Recenze: Uncharted je sice klasikou svého žánru, ale potěší kvalitní akcí a poutavým příběhem

Indiana Jones a Lara Croft mají konkurenci.

A je jím Nathan Drake, potomek slavného námořníka Francise Drakea. Nathan je jednoho dne najat ostříleným hledačem pokladů Victorem „Sully“ Sullivanem, aby společně našli ztracený poklad Ferdinanda Magellana, ale v patách jim je i dědic domu Moncada, který si také nárokuje právo na hledané zlato. Nathan tak postupně odkrývá, že tato honba za bájnou odměnou je mnohem více, než se na první pohled zdá a mohla by mu také mimo jiné přinést odpovědi na to, co se stalo s jeho zmizelým starším bratrem.

A tak baví, a to i přes některé nepřesnosti a občas přílišnou zkratkovitost.Tak se představuje snímek Uncharted, který vznikl na námět stejnojmenné populární herní série. Za touto adaptací stojí režisér Ruben Fleischer, který se podepsal na dílech, jako jsou Zombieland nebo Venom. Fleischer spolu se čtyřčlenným (tak velké číslo většinou neznačí nic dobrého) scenáristickým týmem přináší poměrně zábavnou podívanou, u které se divák většinu času nenudí. Děj má spád, na plátně se neustále něco odehrává a samotné vyprávění je poutavé a má zajímavou zápletku. A tak baví, a to i přes některé nepřesnosti a občas přílišnou zkratkovitost (ta se ku příkladu vztahuje k tomu, jak dojde ke spojení klíčových protagonistů, které nemá žádnou strukturu).

Na druhou stranu však tvůrci nenabízí nic objevného, a co bychom už někdy předtím neviděli. Najdeme tu spoustu ohraných prvků (nedůvěřiví parťáci, ztracený rodinný příslušník atd.), zkrátka jde o klasickou honbu za pokladem. Nabízí se zde samozřejmě přirovnání k Indiana Jonesovi, Laře Croft, Mumii či třeba Lovcům pokladů. Uncharted má k těmto dílům velmi blízko a typologicky spadá do stejné skupiny, kupodivu se mu však, i přes veškerá klišé, daří vdechnout něco nového do tohoto žánru. Jeho hrdinové jsou neokoukání (na rozdíl od Indyho nebo Lary), což je velice příjemné, díky čemuž sledování jejich dobrodružství zkrátka nenudí.

Velký podíl na tom mají i jejich představitelé. Coby hlavní hrdina Nathan Drake se zde představuje Tom Holland, který se veze na čerstvém úspěchu Spider-Mana: Bez domova, což mu do jisté míry pomáhá prodat i jeho nejnovější snímek. Holland podává kvalitní výkon, kterému skutečně nejde nic vytknout. Navíc zde čiší charismatem a zdravým sebevědomím, nehledě na to, že si roli užívá. Tak se jeví i Mark Wahlberg jako jeho partner v akci Sully. I Wahlberg odvádí kvalitní práci, a byť je občas trochu křečovitý, tak se zdá, že to patří k jeho postavě. Holland s Wahlbergem navíc tvoří sehraný tým, kterému to na plátně dobře šlape i díky skvělé společné chemii.

Úlohy záporáka se pak ujal Antonio Banderas, kterému, zdá se, studia asi už nenabízí jiné role, než ty pompézních cizojazyčných padouchů. Jeho Santiago Moncada se moc neliší od jeho postav v Zabijákově ženě či Dolittlovi. Banderas zde opět ztvárňuje karikaturního antagonistu s akcentem a přehnanými manýry. Je škoda, že je herec jako Banderas degradován k tomuto, protože je z jeho dosavadní práce jasné, že má na víc. I proto je mnohem zajímavější, zatím ne tolik známá, Tati Gabrielle. A i když je její motivace vlastně jen to, že „je prostě zlá, aby byla zlá“, tak Gabrielle podává výrazný výkon, kterým zkrátka zaujme.

Na toto konto je potřeba vyzdvihnout, že Banderasův Moncada má silnou a dobře objasněnou motivaci. Coby diváci chápeme důvod jeho chování a je nám i trochu přiblížen jeho charakter. Toto jeho poměrně propracované pozadí však v závěru přichází trochu vniveč (proč, to zde nelze uvést kvůli spoilerům), což je škoda.

Kromě zajímavých postav (zejména tedy protagonistů) zaujme Uncharted i nabušenou a kvalitně zpracovanou akcí. Veškeré bojové scény jsou chytře provedené, obsahují plno neotřelých gagů a oživujících prvků. Hned na první dobrou zaujme úvodní scéna, v níž se (bez vyzrazení větších detailů) perou postavy doslova ve vzduchu. Tvůrci zkrátka věděli, jak vtáhnout publikum do děje. S akčními prvky pak souvisí i vizuální stránka filmu, která je zde také velmi kvalitní a většinu času téměř nepoznáme, co je točeno na skutečných lokací, a co ve studiu, což je velmi chvályhodné.

V neposlední řadě pak stojí za zmínku i chytlavý hudební doprovod, který pro snímek složil Ramin Djawadi, jenž posledně pracoval například na marvelovce Eternals. Djawadi pro Uncharted složil povedený soundtrack, který dobře doplňuje jeho atmosféru a zkouší navodit náladu zmíněného Indiana Jonese nebo Lary Croft, a na tom není zhola nic špatného, ba naopak, dílo tím dostává jakousi familiárnost, kterou coby diváci oceníme.

Uncharted je tedy v závěru poměrně povedenou podívanou, u které se ani chvíli nenudíme, což je její velkou předností. Fleischer zde nabízí nadupanou a propracovanou akci a originální bojové scény, které zkrátka baví. Pomáhají i zajímavé postavy a jejich představitelé, poutavé lokace (Barcelona, Filipíny atd.), kvalitní vizuály a chytlavý hudební doprovod. Zamrzí akorát podvyužitý Banderas a jeho trochu klišé záporák. A i když zde nejde o nic přehnaně objevného, nemá smysl si tu nic nalhávat, tak je Uncharted i přes to solidní videoherní adaptací, a takových se moc nenajde.

Pozn. Vyplatí se počkat až na úplný konec, snímek totiž obsahuje potitulkovou scénu (tvůrci se očividně přiučili leccos od Marvelu), z které je poměrně jasné, že si Fleischer a spol. sebevědomě věří na sequel.

Tak jen doufám, že tu na nás nečeká velký kutálející se balvan.

Uncharted
(Foto: Sony Pictures Entertainment)