Recenze Red Notice: Netflixův ambiciózní akčňák je plný předvídatelných zvratů, i přes své nedostatky však solidně baví

Jeden FBI agent a dva podvodníci, tohle nedopadne dobře.

Co se stane, když se spojí Deadpool, Wonder Woman a agent Luke Hobbs? Vznikne Red Notice, jeden z nejambicióznějších a nejdražších projektů Netflixu (pozn. z nedávného prvního místa ho ještě letos hravě sesadil, u nás natáčený, The Gray Man). Tak se aspoň prezentuje Red Notice. Však ono také už samotné spojení Ryana Reynoldse, Gal Gadot a Dwayna Johnsona, jedněch z neprotěžovanějších a nejpopulárnějších herců současnosti, navozuje něco velkého. Avšak, bohužel, i přes svůj obrovský potenciál, spadá Red Notice leda tak do mírného nadprůměru.

Je to tak. Tento dlouho očekávaný a ohlašovaný projekt, který Reynolds i Johnson na svých sociálních sítích usilovně promovali a tvořili z něj „událost roku“, není ničím výjimečný nebo objevný. Ano, nabídne sice tunu nabité a povedené akce a bohaté lokace, z příběhového hlediska však jde o prostý základ akčních a lupičských komedií navíc plný klišé a předvídatelných zvratů. A je to trochu škoda, neboť šance na úspěch zde byla, a to nejen díky hvězdnému obsazení.

Děj Red Notice se tedy zaměřuje na speciálního agenta FBI Johna Hartleyho, který je silou okolností nucen spolupracovat s jedním nejznámějších podvodníků Nolanem Boothem, aby spolu svrhli konkurenční podvodnici přezdívanou „The Bishop“. Cílem je, být tím prvním, kdo ukradne všechny tři zlatá Kleopatřina vajíčka, která mají nesmírnou cenu. A závod o nejzdařilejší, nejpromyšlenější a nejzdařilejší loupež začíná.

Thurber staví svůj snímek na většině otřepaných motivů, které lze od krimi lupičského žánru očekávat.Avšak ač se to tak na první pohled nemusí zdát, tak dvakrát promyšlený zmíněný děj zrovna není. Ve scénáři, za kterým stojí samotný režisér snímku Rawson Marshall Thurber (Mrakodrap, Millerovi na tripu), je plný klišé a předvídatelných tzv. nečekaných zvratů. Chování jednotlivých postav lze většinu času velmi lehce předpovědět a je na míle daleko vidět, jaký učiní další krok. Thurber staví svůj snímek na většině otřepaných motivů, které lze od krimi lupičského žánru očekávat. Protagonisté se zkrátka navzájem podvádějí, přesně tak, jak bychom to od nich očekávali. A ani závěrečné „velkolepé“ rozuzlení není až tak překvapivé, jak tvůrci nejspíše původně zamýšleli.

Nehledě pak také na to, že celková zápletka děje není nijak těžce složitá a je spíše banální. Tři protagonisté se honí za „unikátním historickým předmětem“, v patách je jim Interpol a postavy se navíc navzájem podrážejí. Tohle bylo viděno už několikrát. Posledně se o něco podobného pokusila Armáda lupičů, shodou okolností nedávno vydaná také na Netflixu. Jenže ta se nebere tak vážně, a proto v některých ohledech uspívá znatelně lépe než Red Notice. Zde jsou totiž postavy i tvůrci, i přes veškerý humor, ve svém jednání nesmírně seriózní a zmíněná klišé neberou moc s nadsázkou (na rozdíl od Armády lupičů).

Naštěstí on ten dotyčný humor je jednou ze silnějších stránek celého filmu. Najde se zde opravdu plno vtipných scén, u kterých se divák od srdce zasměje. A i herci podávají tyto komediální části opravdu povedeně a nenuceně.

I proto je zde beze sporu nejsilnějším hráčem v hvězdném obsazení Ryan Reynolds. Jeho výkon je jedním z nejsvětlejších prvků výsledné podívané. Reynolds vyčnívá zejména ve zmíněných komediálních scénách, kde se projevují jeho nejvýraznější herecké stránky. Jinak však herci nepředvádí na plátně nic výjimečného. Reynolds, Dwayne Johnson i Gal Gadot zde zkrátka hrají tu samou roli, kterou hrají pokaždé (Johnson je nabušený správňácký muž zákona, Reynolds upovídaný moula a Gadot krásná femme fatale), jinými slovy zde od nich nic nového nebo objevného nečekejte.

Mimo to Red Notice uchvátí i vizuálně, většina pompézních lokací (Itálie, Káhira, Rusko, Jižní Amerika atp.) byla natočena ve filmových studiích v Atlantě, tak na první pohled upoutají a vtáhnou do jinak basic příběhu. Z této stránky se zde najde opravdu dost povedených scén, které hravě využívají vizuály a světlo, což stojí za pochvalu.

V závěru je tak Red Notice sice předvídatelný akčňák plný klišé, ale zároveň také příjemná oddychová podívaná na chladné zimní večery. Nehledá-li divák v ději nic převratného, bude se u něj i solidně bavit. Red Notice je totiž, i přes veškeré své nedostatky, zábavnou podívanou, u které se divák rozhodně nenudí. A to je zapříčiněno zejména povedenými akčními scénami a solidním humorem, jehož největším tahounem je beze sporu Ryan Reynolds. Red Notice tak vlastně stojí za to vidět, a to ať už jste fanouškem jednoho z herců, nebo máte rádi heist filmy a akčňáky, jen od toho nečekejte příliš a budete se dobře bavit.

„Sleduje mě odsuzovačně přes rameno, že jo?“

Red Notice

„Tady v Rusku mi říkají Ženuška Wonderovna.“