Recenze – Expedice: Džungle je svěží podívanou, která jako mix mezi Piráty z Karibiku a Mumií funguje překvapivě dobře

Vzhůru na výlet do pralesa!

Expedice: Džungle, z tvorby studia Disney, je dalším z řady snímků, které jsou inspirované atrakcemi v zábavních parcích Disneyland a Disney World. Dalšími příklady jsou Strašidelný dům, Země zítřka nebo Piráti z Karibiku. A právě Pirátům je Expedice: Džungle v mnoha ohledech podobná, především co se týče atmosféry, která je velkolepá a plná energie.

I z hlediska děje se tu však najde pár podobností. V příběhu se totiž vyskytují jak excentričtí námořníci, tak upjatí Britové, šlechta i prokletí záporáci. Režisér Jaume Collet-Serra (NON-STOP, Cizinec ve vlaku nebo Noční běžec) moc dobře věděl, že tato formule, která přinesla věhlas Pirátům z Karibiku, zkrátka funguje, a když jí aplikoval na své dílo, trefil se do černého. A vzhledem k tomu, že jde o režiséra, který má na kontě převážně drsné thrillery (a jehož dalším očekávaným snímkem je Black Adam), je zajímavé sledovat, jak se popral s projektem cíleným na úplně jiný druh publika. Collet-Serra však uspěl a opravdu v mnoha ohledech těží z klasické dobrodružné atmosféry dřívějších Disney filmů, což je jen dobře. Takových snímků totiž v poslední době vzniká pomálu, a tak je osvěžující zase sledovat na velkém plátně podobný typ příběhu.

Expedice: Džungle je opravdu dělaná pro velká plátna.A Expedice: Džungle je opravdu dělaná pro velká plátna. Díky její škále a epičnosti si jí zkrátka nelze představit jinde. Velkolepý a zábavný je i příběh, který taktéž patří více do kin, a ne na malé obrazovky. Ten se zaměřuje na odvážnou průzkumnici Lily, která se svým bratrem MacGregorem vydává do hlubin Amazonie odkrýt dávnou legendu a nalézt tajemný strom s magickými květy. Pomáhá jim v tom i charismatický kapitán lodi Frank, který se stává jejich průvodcem džunglí. Jenže v patách jsou jim také záporáci, kteří mají s tímto květem své vlastní úmysly.

Tak se představuje děj, za kterým stojí scenáristický tým složený z Glenn Ficarry, Johna Requa a Michaela Greena. Tato trojice oživuje atrakci zábavního parku a adaptuje jí do přesvědčivého vyprávění, které má mimo jiné spád a ani chvilku nenudí. Najde se zde však pár nesmyslů a nevysvětlených věcí, které však v rámci celkového příběhu zapadají a nijak výrazně ho nenarušují.

Největším plusem je zde však bezesporu hvězdné obsazení. V jedné z hlavních rolí, coby Lily, se zde objevuje Emily Blunt, která předvádí po všech stránkách kvalitní výkon. Hereckou oporou je jí pak i Dwayne Johnson, který mimo jiné s režisérem Collet-Serrou spolupracuje i na zmíněném Black Adamovi. Johnson je zase ve své živlu uprostřed džungle a je znát, že mu to svědčí. Ovšem nejvíce zapamatovatelný výkon podává Jack Whitehall v roli ustrašeného MacGregora, kterého si zkrátka nejde nezamilovat. Ústřední trojice pak společně na plátně velmi dobře pracuje a má dobrou chemii. Specificky Blunt a Whitehall pak mají společně skvělou dynamikou, podobnou Rachel Weisz a John Hannah v Mumii, která je, po Pirátech z Karibiku, dalším snímkem, jemuž se Expedice: Džungle podobá.

Co se pak týče vedlejších postav, tak nejvíce zaujme Jesse Plemons jako zlomyslný německý princ a hlavní padouch. Je pravda, že jeho postava je v jistých ohledech trochu karikaturou, ale Plemons to svým přesvědčivým výkonem naštěstí zachraňuje a vytváří pamětihodného záporáka. Dále se zde pak objevují například i Paul Giamatti nebo Edgar Ramirez, u nichž obou je pouze škoda, že se jim nedostalo více prostoru.

Vedle herců je pak druhou nejvýraznější součástí celé podívané i jeho vizuální stránka, která je barevná a fantaskní. Počítačové efekty jsou povedené a je na nich znát kvalita studia, avšak v některých momentech jsou až příliš okaté. To se projevuje především při detailních záběrech na nejrůznější pralesní zvířata a breberky, které prostě vypadají příliš uměle a neuvěřitelně, což trochu vytrhává z celkové podívané. A i když ta je sice sama o sobě dost magická, tak některé tyto vizuální prvky jsou zkrátka až moc nepřirozené, i na tento fantasy svět. Ten je pak také doplněn i hravými a povedenými kostýmy.

Velmi působivým prvkem je pak i hudební doprovod, který pro film složil James Newton Howard. Ten má na kontě nespočet oceňovaných děl (Hunger Games, King Kong, Batman začíná nebo Collateral a mnohá další). I zde vytvořil velmi zapamatovatelný a epický soundtrack, bez nějž by to celé prostě nefungovalo tak dobře.

Expedice: Džungle je v závěru zkrátka záživná podívaná, u které se divák nebude nudit. Tvůrcům v čele s režisérem Jaume Collet-Serrou se povedlo vyvolat na plátně tu správnou klasickou atmosféru prvních Pirátů z Karibiku promíchanou s prvky Mumie. A je zvláštní, jak tyto dvě díla společně dobře fungují. Kromě toho pak Expedice: Džungle nabízí i uspokojující příběh, silné herecké obsazení, povedené kostýmy, výrazné vizuály a hravý soundtrack. Dohromady tak jde, i přes některé menší nedostatky, o osvěžující zážitek, který je radost vidět na velkém plátně.

Co to tam dělají ty opičky?

(Foto: Walt Disney Pictures)

Máte snad problém s mým oblekem?!