Recenze Identita ES: Co když nejste tím, kým jste? Pozoruhodná biografie jednoho z nejuznávanějších genetiků s českými kořeny

Krize identity, která nemá obdoby.

Že se i v České republice objevují pozoruhodné životní příběhy je poměrně známá věc. Je ale často zapotřebí pomoci médií či kultury, aby se ty opravdu mimořádné dostaly do povědomí společnosti. Jeden z nich nám teď přináší Česká televize a dokumentaristka Alena Činčerová. Zpracovali neuvěřitelnou životní story kanadského vědce Emila Skamene, který do roku 1968 žil i s rodinou v tehdejším Československu.

A v čem je příběh jednoho z nejvýznamnějších a nejuznávanějších světových genetiků a imunologů tak jedinečný? Sám Skamene se totiž v 80. letech dozvěděl, že jeho rodiče, tehdy žijící na pražských Vinohradech, jsou ve skutečnosti pouze jeho pokrevní příbuzní a jeho matka je jeho tetou. Skuteční rodiče profesora se jmenovali Benio a Gizela Kleinerovi, Benio byl významný notář. Skamene se narodil jako Emil Kleiner v ukrajinské Bučači, a protože jeho rodiče byli židé, tak se stali vyhledávaným cílem nacistů postupujících na východ do Ruska.

Malého Emila tehdy rodiče poslali k jeho tetě do Prahy, a to prostřednictvím českého Němce Josefa Steigera, údajného člena nacistické SS, který malého Emila v roce 1943 dopravil v batohu z haličské Ukrajiny až k příbuzným do Čech. O tom, že profesor Skamene je ve skutečnosti úplně někým jiným, se dozvěděl až z dopisu jejich tehdejší sousedky z Vinohrad.

Režisérka Alena Činčerová zachycuje profesorův příběh prostřednictvím retrospektivních pohledů samotného hlavního aktéra.Režisérka Alena Činčerová zachycuje profesorův příběh prostřednictvím retrospektivních pohledů samotného hlavního aktéra – ten již ve svých téměř 80 letech žije v kanadském Montrealu, působí na tamní McGillově univerzitě a jeho největšími radostmi jsou pes a vnoučata. Jak sám v dokumentu uvádí, rodina o jeho pravém původu tolik neví. Sám se do Bučače, která se po Emilově záchraně stala dějištěm vyhlazení židovského obyvatelstva, před několika lety osobně vypravil. Vzpomínky a vyprávění profesora Skamene jsou doplněny nahranými scénami z období druhé světové války, které jsou do narativu filmu zasazeny citelně a dokument nijak nenarušují.

Ač se držitel vyznamenání od britské královny Alžběty II. do Čech již tolik nevrací, na zemi, v níž vyrůstal, nikdy nezapomenul. Podle jeho slov se právě zde rozhodl, že se chce věnovat genetice a výzkumné kariéře. A je proto důležité, že dokument v rukou zkušené režisérky Činčerové reflektuje příběh haličského Ukrajince Emila Kleinera/Skamene důstojně a s respektem. Tyto příběhy totiž historie může schovat, a dostat je na světlo je v zájmu nejen historiků, ale také našeho státu.

Profesor Skamene je stále uznávaným vědcem.

Identita ES
(Foto: CinemArt)