Recenze Všichni mluví o Jamiem: Nenechte se odradit blyštivým pozlátkem a tématy, se kterými se zdánlivě nedokážete ztotožnit

Jaké škody napáchají rodiče na svých dětech?

Snímek se inspiruje skutečným životním příběhem Jamieho Campbella z britského Sheffieldu, který si ze všeho nejvíce přál jít na svůj maturitní ples v šatech. Ačkoliv se potýkal s nesouhlasem učitelů a posměchem spolužáků, nakonec se mu podařilo vybudovat si u nich respekt. Nejdříve na tento námětu vznikl dokument od BBC s názvem Jamie: Drag Queen at 16. V roce 2017 byl uveden muzikál Everybody’s Talking About Jamie a nedlouho poté se začalo uvažovat právě o filmovém zpracování.

Šestnáctiletý Jamie New vůbec nezapadá mezi své vrstevníky. Místo toho, aby se připravoval na nějaké běžné povolání, sní o tom, že se stane drag queen. To znamená, že se muži pro zábavu nebo kvůli uměleckému účelu převlékají za ženy a schválně se přehánějí některé typické charakteristiky. Protože má Jamie podporu v milující matce a kamarádce ze školy, postupně se mu daří překonávat předsudky a začít věřit sám v sebe.

Upřímně, pokud se o tuto problematiku nijak zvlášť nezajímáte nebo k ní nemáte nějakým způsobem blízko, první půlku snímku budete nejspíš jen nechápavě zírat. Proč se ten chlapec chce mermomocí stát hvězdou pódia jako drag queen? Co to vlastně je? A proč muzikál začíná tak zvláštními vystoupeními, které jsou plné kýče?

Až ve druhé části to do sebe začne zapadat, jelikož příběh Jamieho má svým způsobem univerzální platnost pro všechny. Zvláště během dospívání si člověk musí ujasnit, kým chce v budoucnu být, a to je jeden z těch nejtěžších úkolů v životě vůbec. Do toho se potýká s názory rodičů, kteří k tomu vždy mají potřebu nějak se vyjádřit. Lhostejno, že tím třeba navždy shodí sny svého dítěte, když jeho představa nezapadá do jejich konkrétní vize.

Podařilo se citlivým způsobem vykreslit Jamieho vztahy s jeho rodiči. Ačkoliv ho matka ve všem podporuje a má ho nade vše ráda, ani ona ho nemůže plně pochopit. Otec se za něj dokonce stydí a raději založí jinou rodinu. I když s ním nechce mít nic společného, přece jenom nechce přihlížet tomu, aby mu někdo ubližoval. Právě otcovy poznámky způsobily Jamiemu už v dětství to, že začal nesnášet sám sebe. A jestliže se něco takového rozjede, je to ta nejlepší cesta ke zhroucení psychiky celého člověka. Ono být otevřeně homosexuál, chtít se oblékat jako žena a zároveň být součástí britské pracující třídy není ani v současnosti samo o sobě nejspíše žádný med.

Postavu Jamieho skutečně velmi dobře ztvárnil herec Max Harwood. Postavu Jamieho skutečně velmi dobře ztvárnil herec Max Harwood. Když si divák zvykne na jeho vystupování, postupně s ním začne více sympatizovat. Není to však tak, že by měl jenom samé kladné vlastnosti. Občas je moc sebestředný, arogantní, zapomíná na city ostatních a působí navenek paradoxně až moc sebejistě. Když ale vidíte, jakou ohromnou radost má ze svých prvních lodiček, zkrátka mu je přejete. Co kdyby někdo vám chtěl odepřít něco, co byste kvůli konvencím a stereotypům neměli vlastnit?

Co se týče muzikální stránky, dočkáme se hned několika působivých vystoupení. Často odkrývají nitro některých postav nebo ve zkratce vyprávějí jejich příběh. Jestliže tento žánr zbožňujete, budete se mít na co koukat, ostatní však už tak nadšení nemusí být. Nejde se také ubránit dojmu, že z těchto úseků šlo vykřesat ještě o něco více.

Dramatický muzikál Všichni mluví o Jamiem se inspiruje skutečným příběhem chlapce, který musí v nelehkých podmínkách najít sám sebe. Psychický proces vyváženého přijetí všech Jamieho částí pro něj byl jistě velmi náročný a trval dlouho. Tato skutečnost je pro potřeby filmu pochopitelně urychlena, ale není to moc věrohodné. Některé muzikální scény působí přespříliš extravagantně nebo zdlouhavě, takže mohou diváka zbytečně vyprovokovat či ho trochu nudit, což je vážně škoda. Třebaže se s konkrétními okolnostmi života ústřední postavy neztotožní každý, s procesem hledání vlastní identity a odmítnutím od nejbližších už má pravděpodobně zkušenost o dost více diváků. Právě kvůli tomu má smysl film vidět, podařilo se mu ukázat hloubku takových pocitů, jen se nesmíte nechat odradit přespříliš blyštivým pozlátkem.

A teď to tu zničehonic rozjedeme jako v High School Musical!

Všichni mluví o Jamiem
(Foto: Amazon Studios)