Recenze Karel: Oslavný dokument se vyhýbá problematickým tématům a raději ukazuje to, co je preferované

Intimní zpověď legendy na sklonku života.

Po roce od odložení premiéry se diváci konečně dočkali! Na filmová plátna kin se dostal velmi očekávaný dokument, který mapuje kariéru jednoho z největších českých zpěváků. Děje se tak dva roky po skonu této legendy jménem Karel Gott. Režii, scénář i kameru obstarala Olga Malířová Špátová, které se podařilo proniknout do soukromí této rodiny.

Diváci také dostanou možnost nahlédnout do jeho každodenního života a poznat ho i z jiné roviny – jako malíře a milujícího otce s běžnými starostmi.Filmařka se slavným umělcem natáčela celý jeden rok. Karel Gott se vydává po svých vlastních stopách do minulosti na místa, která v jeho života hrála velmi důležitou roli. Dozvíme se více o jeho studijních letech, začátcích pěvecké kariéry nebo o spolupráci s Jiřím Suchým, Jiřím Šlitrem a bratry Štaidlovými. Zpěvák sám otevřeně mluví s typickým nadhledem a humorem o nejrůznějších tématech. Diváci také dostanou možnost nahlédnout do jeho každodenního života a poznat ho i z jiné roviny – jako malíře a milujícího otce s běžnými starostmi.

Co se týče skladby jednotlivých záběrů, nelze toho moc vytknout. Tvůrkyni se podařilo výpovědi zpěváka vhodně doplnit archivními materiály – ať už fotografiemi, či videy. Navíc se jedná o ne tolik známé záznamy, čehož určitě nebylo vzhledem k množství již vzniklých dokumentů o této osobě lehké docílit.

Na druhou stranu ve snímku znatelně chybí některé důležité momenty. Například se zde vůbec nevyskytuje dcera Dominika (i když z vlastního přičinění). Detailněji rozebraná není ani spolupráce s Karlem Svobodou, přestože nejvíc jeho hitů pochází právě od něj. A téměř dvacetileté období po revoluci se vezme také jen tak hopem.

Kolem některých choulostivých témat autorka jen tak lehce našlapuje. Je však pochopitelné, že když v ni rodina vložila důvěru, nemohla se do detailů přehrabovat ve všem. Konkrétně je řeč například o přístupu ke komunistickému režimu a podobně. Ačkoliv měl Karel Gott s Martou Kubišovou vždy dobré vztahy, jakmile je divák vidí sedět vedle sebe, neubrání se srovnání. Nicméně jakkoliv umlčovat z jakéhokoliv důvodu takové talenty by mělo být považováno skoro za hřích.

Naznačeny jsou také další situace z minulosti, ze kterých zpěvák nevychází vždy úplně lichotivě. Mnohdy o nich mluví přímo on sám, což se cení. Vysvětluje třeba, proč neměl dříve potřebu se usadit, i když měl už děti. Jeho život vypadal jako jeden velký večírek. Potěšení z rodinného zázemí si začal užívat plnými doušky až ke stáří.

Tvůrci zvolili takový způsob zpracování, aby dílo nepůsobilo jako patos. Kvůli tomu se záměrně vyhýbá hlubším citovým výlevům téměř všech aktérů. Rozhodně je dobře, že se nesnaží zaplavit diváka za každou cenu negativními emocemi. Už jen kvůli tomu, že za sebou Karel Gott vždy zanechával hlavně ty pozitivní, takže by to šlo proti jeho celoživotnímu působení. Nicméně některé okamžiky potom vypadají až příliš odosobněně. Kdo dokáže zachovat klid, když se jeho milovaný potýká s vážnými zdravotními potížemi?

Jako řada jiných dokumentů se i tento snaží co nejvěrněji zachytit něčí život. Ono to však tak úplně není možné, zvlášť, když toho někdo zažil tolik. Vždy je to jenom určitá výseč s důrazem na preferované události, a tak tomu je i v tomto případě. Snímek poskytne intimní pohled především do pozdních let života umělce, který byl ještě donedávna nejpopulárnějším českým zpěvákem. Byť kolem některých delikátních témat z jeho minulosti jen lehce našlapuje. A je evidentní citlivý výběr jednotlivých obrazů tak, aby nebyl nikdo uveden do zbytečných rozpaků – zejména co se týče emocí. Téměř každá známější skladba, která zazní, pohladí po duši, protože představuje skoro pro každého něco tak důvěrně známého. Navzdory drobným nedokonalostem se jedná o úctyhodný počin, který připomíná jednu velkou éru obrovské legendy.

Celá rodina tančí a zpívá.

(Foto: Bontonfilm)

Rodinný život si začal užívat až v pozdějším věku.