Recenze Halloween zabíjí: Michael Myers povstal z ohně, největším zabijákem filmu jsou však zbytečné snahy o originalitu

„Zlo dnes večer umře.“

O horory v českých kinosálech není nouze skoro nikdy, kvalitní kousek se v nich však objeví zřídkakdy. Před třemi lety se jeden takový vyskytl a de facto zachránil budoucnost filmové série o dvoumetrovém stroji na vraždy kuchyňským nožem, Michaelu Myersovi. Nyní se slavný zabiják vrací, aby znovu ukázal obyvatelům městečka Haddonfield, kdo je v něm opravdu pánem. A návrat divákům potvrdí fakt, že hororové sequely režiséři špatně zvládají.

Příběh Halloween zabíjí začíná přesně ve chvíli, kdy jsme hlavní aktéry v prvním díle opustili. Zraněná Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) přeživší dalšího Myersova útoku, je převážena s dcerou a vnučkou do nemocnice s přesvědčením, že vrah uhořel v útrobách jejího domu. To by se ale nesměl pokusit požár srovnat hasičský tým, který v domě kromě plamenů najde i jednoho nezvaného hosta. Po „uklizení“ hasičů se tak Michael vydává na další cestu Haddonfieldem, při níž potečou litry krve.

Příběh opravdu nový rozměr dostal, jen si s ním většina diváků nebude mít co počít.Režisér David Gordon Green, stojící za úspěšným rebootem série z roku 2018, již dopředu avizoval, že pokračování bude syrové, drsné, kde si Myers nebude brát servítky a příběh dostane nový rozměr. Příběh opravdu nový rozměr dostal, jen si s ním většina diváků nebude mít co počít. V Carpenterově klasice i Greenově „jedničce“ měl Myers vždy jedno poslání, a to zbavit se zbytku své zhrzené rodiny. Nyní se vrahovo poslání mění, a po jeho odhalení oba předchozí díly příběhově ztrácí smysl. Od režiséra to může být pokus sérii posunout dál (diváky čeká za rok třetí a poslední díl nové série), momentálně však působí zcela zbytečně.

Co se vražd samotných týče, z hlediska originality převratnou záležitost nenabídnou. Je jich tu ale opravdu hodně, jejich počet je dokonce nejvyšší ze všech halloweenských filmů od roku 1978. S asi 20milionovým rozpočtem si režisér mohl pohrát s efekty, a nešetří ani otevřenými gore scénami, které fanoušky krvavých hororů nenechají chladnými. Atmosféra pokulhává, ale dostane se i na tísnivé okamžiky, jejichž vrcholem je bezesporu davová scéna v nemocnici.

Pokračování také nechává stranou Laurii, která většinu stopáže leží v nemocnici. Snímek tak fakticky neobsahuje hlavního hrdinu, sleduje pouze vedlejší postavy, z nichž některé známe z originálu (malý Tommy, kterého Laurie hlídala, už není malý). Skalní fanoušky potěší, pro běžného diváka se ale stávají během chvíle tuctovými, nemají šanci si k nim ani nalézt žádný vztah. To neplatí pro strážníka Franka, který nedokázal Myersovo řádění v původním filmu zastavit. Vzpomínková pasáž na dr. Loomise (Donald Pleasence) také vyloudí úsměv na tváři.

Halloween zabíjí je v porovnání s Greenovým předchozím příspěvkem do série spíše zklamáním. Kvalit prvního dílu nedosahuje, sérii neobohacuje, v příběhu drhne. Přesto nabídne poměrně zábavnou vražednou podívanou, která diváka konfrontuje s chodícím mlýnkem na maso, jenž v letošním provedením dokončuje transformaci ze „silného vraha“ na „nezastavitelné monstrum“. Režisér navíc dostane šanci napravit reputaci, za méně než rok si premiéru odbyde třetí (a poslední) článek série Halloween Ends.

Michael povstal z popela…

Halloween zabíjí
(Foto: Blumhouse Productions)