Recenze: Proměna je solidní a odvážná pixarovka, která v mnohém vybočuje z normy

Příběh o dívce a její vnitřní pandě.

Přesně o tom pojednává kreslený film Proměna, nejnovější dílo studia Pixar. Jedná se tak o další z řady očekávaných animáků, které si fanoušci oblíbili kvůli jejich dojemným a hlubokým příběhům a vrcholně kvalitní animaci. V tomto ohledu Proměna určitě nezklame, avšak jedná se o poněkud bizarní dílo, které v mnohém tak trochu vybočuje z normy.

Sledujeme tu třináctiletou Mei Lee, jejíž rodina je původem z Číny, ale žije v kanadském Torontu. Mei Lee se ve všem snaží být co nejlepší, především aby potěšila svou matku. Ve škole vyniká, zvládá několik kroužků naráz, a do toho všeho pomáhá své matce každý den v jejich rodinném podniku, zkrátka se snaží být co nejvíc dospělá. Jednoho dne se v ní však probudí starověké rodinné kouzlo a Mei Lee se vždy, když je přehlcená návalem různorodých pocitů, mění v obrovskou červenou pandu. A tak se nyní tato třináctiletá dívka musí naučit žít se svými emocemi a začít akceptovat sebe sama takovou, jakou je.

Tvůrci narážejí na sebeobjevování a na to, jak se nemáme bát odhalit své odlišné stránky.Poselství snímku je tak poměrně jasné a velmi pozitivní. Tvůrci narážejí na sebeobjevování a na to, jak se nemáme bát odhalit své odlišné stránky, neobávat se životních proměn (ta titulní filmová pak rozhodně naráží na pubertu) a nemít strach projevovat své emoce. Není přece nic špatného na tom, být sám sebou a dát průchod svým přirozeným pocitům. Navíc, jak je již u Pixaru zvykem, nešetří tvůrci dojemnými klíčovými momenty a sympatickou závěrečnou myšlenkou.

Velkým plusem je pak i to, že má film opravdu rychlý spád. Příběh se rozjíždí už hned na začátku a rozhodně nenudí, na obrazovce se neustále něco děje. Vyprávění má totiž velmi energetický náboj a dynamiku, která je doplněná o četné anime prvky (jako svítící a zvětšené oči, typické zvuky naznačující náladu postavy atp.), jež oživují celou podívanou. Tyto elementy sice zpočátku vypadají poněkud podivně a nemístně, chvíli trvá, než si na jejich extravagantnost a výraznost zvykneme. Jakmile však pochopíme jejich účel, meta humor a na co se tvůrci snaží odkazovat, tak začne tato stránka snímku v zásadě bavit.

S tímto se pak také pojí neobvyklý styl animace. Ta je bezesporu velmi povedená a pro Pixar už standardně nadstandardní. Jednotlivé textury látek a oblečení, kožich červené pandy, povrchy materiálů nebo vzhled jídla jsou zkrátka čím dál tím realističtější. Vzhledy postav jsou však trochu více animované, a ne až tak autentické jako třeba u Duše, kde kreslení hrdinové vypadali téměř jako skuteční lidé. Zde jde o trochu zkarikovanější podoby, jako třeba u snímku Luca, a to je v pořádku, protože se to tak nějak hodí k celkové atmosféře díla. Tomu pak nahrává i zmíněný anime styl, do nějž jsou mírně stylizované právě i postavy.

Za zmínku pak zde stojí i hudební doprovod, kterému vévodí písničky fiktivní popové skupiny 4Town. Ta je téměř přímou parodií na boy bandy typu Backstreet Boys, NSYNC či z těch současných BTS. Jejich skladby jsou chytlavé a energetické a oživují celkovou podívanou, která je díky nim ještě více nabitá.

Proměna je tedy v závěru zcela určitě povedený animák, který splňuje všechny klasické pixarovské parametry. Tvůrci zde nabízí zajímavý a zábavný příběh se sympatickou myšlenkou, animace je realistická a více než povedená a postavy sympatické. Příjemným oživení jsou bezesporu i anime prvky, které umocňují mírnou bizarnost celé podívané, která i díky tomu rozhodně nenudí. A i když nejde o nic překotně objevného, knihovna Pixaru nabízí řadu mnohem povedenějších děl, tak jde stále o příjemnou podívanou a kvalitní kreslený film.

V některých momentech je nám až trapně za samotnou hlavní hrdinku.

Proměna
(Foto: Pixar Animation Studios)