Recenze: Vyproštění 2 je nepříliš hlubokomyslný akčňák, který ale opravdu rychle uteče

Tyler Rake je opět v akci.

A to i přes to, že se na konci minulého snímku mohlo zdát, že už to má celé za sebou. Naštěstí však smrtelnou nehodu přežil a pomalu se zotavuje v dubajské nemocnici. Na jeho ozdravovacím pobytu však dostane nečekanou pracovní nabídku, kterou nemůže odmítnout – jeho úkolem je zachránit dvě děti a jejich matku z rukou jejich sadistického otce, který vede gruzínskou mafii a drží svou rodinu ve vězení. Speciální agent Tyler Rake se tak opět ocitá v akci uprostřed palby, ale tohle vyproštění nebude tak jednoduché.

Příběh je to poslední, co by v tomhle filmu hrálo nějakou podstatnou roli, tím nejdůležitějším aspektem je tu akce.Tak se prezentuje poměrně nekomplexní děj pokračování akčňáku Vyproštění. Buďme totiž upřímní, příběh je to poslední, co by v tomhle filmu hrálo nějakou podstatnou roli (i když se tvůrci trochu snaží o jistou dávku hloubky a pár emocí), tím nejdůležitějším aspektem je tu akce. A režisér Sam Hargrave spolu se scenáristou Joem Russoem jsou si toho moc dobře vědomi. I přes trochu pomalý rozjezd tak na sebe akce nenechá moc dlouho čekat, a že je pořádně nabušená, o tom není pochyb.

Snímek je plný honiček, stříleček a všelijakých mlátiček, které jsou tentokráte provedené mnohem lépe a zajímavěji než v předchozím díle, čímž mnohem více drží divákovu pozornost. V prvním Vyproštění byla akce jednotvárná a nezáživná, zde se tvůrci snažili o kreativitu a osvěžující prvky, díky čemuž tu najdeme plno momentů, které vyčnívají – za zmínku stojí mlátička na vězeňském nádvoří, bitka na skleněné střeše nebo závěrečná konfrontace v kostele.

Choreografie jednotlivých akčních scén je kvalitně provedená a nelze jí moc vyčítat. Neutichající honičky a střílení však nedrží úplně neustálou pozornost a divák (stejně jako postavy ve filmu) nemá ani chvíli na to si oddechnout (jakmile se uklidní jeden problém, vrháme se spolu s hrdiny do další vřavy), což může být pro mnohé unavující, a ne příliš přitažlivé. I přes nekončící akci, nebo snad spíš díky ní, má snímek opravdu velký spád a dvouhodinová stopáž uběhne skutečně rychle – ani se nenadějeme, a už jsme u konce filmu, a to je rozhodně velké plus.

Podstatně velkou oporou (skoro doslovně) je filmu i Chris Hemsworth v roli protagonisty. Hemsworth podává solidní výkon a postavu Tylera Rakea si po prvním díle osvojuje. Tentokráte mu navíc přidává i trochu emocí a hloubky, což mu překvapivě celkem jde. Australský rodák je navíc charismatickým hlavním hrdinou, kterého baví sledovat a září především v momentech, kdy se uprostřed akce snaží o trochu suchého humoru, což mu poměrně sedí. Dobrou práci odvádí i zbytek hereckého obsazení, za zmínku stojí především Andro Japaridze – mladý Íránský herec, který v roli jednoho z vyprošťovaných dětí podává skutečně silný výkon.

V neposlední řadě stojí za zmínku i četné lokace, které ve snímku hrají poměrně důležitou roli. Některé z nich, jako třeba Vídeň, jsou autentické, jiné si zahrálo v mnoha případech Česko (např. dubajskou nemocnici, gruzínské náměstí nebo Rakovu chatku na horách), snad žádné však nejsou udělané počítačově. Časté změny lokace oživují celou podívanou a jsou důležitým vypravěčským prvkem, který jí dodává jistou dávku autentičnosti.

Vyproštění 2 je v závěru poměrně povedený akčňák, který však nenabízí nic moc nového, co bychom už neviděli. Akce je kvalitní, záživná, a hlavně je jí opravdu spousta. Neustálé mlátičky a honičky, ač jsou originálně podávané, tak začnou po chvíli nudit a unavovat. I přes to však má snímek opravdu velký spád a dvě hodiny utečou skutečně rychle. Podstatným plusem je i Chris Hemsworth, kterého je radost sledovat. Dohromady tak pokračování Vyproštění není příliš záživné ani hlubokomyslné, co se děje týče, milovníky akce však potěší a rozhodně neurazí jako nezávazná oddechovka na Netflixu.

Pozor, letí dveře!

Vyproštění 2 (2023)

Štít Kapitána Ameriky to sice není, ale taky ochrání,