Recenze Suzume: Kouzelné dobrodružství s mladými hrdiny nabízí humor i emoce

Nejen pro milovníky anime!

Japonský režisér a scénárista Makoto Šinkai nám opět přináší vizuálně nádherný a magický příběh o dospívajících lidech, který může oslovit jak velmi mladé diváky, tak jejich rodiče. Hrdinka je emotivní, spontánní, a ne vždy dělá ta nejrozumnější rozhodnutí. Je tu romantika, dobrodružství i roztomilý humor, zachraňuje se tu Japonsko, zatímco vzniká nesmělá mladá láska. Jedná se vlastně o road movie s motivem přírodních katastrof, který je japonské společnosti stále smutně blízký. Nemusíme se však bát, že po zhlédnutí budeme mít srdce rozlámané na kousky, pořád jde o velmi milou podívanou.

Hlavní hrdinka Suzume je jen obyčejná sedmnáctiletá dívka, dokud při své cestě do školy nenarazí na záhadného mladíka. Souta celý její dosavadní život obrátí naruby. Společně se vydávají na opuštěná místa, která dříve byla plná lidí a radosti, nyní se v nich nacházejí magické dveře, které představují nebezpečí. Suzume se Soutou je musí pokaždé včas najít a zavřít, jinak dojde k přírodní katastrofě. Aby toho nebylo málo, její nová láska je krátce po setkání proměněna v židli. Suzume se navíc musí poprat s bolestí, kterou v sobě nese, tedy s dávnou smrtí matky. Bude se muset vrátit ke svým kořenům a možná najde odpovědi nejen na to, jak zachránit Soutu, ale také co se jí přihodilo v dětství.

Na snímek se krásně kouká, podkresluje ho dynamický soundtrack.Na snímek se krásně kouká, podkresluje ho dynamický soundtrack, občas do děje vstoupí hysterická teta, která pochopitelně vyšiluje, když její svěřenkyně zmizí kdovíkam, vznikají nová přátelství, a pak je tu tajemný kocour Daijin, jehož chování nás bude mást až do samotného závěru. Jsou tu města i venkov, jde o moderní film, nenásilně je sem zapojen mobilní telefon, který má nejeden z nás dnes takřka přirostlý k ruce. Když už se zdá, že příběh se uzavírá, film chytne druhý dech a směřujeme k dramatickému a temnému závěru, který jsme možná nečekali. Kvůli tomu má snímek trošku zvláštní tempo, lehce rušivé jsou i četné vedlejší postavy, které se objeví a nadobro zmizí (tedy pokud si nepočkáme na závěrečné titulky). A možná i záběry na splašenou židličku budou pro dospělé diváky už příliš potrhlé…

Šinkai také upozorňuje na vliv člověka na přírodu, což bude (nejen) mladým divákům blízké téma, přestože zemětřesení zrovna není katastrofa, za kterou bychom si mohli sami. Kéž bychom ničení planety mohli zabránit jednoduše zavřením kouzelných dveří. Ale Suzume je koneckonců jen pohádka pro snílky.

Suzume je snadno stravitelné, dojemné i zábavné anime, na které se nemusíte bát zajít ani pokud nejste znalci tohoto žánru. Naopak budete příjemně překvapeni a vaše laťka nebude nastavena tak vysoko, ovšem nezklame ani skalní fanoušky. Navíc má snímek co nabídnout mladým divákům i jejich rodičům.

Daijin s dějem pořádně zamotá.

Suzume (2022)
(Foto: Aniplex)