Recenze: Král Richard: Zrození šampiónek je tak trochu pohádka, ale kdo z nás čas od času nějakou nepotřebuje?

Dojemný příběh o třech Popelkách z ghetta.

Legendární tenisový trenér Rick Macci vzpomíná, jak se poprvé jel podívat na hru dvou talentovaných holčiček. V polorozpadlé dodávce Williamsových, kde se mu pružina ze sedadla hned zakousla do zadnice. Tehdy si prý připadal jako ve filmu. A nyní přichází do kin film o těch, co tehdy v oné dodávce seděli. A není pochyb, že o něm hodně uslyšíme i během Oscarového večera.

Možná jste nikdy neviděli ani jeden tenisový zápas, ani jeden set, a přesto znáte jména Venus a Serena Williams. To, že se tyto sestry zapsaly do historie sportu, však není náhoda. Ano, vrcholový sport automaticky znamená léta dřiny a odříkání, ale v tomto příběhu je něco navíc, jasná vize jednoho muže, jejich otce Richarda. Tenhle film nebyl natočen s tím, aby naštval kohokoli v něm zobrazeného, takže se mu vyhněte, pokud vám lezou na nervy hrdinové, kteří jsou vždy v právu.

Richard dokázal překonat všechno odmítání profesionálních koučů, sem tam výprask od členů pouličního gangu, protože vychovávat pět dívek v ghettu není žádný med. Sám se nejen naučil, jak být vynikajícím trenérem, ale taky dcery dokázal pro tenis nadchnout a přiměl je přijmout jeho sny za vlastní. A že takových rodičů, kteří nutili děti k něčemu, co ony nechtěly, už bylo. Ostatně je sám na juniorských soutěžích svých dcer potkával a hojně kritizoval. Jak by asi reagoval on, kdyby si jeho dcery vymyslely vlastní sen? To se už nedozvíme, protože jeho megalomanský a tvrdohlavě realizovaný plán vyšel takřka do puntíku a z jeho dcer jsou hvězdy. Richard byl ochotný dřít ve dne v noci, aby se rodina měla lépe, samozřejmě včetně něj. Byl kritizován za vyžívání se v mediální pozornosti i za svá kontroverzní rozhodnutí, ovšem co to mohlo udělat chudému černochovi, který čelil předsudkům celý život? A rozhodně se nepletl v tom, že chtěl své blízké dostat z Comptonu v Kalifornii, neboť zde v roce 2003 zemřela při přestřelce sestra Williamsových, Yetunde.

Snímek se soustředí jen na několik let v životě Richarda a jeho rodiny, ovšem jsou to ty zcela zásadní a zlomové.Snímek se soustředí jen na několik let v životě Richarda a jeho rodiny, ovšem jsou to ty zcela zásadní a zlomové. Čas od času děj oživí humor, tolik typický pro tatínky, a Will Smith tyto vtípky trousí s naprostou přirozeností. Díky mnoha interview z tehdejší doby víme, že scénář využívá spoustu skutečných výroků a reakcí, nebylo třeba nic moc přikrášlovat. Ani prohlášení jako: “Máš tady příštího Michaela Jordana v ženském těle.” – “Kdepak, brácho, mám tady dva!”

Obsazení je skvělé. Ať už nás děj osloví nebo ne, musíme obdivovat herecké i tenisové výkony hlavních představitelek, Saniyy Sidney a Demi Singleton. Ovšem i ve vedlejších rolích se ukážou charismatické tváře, velice věrné těm skutečným, jak nám nezapomenou osvětlit závěrečné titulky. Ale protože snímek se jmenuje Král Richard, pochopitelně mu kraluje Will Smith, jehož šarmu neublíží ani pár šedin, utahaná tvář a bříško, které má blíž k bábovce než k pekáči buchet. Jeho charakter se nevyvíjí, jen se vyvíjí věci kolem něj, a s tím si vystačíme. Negativní stránky jsou shrnuty snad jen v jedné hádce s manželkou, jinak je jeho (v reálném životě jistě ukrutně nesnesitelná) umíněnost podávána tak, že se nad ní divák laskavě pousměje. A když nějakou roli ztvárňuje sympatický Smith, prostě nemůže být otravný.

Napětí, které v nás režisér Reinaldo Marcus Green při závěrečném zápase vyvolá, je srovnatelné s živým sportovním přenosem i těmi nejdramatičtějšími akčními scénami. Škoda jen, že si prostě nedokázal odpustit alespoň deset minut z celkové 145minutové stopáže.

I kdybyste o tenise nevěděli zhola nic, tento klasicky zpracovaný životopisný snímek vás zahřeje na duši. Realitě by jistě bylo bližší méně pohádkové vykreslení charakteru otce sester Williamsových, ale co čekat od hyperkorektního Hollywoodu. Podobný film tu už dlouho nebyl, tak mu jistě diváci rádi odpustí kdeco, i to, že nám nasazuje růžové brýle. Přece jen, v dnešních dnech máme dramat asi tak akorát po krk.

Ani nejlepší trenér vám nemůže říkat, jak vychovávat vaše děti.

Král Richard: Zrození šampiónek
(Foto: Warner Bros. Pictures)