Recenze Stříbrné brusle: Vizuálně úchvatná ruská pohádka je variací na Romea a Julii a Titanic

Láska si vždy najde cestu.

Příběh se odehrává před začátkem 20. století v Petrohradě. Osmnáctiletý Matvěj, syn chudého lampáře, si vydělává na živobytí tím, že rozváží zásilky z místní pekárny. K cestě na bruslích využívá zamrzlou řeku Něvu a přilehlé kanály. Když přijde nespravedlivě o práci, přizve ho do své bandy hlava tamních kapsářů a naučí ho všechny triky tohoto řemesla i některé bruslařské kousky. Potom potká Alisu, dceru vysoce postaveného úředníka, která touží po studiu vědy. Její otec o tom však nechce nic slyšet a chce ji provdat za ambiciózního knížete. Ačkoliv jsou každý z úplně jiné společenské vrstvy, postupně se do sebe zamilují.

Může chvíli trvat, než vypravování diváka víc zaujme, ale jakmile se tak stane, naprosto ho pohltí. Sympatičtí herci, nádherné prostředí ledově krásného Petrohradu a bohatá výprava filmu zaručují skutečně nezvyklou podívanou v dobrém slova smyslu.

Herec Fedor Fedotov jako Matvěj představuje vyváženou kombinaci roztomilosti a vážnosti. Možná právě tím také trochu připomíná Toma Hollanda v roli Spider-Mana. Alisa alias Sonya Priss zase ztvárňuje cílevědomou mladou ženu, která místo domluveného sňatku touží po poznání a osobní svobodě. Jejich společné scény jsou nabité tou správnou energií a emocemi. Za zmínku stojí rovněž Kirill Zaytsev jako kníže Arkadiy, který nelítostně pronásleduje zmíněnou bandu kapsářů.

Kam se hrabou okoukané honičky s auty.Mnoho scén se odehrává na řece a kanálech při bruslení. Neuvěřitelné kousky některých členů zločinecké skupiny doslova berou dech. Aby divák vůbec zvládl postřehnout, co všechno se odehraje během velmi rychlé krádeže, vyskytují se zde často zpomalené záběry. Když navíc probíhá honička mezi nimi a policií, je z toho skutečně neuvěřitelná akční podívaná. Kam se hrabou okoukané honičky s auty.

Romantický námět je podobný jako v oblíbeném velkofilmu Titanic. Milenci pochází ze zcela odlišných společenských vrstev, ale navzdory tomu v sobě najdou zalíbení. Další podobností je, že se sídlo kapsářů nachází na lodi. Jejich společné scény se také často odehrávají na balkóně, což zase odkazuje na Romea a Julii. Na rozdíl od těchto námětů neskončí jejich příběh tak tragicky (ale jen o fous!).

Významným hybatelem děje je motivace hlavní hrdinky studovat chemii. Musí se ale potýkat se stereotypy ve společnosti, podle nichž se má žena zabývat hlavně domácností, rodinou, etiketou při pořádání večírků a podobnými věcmi. Její nucené uvěznění ve zlaté kleci znázorňuje symbolicky její bílý králíček. Matvěj jako jediný ctí to, že Alisa touží i po jiných věcech. Tato feministická linie se vine celým příběhem a ukazuje, že lze toto téma zpracovat takovým způsobem, aby nepůsobilo nuceně či vyloženě otravně.

Tvůrce se také věnují tématům, která jsou pro Rusko příznačná. Kritizují kapitalistickou společnost a utlačování nižších vrstev. To se děje hlavně prostřednictvím vedoucího skupiny kapsářů, který dokonce Alise věnuje knihu Kapitál od Karla Marxe. Tento rozdíl je také patrný při rozhovoru Matvěje a Alisy o jeho důvodech ke krádežím. Snaží se pouze sehnat peníze pro léčbu svého nemocného otce. Ale když má člověk financí dostatek, nikdy se do takové situace na rozdíl od něj nemusí dostat.

Snímek Stříbrné brusle představuje kombinaci všeho, co chcete od dobré pohádky – zamilované hrdiny překonávající nepřízeň osudu a rodinné potíže, třetí nápadník snažící se je rozvrátit, nádherné prostředí s okouzlující doprovodnou hudbou, trochu té napínavé akce a šťastný konec. Pokud bychom chtěli filmu něco vytknout, tak by to bylo to, že je děj vlastně celkem předvídatelný, stopáž je poněkud přemrštěná, postavy jsou lehce čitelné a jedná se o poněkolikáté zpracovaný námět, ale tentokrát v ruském podání. Jestliže však toužíte zkrátka a jednoduše po pohádkové romanci s krásnými vizuály a nepříliš složitým příběhem, rozhodně nebudete zklamáni. Z ruské produkce je lepší pustit si tento nový kousek než okoukaného a časem vyčpělého Mrazíka.

Láska překoná i ty největší překážky, alespoň tomu tak je v každém pohádkovém příběhu.

Stříbrné brusle
(Foto: Central Partnership)