Recenze Srdce na dlani: Naivní romantická komedie plná hvězd je příliš ušitá na míru českému publiku

Láska kvete v každém věku a kdekoliv.

Scenárista a režisér Martin Horský, který kromě komerčně velmi úspěšného filmu Ženy v běhu (2019) spolupracoval také na povedených snímcích Bezva ženská na krku (2016), Život je život (2015) nebo Láska je láska (2012), přišel s další romantickou komedií.

Čerstvý penzista Josef se těší, že si konečně splní svůj celoživotní sen a stane se pouličním klaunem. Díky tomu se seznámí s kavárnicí Maruškou, se kterou v sobě najdou vzájemné zalíbení. Po nečekaném zjištění se jeho dcera Anička stěhuje se synem Honzíkem zpět do rodinné vily. Její zatvrzelý postoj vůči mužům postupně nabourává její úplně první láska, kterou je soused Pavel. Malý Honzík zase prožívá ve školce svou první platonickou lásku. Když ho odtamtud jednou vyzvedává strejda Karel, zakouká se do jeho učitelky Elišky. Při společném venčení se do sebe zamilují i jejich baseti.

V příběhu se vyskytuje celá plejáda známých herců.V příběhu se vyskytuje celá plejáda známých herců. S mnoha z nich spolupracoval tvůrce již ve výše zmíněných dílech. Role Josefa je přímo psaná na tělo Bolku Polívkovi. Navíc si vůbec poprvé zahrál se svým synem v projektu, v němž jejich postavy ztvárňují stejný rodinný vztah, jaký mají ve skutečnosti. Vladimír Polívka si s nelehkou postavou invalidního Karla poradil vskutku nečekaně dobře. Po jeho boku stojí v roli Elišky slovenská herečka Kristína Svarinská. Marušku hraje Eliška Balzerová, o jejíchž kvalitách ani není třeba diskutovat.

Jako Anička se představí Jana Pidrmanová a vedle ní Matouš Ruml (nevyřešenou záhadou zůstává, proč má na sobě jeho postava při všech obyčejných pracích na zahradě stylové rifle). Ve vedlejších rolích se objeví také například Petr Vaněk, Veronika Khek Kubařová, Hynek Čermák, Marek Taclík, Jaroslava Kretschmerová, Pavla Tomicová či Jaromír Nosek.

Oproti předchozím počinům však tomuto chybí jedna zásadní věc, a tou je silný společný jmenovatel. A to, že jsou všichni ústřední hrdinové členy jedné rodiny, zkrátka nestačí. Chtělo by to alespoň zase nějaký ten kolektivní běh za určitým účelem. Nebo Ondřeje Vetchého, který je dokonalý snad ve všem (zvláště jako agent 007). Takhle se v podstatě pouze jednotlivé romantické linky prolínají mezi sebou. Třebaže vyvolají kýžený efekt u vybrané části publika, jsou zoufale předvídatelné a příliš naivní. Rádoby životem protřelým skeptikům se nejspíše budou protáčet panenky.

Hlavním cílem filmu je navodit divákům příjemné pocity při koukání v obecně nelehké době. Milé vtipy jsou sice celkem povedené, nicméně za chvíli na ně zapomenete. Nejzábavnější postavou je jednoznačně Honzík, který ze svého pohledu glosuje vztahy i životy dospělých. A těch pár tmavších mraků v podobně srdečního infarktu, nerudného majitele psa, nevěrného přítele a manžela, rozhodování mezi láskou a pobytem s dcerou v cizině zanedlouho vypravování zlehka odfoukne někam hodně daleko. Kupodivu se ani nevěnuje skoro žádná pozornost problémům vozíčkářů, přestože se to vyloženě nabízí. I když se prostřednictvím několika trefných poznámek tvůrci alespoň snaží přispět k jejich destigmatizaci.

Film Srdce na dlani nabízí laskavý humor a hned několik jednoduchých romantických zápletek. Aby to byla opravdová sázka na jistotu, vytasí se ještě s celým arzenálem známých herců. Ono to celé vlastně funguje a průměrný český divák si nejspíše skutečně přijde na své, protože si odpočine u rozkošného a nenáročného díla. Jen je škoda, že jsou mu všechny parametry ušité přesně na míru. Nepříjemným tématům se snímek účelně vyhýbá, všechny konflikty mezi sebou lidé snadno domluvou vyřeší a celý svět je zalitý sluncem.

A skončilo to jako v pohádce! Protože si to diváci tak přáli.

Srdce na dlani
(Foto: CinemArt)