Recenze: Dobrý šéf je zábavným a krutým portrétem mocného člověka

Je libo kritiku kapitalismu s extra dávkou satiry na manažery a ředitele?

Se španělským snímkem Dobrý šéf prožijeme několik dní po boku ředitele úspěšné továrny Blanca (Javier Bardem). Zdánlivě dobrosrdečný, obětavý šéf je ve skutečnosti pokrytecký, manipulativní, za vším hledá vlastní agendu. Lidem často pomáhá, ale jen proto, aby dosáhl vlastní spokojenosti, případně eliminace problémů. Sledujeme, jak se jako chameleon prodírá společenskými situacemi, dokáže z každé situace vyjít jako vítěz. Dříve či později.

Sledujeme jen pár dnů v jeho životě, během kterých hrstka běžných problémů v jeho továrně eskaluje do extrémních rozměrů. Vidíme, jak řeší manželskou krizi svého neschopného manažera, nepohodlné chování propuštěného zaměstnance, očekávaný příjezd kontrolní komise, a k tomu ho rozptyluje nová várka sličných stážistek. Blanco prý bere své zaměstnance jako rodinu, to ale příliš nezahřeje u srdce, když poznáme, že jeho rodina sestává vlastně jen z odcizené ženy, kterou podvádí. Nemají děti, pravděpodobně proto, že byl vždy tolik posedlý sám sebou. Blanco je odmalička zvyklý mít úspěch a moc, jeho priority jsou úspěch firmy a počet ocenění na zdi. Dobrý šéf je možná tak v tom, že dává lidem práci. Na tom, jak s nimi zachází, už nic obdivuhodného není, ovšem je dost vychytralý na to, aby ho každý jen tak neprohlédl.

Je to sice zábavný film, ale humor je černý a krutý.Ve snímku se stále něco děje, poznáváme Blanca víc a víc, jeho problémy se zvětšují a on ztrácí kontrolu nad světem okolo i nad sebou. Je nezvyklé a příjemně překvapivé, že Javier Bardem v této roli neukazuje svou tradiční mužnou krásu, naopak je to spíše slizký páprda, byť nesmírně charismatický. Je vidět, že si roli beze studu užívá. Znalého diváka ale u španělského filmu nepřekvapí, že nás nečekají salvy smíchu. Je to sice zábavný film, ale humor je černý a krutý. Situace jsou rozhodně vtipné, jenže zároveň krutě pravdivé. Takovou realistickou zábavu si nechce dopřát úplně každý.

Z Dobrého šéfa je patrné, že jeho režisér Fernando León de Aranoa moc dobře ví, co dělá. K dnešnímu dni získal snímek doma i v zahraničí 30 ocenění a 50 nominací, jejichž výčet možná ještě nekončí. K dokonalosti možná chybí trošku více humoru a především napětí, to i přes extrémní situace tolik nefunguje. Z nějakého důvodu v nás Blanco, byť zajímavá a fantasticky ztvárněná postava, nedokáže vzbudit tolik vášně, jako v jeho bývalém zaměstnanci protestujícím před fabrikou.

Kousavá studie narcistického muže přináší temný humor ve zdánlivě běžných momentech. Sledujeme jeho pokrytecké řešení spousty drobných problémů v jeho továrně, ze kterých se stanou problémy obrovské. My jen sledujeme, zda z toho všeho vybruslí se slizkostí sobě vlastní. Tomuto filmu každopádně šéfuje Javier Bardem a fanoušci jeho a španělských filmů by si Dobrého šéfa neměli nechat ujít.

„Tady mě máte!“

Dobrý šéf
(Foto: Bontonfilm)