Recenze: Grand Prix nás vezme na šílenou jízdu s ještě šílenějšími postavami

Komedie, která s příběhem i humorem zachází překvapivě amatérsky.

V novém filmu Jana Prušinovského se setkáme s řádkou bizarních hrdinů, kteří nejsou normální, nevedou normální životy, a dostávají se do zcela nenormálních situací. Hlavní trio představuje Roman (Kryštof Hádek), Emil (Robin Ferro) a Štětka (Štěpán Kozub).

Roman je majitel neúspěšného autobazaru, tře bídu s nouzí a jeho mladá rodina má co jíst jen díky pochybnému kamarádíčkovi Štětkovi, který krade a podvádí při každé příležitosti. Tyto dvě postavy nás mají bavit, ale celý film se jen hádají, vytváří problémy a k okolí se chovají tak bezohledně a hrozně, že se postupně vytrácí náš zájem o jejich osud. Pokusy o humor párkrát zafungují, ale jinak jde spíše o křeč, trapno a hrubost. Romanův bratranec Emil je lehce autistický, má na jednu stranu geniální znalosti o autech a zároveň je nepoužitelný v životě i mezilidských vztazích. Tahle postava à la Sheldon Cooper je zbytečně laciné klišé. Bratranci mají komplikovaný vztah, ale spojuje je vášeň pro auta, takže když jeden z nich vyhraje lístky do Barcelony na Grand Prix, je jasné, že se vydají napříč Evropou společně.

Není pochyb o tom, že tenhle výlet bude jedním z největších zážitků jejich života, ale jak velkým, to by si nedokázali představit ani v nejdivočejších snech, protože se k nim nečekaně přidá i průšvihář Štětka. Hrdinové jsou stručně řečeno burani, kteří se nalívají “gambáčem” za volantem a neustále sledujeme jejich vyhrocené konflikty. Jestli tohle mělo někoho pobavit, pak se to míjí účinkem. Herci ovšem zvládli své role na jedničku, protože je to dost nepříjemná podívaná. Potenciál road movie se úplně nenaplnil, když se stále hlavně řeší to, co se děje doma. Romanova žena (Anna Kameníková) zatím odráží nájezdy agrárního gangu z Polska, stejně jako pokusy o pomoc milého, ale natvrdlého policisty (Marek Daniel).

I když Prušinovský trošku zadrnká na některá sociální témata, vzhledem k buranství a nesympatičnosti postav se nás jen těžko dotknou.I když Prušinovský trošku zadrnká na některá sociální témata, vzhledem k buranství a nesympatičnosti postav se nás jen těžko dotknou. Vedlejší role Tatiany Dykové coby zdrogované trosky a Miroslava Donutila jako otravného důchodce jsou ale naprostá pecka. Vyhrocený příběh nikdy nesundá nohu z plynu, je zběsilý a neurvalý, není moc komu fandit a není proč. Je to pár skečů poslepovaných dohromady, závěr skoro ani nepostřehneme. Drsný humor občas balancuje na hraně únosnosti, často je tak laciný a banální, že to bylo zbytečné.

Hrdinové tohoto filmu jsou typ lidí, kteří kdyby s vámi sdíleli kupé ve vlaku, nejspíš si půjdete přesednout. Tady s nimi budete muset prožít 107 minut různých vyhrocených situací, které mají být teoreticky asi vtipné, ale málokdy zaberou. Občas to zábava je, ale většina času je věnována postavám, které nás vůbec nezajímají, nebo nám jsou krajně nesympatické. Tenhle film prostě není příjemná jízda.

„Tak co se to tady děje?“

Grand Prix
(Foto, zdroj: Falcon)