Recenze: To nic, drahá je znepokojující thriller, který zklame svou pointou i délkou

Kombinace Stepfordských paniček a přehnaně dlouhého dílu Černého zrcadla.

Režisérka a herečka Olivia Wilde svým novým filmem vzbudila celkem rozruch, ať už kvůli údajným roztržkám při natáčení, tak vztahem s hlavní mužskou hvězdou Harrym Stylesem, který vznikl na place. Kéž by samotný snímek byl tak zajímavý, jako drby, které jeho uvedení doprovází.

Zavede nás do satelitního městečka Victory v poušti, kde vznikla jakási experimentální komunita pod vedením tajemného Franka (Chris Pine). Poznáváme zamilovaný manželský pár Alice (Florence Pugh) a Jacka (Harry Styles), kteří tu žijí v souladu s pravidly v nekonečném stereotypu. Vše má svůj pevný řád, program každého dne je stejný. Všichni manželé synchronizovaně odjíždí do práce v nablýskaných autech, ženy gruntují dokonalé domovy, poslouchají rozhlas a chystají pětichodové menu k večeři. Ve volném čase udržují povrchní vztahy, pijí koktejly a zabíjí čas nakupováním s neomezeným rozpočtem. O práci svých mužů moc neví, všichni totiž pracují na supertajném projektu.

Nejdůležitějším pravidlem města je, že ho ženy nemají opouštět, protože v okolní poušti pro ně není bezpečno. Alice se ale jednoho dne musí za hranice podívat, a od té chvíle už není tak šťastná, jak bývala. Trpí nočními můrami, halucinacemi, paranoiou. Její panice nikdo nevěří, ale v tuhle chvíli se naplno projeví povaha hlavní hrdinky: nebude poslušná a musí přijít na to, co se ve Victory opravdu děje. Něco tu totiž není v pořádku.

Od tohoto momentu by měla atmosféra snímku jen houstnout, ale vlastně se jen roztahuje. K finále se dopracováváme ukrutně dlouho, a v té době už jsme ztratili veškeré naděje, že budeme ohromeni, protože už jsme zjistili, že To nic, drahá není dost sofistikované dílo. A přitom je tu toho dost, na co se dívat! Kostýmy a výprava jsou úžasné. Florence Pugh je naprosto fantastická a snímek na svých bedrech úplně sama dovleče až do cílové rovinky. Chudák to měla těžké, sice chápeme podezřívavost a strach její hrdinky, ale celkově jsou charaktery nesmírně ploché, nezajímavé, spoléhající na své představitele, že jim dodají alespoň nějaké charisma. Styles je pohledný manžílek, ale nic víc, dojem z něj je mizivý. Jack působí jako celkem nezajímavý slaboch, ale závěrečné rozuzlení jde s tímto vykreslením vlastně ruku v ruce.

Wilde hodně spoléhá na kouzlo zvolené doby, opakující se rituály, ale příběh se jí nedaří prodat, nedokáže postupně budovat napětí.Wilde hodně spoléhá na kouzlo zvolené doby (padesátá léta), opakující se rituály, ale příběh se jí nedaří prodat, nedokáže postupně budovat napětí. Pro koho je tenhle film určen? Pro milovníky hororů a mysteriózních filmů? Ti už nejspíš v polovině usnuli. Možná pro ženy, vzhledem k nekonečné přehlídce dobových šatů a účesů? Pravděpodobně ano, když zdánlivě jediným sdělením filmu asi je, že muži jsou egoističtí slaboši, kteří chtějí mít své emancipované ženy pod kontrolou, a jsou ochotni pro to udělat cokoli. To je dost málo a taky celkem smutné, i když srdce feministek nejspíš zaplesají. Wilde tu často vytahuje symboliku kruhu, ale sama se v něm často bezcílně motá a chybí jí důvtip. Pravděpodobně ale dělala, co se dalo, chybu hledejme spíše ve scénáři. Ovšem snímku by určitě místo dvou hodin prospěla stopáž o třicet minut kratší.

Snímek je sice esteticky líbivý, ale bez výkonu Florence Pugh by ho možná dokoukalo jen pár otrlých fanynek Harryho Stylese. Nemá žádnou atmosféru, nedokáže nás napnout nebo vystrašit, a jelikož je dost zdlouhavý, je to skutečně problém. Čekal jsem toho od tebe mnohem víc,” říká v jedné scéně postava Chrise Pinea, a v té chvíli nám mluví z duše. Nemá ale smysl To nic, drahá zbytečně pranýřovat, protože to není film ani ošklivý, ani pitomý. Jen bohužel neříká nic nového, natož zajímavým způsobem.

„Co budeme dneska dělat? To stejné, co včera?“

To nic, drahá
(Foto: Warner Bros. Pictures)

„Moment, jakže se rozdělávají vajíčka?“

To nic, drahá
(Foto: Warner Bros. Pictures)

„Čtyři chody stačí, drahoušku.“

To nic, drahá
(Foto: Warner Bros. Pictures)
65%

To nic, drahá / Don't Worry Darling

Snímek je sice esteticky líbivý, ale bez výkonu Florence Pugh by ho možná dokoukalo jen pár otrlých fanynek Harryho Stylese. Nemá žádnou atmosféru, nedokáže nás napnout nebo vystrašit, a jelikož je dost zdlouhavý, je to skutečně problém. „Čekal jsem toho od tebe mnohem víc,” říká v jedné scéně postava Chrise Pinea, a v té chvíli nám mluví z duše. Nemá ale smysl To nic, drahá zbytečně pranýřovat, protože to není film ani ošklivý, ani pitomý. Jen bohužel neříká nic nového, natož zajímavým způsobem.