Recenze: Jan Žižka rozcupuje své protivníky i pochybovače o potenciálu českého filmu

Velkolepý historický český film, za který se nemusíme stydět? Ano, je to možné.

Ovšem rozdíl mezi skvělou podívanou a snímkem, za který se jen nemusíme stydět, je pořád velký. Režisér, spoluscenárista a producent Petr Jákl sáhl hodně hluboko do české historie pro inspiraci ke svému filmu. Na druhou stranu tam našel osobnost, která může zaujmout i evropské diváky. Kontroverzní historickou postavu, na kterou se v průběhu staletí nahlíželo různě. Film nemá za cíl být věrným životopisem, představuje nám přibližně rok Žižkova života a jeho tématem je “zrod vojevůdce”, tedy jaké historické (určitě) a soukromé (možná) události vedly k dozrání takové osobnosti. Rovnou se tedy vzdává možnosti zařazení významných bitev a zobrazení Žižky v tom nejlepším. Škoda! Tím, že vypráví tak trochu vlastní příběh, se ovšem chytře vyhýbá přílišné kritice “ale ve skutečnosti to bylo takhle”. Jákl zkoumá přerod z žoldnéře na muže, který se rozhodne bojovat za svou vlastní pravdu, vyšší dobro.

Opírá se o skutečné události a postavy tam, kde se mu to hodí, jinde si domýšlí příběh atraktivní pro diváka. Samozřejmě se hodně mluví o Bohu, ale toto téma je osekáno na minimum, i když dostatečně chápeme jeho důležitost. Samotný středověk bude vždycky fascinující: tvrdý život ve špíně a chaosu, poddaní jsou jen postradatelné loutky, zatímco pár vyvolených s tím správným původem a postavením intrikaří v bezpečí svých sídel (některé věci se až tak nemění, že). V této atmosféře se Žižka se svými spolubojovníky nechá najmout na únos urozené Kateřiny (Sophie Lowe), snoubenky Jindřicha z Rožmberka (Til Schweiger). Ta hraje důležitou roli v plánech krále Václava IV. (Karel Roden) a Zmikunda, pardon, Zikmunda Lucemburského (Matthew Goode). Tyto důležité pány vidíme většinou, jak už to tak bývalo, pouze jak se modlí nebo o něčem hovoří. Špinavou práci za ně vykonávali jiní. Když se na scéně objeví Žižka (Ben Foster), brzy nato většinou uslyšíme křupání kostí.

Co si budeme namlouvat, většinou se tu prostě bojuje, příběh kamsi odfoukl vítr a děj je jen o tom, že Kateřina jde z jedné ruky do druhé, protože o podporu jejího vlivného strýce má zájem každý. A ani ony bojové scény nejsou vždy přehledné, nevíme, kdo je kdo, nebo je moc tma, nebo je to prapodivně sestříhané. Kontrasty a hra se světlem jsou někdy už otravné. Celkově je film nepochopitelně strašně tmavý a bezbarvý. Zato třeba záběry bitek pod vodou jsou celkem efektní a osvěžující. Pro citlivější nebo mladší diváky bude uvedena i verze vhodná od 12 let.

Nechybí tu sice vývoj postav, což je třeba pochválit, ale Žižka jako takový nás bohužel nepřiměje ani slzet, ani zuřit.Nechybí tu sice vývoj postav, což je třeba pochválit, ale Žižka jako takový nás bohužel nepřiměje ani slzet, ani zuřit. Vzhledem k tomu, kam to dotáhl, by přitom měl oplývat charismatem minimálně Jamese Bonda. Mohlo být více vyzdviženo a rozvedeno Žižkovo inovátorství a schopnost taktizovat. Z našeho moderního pohledu už je těžké představit si, že některé věci byly použity poprvé. Slabounká je romantická linka, protože mezi Fosterem a Lowe to moc nejiskří a už nám asi k lásce nestačí fakt, že se spolu dvě postavy ocitnou v ohrožení života. Jak už je nejspíš patrné, film je natočen v angličtině, a to mu naštěstí automaticky dodává jakousi velkolepost, stejně jako na sílu vecpaná postava Michaela Cainea. Přes všechny slabé stránky a opakované únosy to ale není žádná šílená nuda.

Jan Žižka sice není dojemný trhák s Melem Gibsonem, ale je to dobrý film, který si udržuje ponurou atmosféru, nabízí celkem dynamický příběh, realistické bojové scény a pár příjemně překvapivých nápadů. Láme mu vaz, že se až moc zaměřuje na souboje a stříkající krev, než aby v divákovi vzbuzoval jakékoli emoce, protože romantická dějová linka je stejně slabá, jako všechny postavy. Není ale třeba střílet do vlastních řad. S přimhouřeným okem (Jan Žižka snad odpustí) je to stále dobrý snímek, byť vhodný především pro milovníky filmů s historickou tematikou.

„Cos to udělal, Žižko, jsi snad slepej nebo… Jo vlastně, promiň!“

Jan Žižka
(Foto: Bioscop)