Recenze: Šílená noc je krvavá a zábavná, ale ani zdaleka ne tolik, jak mohla být

Jak jedna hodná holčička přiměla Santu zase věřit v kouzlo Vánoc.

Kdo z nás by si nepřál k Vánocům pořádný balík peněz? Ale taky všichni víme, že to se nám nejspíš nesplní. Alespoň pokud pro to něco neuděláme. A právě jedna partička profesionálních zlodějů se rozhodne nadělit si pod stromeček pěkných pár milionů dolarů. Na Štědrý den přepadnou luxusní rezidenci bohaté rodiny, která ukrývá v sejfu vyloženě poklad. Plány jim ovšem překazí někdo zcela nečekaný, muž oblečený za Santu Clause. Co když to ale není jenom převlek?

I Santa Claus (David Harbour) má nárok na to, být rozčarovaný z konzumní společnosti a otrávený z dětí, které touží jen po videohrách a penězích. Takového Santu, pořádně pod parou, poznáváme v baru, jak lamentuje nad dnešním světem. Tohle jsou možná jeho poslední Vánoce, protože lidé si je a jeho práci už možná nezaslouží. Při rozdávání dárků se ale ocitne právě v oné přepadené vile a do nešťastného osudu její obyvatel se nechce vůbec míchat, jenže je tu i nevinná malá holčička. A ta si přeje, aby ji Santa zachránil. Dosud jste jistě ani netušili, že tenhle štědrý chlápek v červeném kostýmu má celkem násilnickou minulost, na kterou se bude muset rychle rozvzpomenout. A zloději mají tu smůlu, že v sobě frustrovaný Santa skrývá tolik vzteku, že by se nevlezl ani do jeho kouzelného pytle na dárky.

Tempo filmu se někdy příjemně rozjede a pěkně šlape, aby ho následně totálně zabrzdil něčí dlouhý proslov na téma Vánoc.David Harbour tu exceluje, věříme mu každý moment. Umí být přesvědčivý jako pořádně naštvaný rváč, ale také jako ošuntělý a zdeptaný, opilý muž zklamaný životem. Tak jak je skvělý on, tak špatné jsou vedlejší postavy, které jsou pouhé otravné karikatury. Je tu rozhodně pár světlých momentů, část inspirovaná filmem Sám doma je asi nejkreativnější. S touhle sestavou a nápadem se ale dalo udělat mnohem víc, v tomhle prostě zklamal scénář. Takhle nám k pobavení budou muset stačit lejna sobů, zvracející ožralý Santa a brutální scény, kdy lítají hlavy a končetiny za podkresu vánočních písní. K boji používá všechno, co je po ruce, a to jsou často vánoční dekorace. Až budete zdobit stromeček vánočním řetězem, možná si vzpomenete, že se s ním dá taky někdo uškrtit nebo přivázat k židli. Tempo filmu se někdy příjemně rozjede a pěkně šlape, aby ho následně totálně zabrzdil něčí dlouhý proslov na téma Vánoc. Škoda. Pořád je to ale nadprůměrná zábava, které vánoční atmosféra svědčí.

Děj celého filmu jen hledá záminky pro to, aby zatrpklý Santa Claus, skvěle podaný Davidem Harbourem, mohl masakrovat zlobivé hochy. A nebyl by to špatný námět, kdyby se trochu více propracoval. Na téměř 111 minut se zase tolik zábavy nedočkáme. Pro milovníky akce a drsnějšího humoru, kteří si chtějí odpočinout od předvánočního shonu, je to ale dobrá volba. Ho ho ho!

Teď už víme, proč má Santa červený obleček. Je totiž zbarvený krví.

Šílená noc
(Foto: Universal Pictures)