Recenze: Za vším hledej ženu přináší svým postavám i divákům jen trápení

Další česká komedie, která se nepoučila z chyb ostatních.

Díky Za vším hledej ženu máme další možnost podívat se na zoubek tomu, co je u českých komedií špatně. Třeba neohrabané dialogy, křečovité karikatury namísto sympatických postav, podivné problémy, které hrdiny trápí, a ještě podivnější způsoby, jakými se je snaží vyřešit.

Komedie má vyprávět o třech kamarádkách, ale nemá cenu si nalhávat, že film je o někom jiném než o Alex (Hana Vagnerová), zatímco sympatická Marta (Tereza Rychlá) jí zvládá slušně nahrávat, zato rázná Irena (Betka Stanková) se tu využívá hlavně k tomu, aby kamarádky líčila nebo jim dělala vlasy. Mnohem více si tu všimneme jejího nešťastného a šikanovaného manžela (Marek Němec), který se tu vykresluje jako celkem velký blbec, ale jeho “chybou” je především to, že jsou s Irenou příliš rozdílní. Ale zpět k Alex, ta se v práci seznámí s charismatickým Albertem (Marek Vašut), a protože jí řekne pár lichotek a nečekaně se zjeví se skleničkou bublinek, Alex je hned vášnivě zamilovaná, on je ovšem okouzlen jen na jednu noc. Po poradě s kamarádkami se hlavní hrdinka rozhodne, že “mu to vrátí”.

Je škoda, že se film snaží vykreslit stěžejní ženskou hrdinku jako samostatnou, nezávislou a profesně úspěšnou (byť jen asi pět minut), aby se pak stejně chovala jako běžná husa, která se musí “rafinovaně” mstít.Je škoda, že se film snaží vykreslit stěžejní ženskou hrdinku jako samostatnou, nezávislou a profesně úspěšnou (byť jen asi pět minut), aby se pak stejně chovala jako běžná husa, která se musí “rafinovaně” mstít. Tím je rozuměno, že se snaží vypadat co nejlépe, zatímco před objektem své touhy trousí hlášky, že láska neexistuje, a nechává si posílat květiny od fiktivních nápadníků. A ještě ke všemu podvádí svého přítele, protože se neumí rozhodnout a raději si ho nechává v záloze. Jako bonus tu má zapšklou opuštěnou maminku (Zlata Adamovská) a babičku (Daniela Kolářová), které nepříliš uvěřitelně trousí kýčovitá moudra.

Plány ženských postav nejsou moc zábavné, vlastně spíše zoufalé a smutné. Možná pobaví životem zlomené divačky, které by se byly rády někdy pomstily člověku, který jim zlomil srdce, ale nikdy k tomu neměly příležitost ani odvahu. V realitě to ale nefunguje tak, že ze sobeckého muže bez charakteru vycvičíte díky pár podrazům milujícího partnera, který své chování nakonec vysvětlí srdceryvnou historkou. Ne, pitomec se prostě bude dál chovat jako pitomec a vy budete muset na pár sezeních u terapeuta zjistit, že nikoho nepřevychováte a nezbývá vám, než jít dál.

Česká komedie se stále nikam nevyvíjí, pořád se nikdo nedokáže zaobírat realistickými tématy. Možná proto, že by bylo příliš bolestivé je řešit. Jak skloubit kariéru a vztah, jak se poprat s tím, když jen jeden z páru chce už založit rodinu, jak se vyrovnat s příchodem potomka, co si počít s protivnou tchýní nebo šovinistickým šéfem, jak se vrátit po mateřské do práce, pokud jste se tedy zatím nezbláznila? Tahle témata velká část společnosti řeší, ale komedie v kině se zaobírají hrdiny, kteří se chovají pitomě a jejich životní nesnáze jsou dost zvláštní.

Tahle komedie je křečovitá a jen málo vtipná. V závěru se zbytečně uchýlí k dramatickému, byť předvídatelnému konci, který už nám vůbec nic nepřináší. Je snad jakýmsi uchlácholením pro ty diváky, kterým by byl páreček Vagnerová – Vašut příliš proti srsti. Smutné je, že ze spousty herců cítíme i nějaký potenciál, dívalo by se na ně hezky, kdyby jim nevycházely z pusy prázdné fráze.

Za vším hledej ženu a její kamarádky.

Za vším hledej ženu (2022)
(Foto: Bio Illusion)