Recenze Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství: Čekejme nečekané

Užijme si na chvilku šílenství.

Nový Doctor Strange nám přichystal nejen spoustu děje, ale taky zamyšlení nad postavami. Do toho se nebojí být nekompromisně svůj se vším všudy. Na začátku filmu doporučujeme se pořádně nadechnout, protože si vydechnete až po dvou hodinách. Od prvních vteřin se tu bojuje s monstry, ničí se město a do toho se vdává bývalka… Doctor Strange zachrání mladou dívku Americu (Xochitl Gomez) s jedinečnou schopností, kvůli které ji chce zabít jeden démon. Teenagerka se ale má před Strangem na pozoru, protože už ji dřív podrazil. Totiž jeho jiná verze. America už totiž navštívila několik desítek paralelních světů a snaží se najít bezpečný úkryt. Strange se pro pomoc obrátí na starou známou Wandu (Elizabeth Olsen), ale naštěstí nezůstaneme dlouho na naší nudné Zemi, brzy vyrazíme na pořádný trip napříč různými verzemi reality…

Film přihrává divákovi možnost zamyslet se, jak nahlížet na jednotlivé příběhy a charaktery do hloubky.Víc o ději netřeba prozrazovat. Nejenže další světy nám nabízí vizuálně poutavou podívanou, ale také další verze našich známých hrdinů. A někdy to nejsou úplně lichotivé verze: v jiném vesmíru můžete být pořádný kretén, nebo tak alespoň vypadat, třeba nosit culík. Doctor Strange je komplikovaná postava a úplně stačí znát jednoho, natož dovídat se o dalších, kteří svůj osud více či méně zpackali. Co když stojíte proti někomu z jiného vesmíru? Bude to padouch, když bude chtít raději zachránit svůj svět než ten váš? Záleží na úhlu pohledu. Film přihrává divákovi možnost zamyslet se, jak nahlížet na jednotlivé příběhy a charaktery do hloubky. Jak tenká je hranice mezi hrdinou a padouchem, mezi arogancí a lhostejností. Taky nabízí v jednom momentě zajímavou paralelu mezi hlavním zloduchem a Strangem a pokládá otázku, jak nebezpečné je nechat se ovládnout touhou po tom, co chceme…

Už asi nikoho nepřekvapí, že pečlivé nastudování předchozí látky nám umožní si film vychutnat naplno, hlavně co se týče motivace postav. Sice je tu jakási snaha o vysvětlení toho, co se událo třeba v seriálu WandaVision, ale Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství cílí hlavně na diváky, kteří ví, na co (do čeho) jdou, a budou za to náležitě odměněni. Do toho snímek vyžaduje spoustu pozornosti. Hravá i temná podívaná má zběsilé tempo, někdy je záměrně matoucí a pořád překvapuje, zároveň je všechno úhledně zpracované a srozumitelné, tedy pokud se do snímku ponoříme. A tradičně jsou tu odlehčující kousavé vtípky.

Některé filmy jsou pro každého, jiné pro znalce, a už název nám dává dostatečné varování, že nás čeká pořádná jízda. Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství vás může nadchnout k zbláznění nebo totálně naštvat. A vůbec se za to neomlouvá. Bylo bezpochyby těžké se v nepřeberném množství potenciálu dějových linek neztratit a scénář nepřeplácat, ale tohle se Michaelu Waldronovi povedlo ukočírovat se ctí. Režisér Sam Raimi zase přinesl do filmu velmi temnou atmosféru a vyloženě hororové scény. Je libo porci šílenství? Tady je, v luxusním balení.

Vidím světlo na konci vesmíru.

Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství
(Foto: Marvel Studios)