jednu věc, to vede k tomu, že něco napadne druhou, k tomu však potřebují profesionála na to téma, toho zná další postava, ten jim nabídne odpověď na jejich otázku. Jenže postavy nemají, jak to samy vyřešit. Ale pozor, rodinný příslušník jedné z nich by jim s tímhle specifickým problémem mohl pomoct. Všechno je zkrátka vyřešeno tak nějak úplně náhodou. Nehledě pak na to, že od začátku je skrz děj dost okatě nastíněno spoustu věcí, které vedou k pozdějšímu dost předvídatelnému payoffu.

A předvídatelného je tu mnoho, to je také jeden z menších problémů příběhu. Většinu věcí odhadne divák dost s předstihem. Ono to však v zásadě až zas tak nevadí, neboť i přes to všechno Válka zítřka hodně baví. Divák se u ní ani chvilku nenudí, McKay a Dean přináší neustálý sled akce, na obrazovce se neustále něco děje. Nehledě pak na to, že tato akce je zde provedena opravdu povedeně a kvalitně. Veškeré akční scény a bitky jsou propracované a nabízí vychytanou choreografii.

Snímek pak kromě akce zaujme i svou vizuální stránkou. Jde zde především o podobu děsivých mimozemšťanů. Ti vypadají originálně a opravdu nepěkně. Jejich celkový design rozhodně zůstane divákovi vryt do paměti a není pro slabší povahy. Tvůrci těchto monster nekladli meze své fantazii. A to je dobře, neboť tímto prvkem nadzvedají celkovou kvalitu filmu.

Tu podporují i vesměs velmi kvalitní herecké výkony. Obsazení zde velí Chris Pratt v roli hlavního hrdiny Dana. Jeho přednes je charismatický a nepostrádá emoce. Velmi výrazný je pak i J. K. Simmons v roli jeho odcizeného otce, který se sice objevuje tak v jedné čtvrtině celkové stopáže filmu, i přes to jsou však veškerého jeho scény památné, neboť si je tento herecký velikán s lehkostí osvojí. Co se týče dámské obsazení, tak největší prostor zde dostává Yvonne Strahovski, která podává velmi emotivní výkon. Výrazně podvyužita je pak Betty Gilpin, která by si po svém výkonu v Lovu zasloužila mnohem více pozornosti a prostoru.

V neposlední řadě pak stojí za zmínku i zvuková stránka filmu. Povedený je jednak hudební doprovod skladatele Lorne Balfeho (Terminátor Genisys, Mission: Impossible – Fallout, Mizerové navždy atd.), který zde nabízí správně napínavý akční soundtrack podporující celkovou náladu snímku. Za druhé tu však hraje do jisté míry roli i samotný zvuk, neboť příšery vydávají jisté tikání, aby na sebe upozornili a přivolali své kolegy, když najdou kořist. Tento zvuk je opravdu nepříjemný a ve správných okamžicích dokáže až nahnat husí kůži.

Ve svém jádru je tak Válka zítřka povedený a záživný snímek, ve kterém se na plátně neustále něco děje. Nabízí však spoustu nelogičností a věci v jistých okamžicích nedávají smysl. Když se od tohoto však divák oprostí a příliš neuvažuje nad logikou všeho, bude se velmi příjemně bavit. A to je podstatné. Zážitek pak umocní i kvalitní a přesvědčivé herecké výkony, zajímavý zvukový doprovod, a především velmi povedená vizuální stránka. Amazon si zkrátka připravil takový správný biják na léto.

Do akce jedině stylově!

The Tomorrow War
(Foto: Amazon Studios)