Recenze: Něžný bar je jemné a sympatické drama ze života v čele s výborným Affleckem

Memoáry jednoho spisovatele.

Přesněji řečeno JR Moehringera. Adaptaci jeho úspěšné novely převádí na velké plátno z režisérského stolce George Clooney. Ve snímku sledujeme počátky a úsilí zmíněného ambiciózního spisovatele, který se snaží o naplnění svých romantických, životních i profesních ideálů. Jeho osobnímu růstů pak pomáhá plejáda místních postaviček, které už od útlého dětství potkává na stoličce v baru svého strýce Charlieho.

Clooney tak ve svém Něžném baru přináší melancholickou a jemnou podívanou plnou lidskosti, a právě díky tomu se nás jistým způsobem dotkne. Nejde sice o nic těžkého, a přesto je příběh svým způsobem silný a zanechá v divákovi hluboký dojem. Postavy jsou totiž velmi lidské a osobité a snadno se v nich najdeme.

Jeho vyprávění plyne velmi pozvolna, a i když se chvílemi může zdá možná až příliš statické, tak je v tom určitý šarm a k tónu celé podívané to zkrátka patří.Z velké části za to jistě může i způsob, jakým scenárista William Monahan adaptoval svojí stejnojmennou předlohu. Jeho vyprávění plyne velmi pozvolna, a i když se chvílemi může zdá možná až příliš statické, tak je v tom určitý šarm a k tónu celé podívané to zkrátka patří.

Ten je podtrhnut i prostředím, kde se vše odehrává a atmosféra 70. a 80. let, jenž je docílena i autentickými kostýmy a účesy postav. Působivé jsou pak i kulisy a vzhled titulního baru, který je propracovaný do největších detailů. Přeplněný regál s knihami v pozadí, starý výčep, cigarety a další zboží na poličkách či jeho celková estetika, jsou pro podívanou velmi důležité a utvářejí její náladu.

Ona zmíněná lokace je však to nejpodstatnější, zvláště pak scény odehrávající se v knihami přeplněném baru Dicken’s uprostřed Long Islandu, kde JR potkává nejrůznější charaktery, které jsou jeho klíčovou inspirací při pozdějším sepsání jeho memoárů. Je skrze ně ukázána lidská soudržnost, solidarita a krásná rozmanitost lidí. Tvůrci spolu s JR tak skrze ně vysílají světu pozitivní poselství, kterým je obestřena celá podívaná.

Jádrem jsou však ony jednotlivé postavy, zvláště pak JR a jeho strýc Charlie, jejichž vztah je to, na čem leží celý příběh. A právě za něj vděčíme talentovanému hereckému obsazení. Jeden z nejvýraznějších a nejsilnějších výkonů podává bezesporu Ben Affleck v roli Charlieho, strýce titulního hrdiny. Affleck se do své role přímo převtěluje a do jisté míry mu pomáhá i poměrně věrohodné omlazení za pomocí technický efektů (a pravděpodobně i masky). Ale i bez toho je jeho přednes zkrátka velmi kvalitní a Affleck se zde zase jednou ukazuje jako schopný herec, který podává své repliky s lehkostí.

Za vyzdvihnutí pak stojí i mladičký Daniel Ranieri, pro kterého je role JR vůbec první velkou filmovou rolí. Ranieri si naprosto osvojuje každou scénu, ve které se nachází a z jeho charismatického přednesu je znát, že by před sebou mohl mít zářnou budoucnost. Do třetice se nedá opomenout ani Tye Sheridan, který zde ztvárňuje adolescentního a dospělejšího JR. A i když si není se svým mladším kolegou moc podobný (aspoň tu barvu očí mohli tvůrci trefit), tak odvádí velmi solidní práci a plynule navazuje na Ranieriho, čímž společně vytvářejí uceleně působící postavu.

Právě i díky těmto postavám a jejich představitelům je tak Něžný bar především příběhem ze života, nebo spíše životním příběhem. Ukazuje jeho stinné i světlé stránky. Na jedné straně tu máme nepřítomného otce pijana, podvádějící přítelkyni, matku léčící se s rakovinou, ale na straně druhé to vyvažuje matka vyléčená z rakoviny, děda beroucí vnuka na školní snídani pro otce a syny a silný vztah strýce a synovce.

Závěrem je Clooneyho nejnovější režisérský počin, spadající do knihovny Amazonu, velmi sympatickou a povedenou podívanou. Představuje nám tu lidský příběh se spoustou pozitivních a zajímavých myšlenek (např. že všichni máme štěstí, že vůbec existujeme). Celkovému zážitku pak pomáhá i silné herecké obsazení a kvalitně zpracované kulisy. A je sice pravda, že vyprávění zde není nijak přehnaně komplexní či akční a občas se trochu vleče, ale přesně touto svou jemnou melancholií si Clooneyho Něžný bar získá své diváky.

Jednoho dne ti povím, jak jsem cestoval zpátky do budoucnosti.

Něžný bar
(Foto: Amazon Studios)