Recenze Muž jménem Scott: Dokument propojuje životní příběh Kida Cudiho s jeho hudební kariérou, ale jednu věc skrývá

Z alternativní hudby se později stává populární kultura.

Scott Ramon Seguro Mescudi alias rapper Kid Cudi začal dělat hudbu, když mu bylo patnáct let. Tímto způsobem se vyrovnával nejenom se smrtí otce, ale také popisoval své zkušenosti ze života v ghettu. V písních otevřeně rozebírá své negativní emoce, což nebylo v době, kdy začínal, zase tak obvyklé. Především kvůli tomu se s ním dokáže ztotožnit velké množství lidí.

Přestože o něm nikdo nevěděl, bavilo ho tvořit a inspirovat další lidi.Dokument je možné rozdělit na dvě části – v té první sledujeme začátek jeho kariéry. Právě tyto okamžiky patří v jeho životě paradoxně k těm šťastnějším. Přestože o něm nikdo nevěděl, bavilo ho tvořit a inspirovat další lidi. Svou nekonvenčností zaujal významné producenty, kteří mu pomohli se proslavit. Jeho největší hit Day ‚n‘ Nite slyšel téměř každý, i když si třeba nemůže vzpomenout, kdo je autorem.

Sledujeme výpovědi různých lidí, se kterými spolupracoval, většinou jsou to hlavně producenti a přátelé (mimo jiné třeba Kanye West nebo Pharrell Williams). Střídají je videa z jeho koncertů i dosud neviděné záznamy ze zákulisí. Ačkoliv jejich kvalita není nijak závratná, dokládají autentičnost sdělení.

Druhý úsek je oproti veskrze pozitivnímu úvodu o dost temnější. Umělec mluví o svých ponurých pocitech, které zažíval, když se mu profesně začalo více dařit. Novináři se ho ptali i na velmi osobní dotazy a mnoho fanoušků dokonce tvrdilo, že jim jeho tvorba zachránila život. Pod tíhou toho všeho se dostal do depresí, začal brát drogy a v nejhorších chvílích přemýšlel i o sebevraždě. Tyto stavy uměleckou formou zpodobňuje Jaden Smith hranými pasážemi, které jsou často doprovázené mluveným slovem samotného rappera.

Problémem je, že o jeho soukromém životě v nedávných letech se nedozvíme vlastně vůbec nic. Právě tyto okolnosti by však mohly ještě více osvětlit jeho tehdejší i nynější psychické rozpoložení. Kromě toho, že se mu narodila dcera a v jednu dobu přecházel z jednoho vztahu do druhého, je nám zbytek zatajen. Jaký má vztah se svou dcerou? Vídá se stále s rodinou? Podařilo se mu nějak ukotvit jeho život, pokud pomineme hudbu? Tyto a další otázky zůstávají nezodpovězené.

Ve snímku se také objeví vícero známých tváří – například herci Shia LaBeouf a Timothée Chalamet. Kromě Jadena Smitha vidíme i jeho sestru Willow. Společně s neznámými lidmi se vyjadřují k jeho tvorbě. Většinou mluví o tom, jak jim pomohl si uvědomit, že je občas zkrátka normální cítit se smutně nebo zmateně. I když se o tom příliš nemluví, všichni zažíváme podobné emoce.

Forma zpracování dává důraz také na text jeho písní. Při většině videozáznamů z minulosti běží kolem obrazu také slova. Někdy to může být až matoucí, protože divák nestíhá pobírat všechno najednou. Při představování jednotlivých osobností se všude kolem nich nejprve objeví všechny jejich funkce, což je zajímavý grafický prvek.

Dokument sleduje hudební dráhu rappera Kida Cudiho, která je dávána do souvislosti s jeho osobními prožitky během dospívání. Pozornost je věnována také vlivu, jaký má na lidi, kteří se pracovně pohybují kolem něj nebo poslouchají jeho skladby. Jejich výpovědi, umělecké zpracování a autentické záznamy utvářejí vskutku zajímavý pohled na tohoto umělce. Ovšem skutečnost, že on sám mluví o svých nejniternějších pocitech, poměrně dobře maskuje fakt, že se nedozvíme, co je v současnosti původcem těchto stavů. Jeho nynější soukromí zůstává ukryté pod rouškou tajemství. Divák může tedy snadno získat pocit, že mu není sdělováno vše podstatné. Namísto dokola se opakujících frází ohledně inspirativnosti jeho hudby by bylo lepší věnovat se více těmto aspektům.

Kid Cudi mluví o svých nejniternějších pocitech, ale své soukromí si už bedlivě střeží.

A Man Named Scott
(Foto: Amazon Studios)