Recenze: Chlapec, kterému říkají Vánoce se nevyhne stereotypům masové produkce. S kvalitním obsazením ale předežene konkurenci

„Mamka mi říkala Vánoce. Netuším proč.“

Vánoce přicházejí, a s nimi i vlna tematických sezónních filmů, bez nichž si žádné větší produkční studio čas klidu a míru nemůže představit. O to méně po nástupu VOD platforem. Netflix nám jako jedna z nich přináší epické výpravné dobrodružství o chlapci a myšce, kteří se vydávají na velkou dobrodružnou výpravu za nalezením chlapcova otce. A tomu chlapci z nějakého důvodu říkají Vánoce.

Jeho pravé jméno je však Nikolas. Bydlí s otcem v lesní chatce, o matku během nespecifikované situace přišel. Jeho otec je následně samotným králem povolán na odvážnou výpravu – nalézt bájné město Elfmág a s jeho pomocí i naději, která celému království chybí. S myším pomocníkem Miikou a sobem Bleskem se vydají otce následovat, jak moc se do záchrany naděje i v samotném Elfmágu bude muset Nikolas zapojit, nemá během začátku cesty ani tušení.

Gil Kenan, britský režisér, jehož posledním dílem byl nepovedený remake klasického hororu Poltergeist (2015), se po šesti letech vrací k žánru rodinného filmu, kterým se svým nejznámějším snímkem V tom domě straší! i začínal. Se slušným rozpočtem předvádí slušnou podívanou, výpravně i vizuálně není snímku co vytknout. Finské zasněžené lokace doplňují i poměrně věrné dobové kostýmy.

Co se příběhu samotného týče, na originalitu, nepředvídatelnost či důmyslnost režisér nesází. Zároveň se nesnaží z něj dělat majestátní scenáristické veledílo, kterých jsme u několika rodinných filmů byli svědky, což mu přidává plusové body. Až přílišná inspirace některými scénami či zachycení filmovou sérií Harryho Pottera je v několika momentech očividná, propracovanější pojetí by těmto scénám rozhodně neuškodilo.

Celý příběh je vyprávěný tetou Ruth, jíž vdechla tajemný hlas i život Maggie Smith.Herecké výkony i obsazení naopak nesmírně potěší. Celý příběh je vyprávěný tetou Ruth, jíž vdechla tajemný hlas i život Maggie Smith, legendární britská herečka, mimo jiné profesorka McGonagallová právě z filmových adaptací Harryho Pottera. Z jejich obsazení se zde potkává i s profesorem Křiklanem neboli Jimem Broadbentem v roli krále. Neznámého Henryho Lawfulla v hlavní roli doplňuje Michiel Huisman (Hra o Trůny) v roli otce či Kristen Wiig (Wonder Woman 1984) jako záporačka.

Chlapec, kterému říkají Vánoce se s velkou pravděpodobností novým vánočním kultem nestane. S prolínáním scén do současnosti má ale příběh i přes některé zásadní nedostatky přesah, a může primárně mladším, ale i starším divákům navodit vánoční atmosféru. A to jak v otázce intenzivních příprav na finální pohodu, tak i ve smyslu poslání pomoci druhým, šíření empatie a lásky.

Bílá zima, všude, všude!

Chlapec, kterému říkají Vánoce
(Foto: Netflix)