Jsou to pouze dvě slova…
Kniha Úsměvy smutných mužů spisovatele Josefa Formánka v roce 2014 čtenáře nadchla autentičností a realistickým vyobrazením zápisků ze života alkoholiků v léčebně. O 4 roky později knihu do filmové podoby, která se zmíněnou autentičností už mnoho společného neměla, dostal Dan Svátek a sklidil úspěch i od tuzemských diváků. A to natolik, že se oba umělci odhodlali k další spolupráci a představují adaptaci Formánkovy knihy Dvě slova jako klíč, volného pokračování „Úsměvů.“
Děj předchozího filmu se odehrával převážně v prostředí léčebny a celý film tak působil komorním dojmem, Dvě slova jako klíč však volí kompletně odlišnou cestu.Děj předchozího filmu se odehrával převážně v prostředí léčebny a celý film tak působil komorním dojmem, Dvě slova jako klíč však volí kompletně odlišnou cestu. Tentokrát se podíváme nejen do malebných přírodních zákoutí České republiky, ale také do džungle v Indonésii, Himalájí, pobřeží Baltského moře či samotného New Yorku.
Potkáváme se opět s hlavním hrdinou „Úsměvů“ Josefem (David Švehlík), znovu symbolizujícího svého strůjce – spisovatele Formánka. Tomu ale nyní náleží spíše než vypravěčství role hybatele děje: většina z věcí, která se ve filmu stává reálnou, se totiž odehrává i na stránkách jeho knihy, a je to právě Josef, kdo vícero dějových linek proplétá dohromady.
Největší prostor dostává Josefův starý přítel z léčebny Tomáš (Ivan Franěk), který nachází nový smysl života a únik před temnotou post-alkoholové závislosti v malbě. Poklidný život mu naruší setkání s Annou (Diana Dulínková), vychovávající syna Tomáška, která si ale, stejně jako Tomáš, nese životem dlouho potlačovaná traumata. Po zásadní životní události ztrácí oporu v sobě samém, vyhledá proto pomoc u Josefa, se kterým se vydá na výlet do daleké Indonésie.
Zatímco výprava celého snímku je na české poměry odvážná a velmi rozmanitá (tvůrci se do exotických lokací opravdu vydali natáčet, ve filmu tak vidíme reálné záběry z Himalájí či jihoasijských tropických džunglí), dějově se snímek trochu ztrácí ve vlastní rozsáhlosti. Paralelní dějové linky jsou sice vesměs zajímavé, komplikovaný narativ z nich ale místy dělá spletenec náhodných příběhů a událostí, které ani záminka děje románu psaného Josefem tuto složitost neospravedlňuje.
Premisa je přitom u každého z nich stejná: nalézt vnitřní harmonii, přijmout pomíjivost života a vlastních činů a nalézt lásku a pochopení u svých blízkých. Tuto cestu jim završuje poznání dvou slov, která nebudeme čtenářům prozrazovat, je však až úsměvné, nakolik je tato „dvouslovná“ premisa banální. Cestu k nim musí nalézt jak Tomáš s Josefem (kterému k spirituálnímu prozření pomůže setkání s éterickou postavou v podobě charakteru Jaroslava Duška z prvního dílu), tak japonský byznysmen, který se snaží znovu být zadobře se svojí dcerou, kterou jako malou opustil, kněz v New Yorku (hraje ho legenda francouzského filmu Pierre Richard) i starý muž, který v Polsku čeká na návrat ztraceného syna.
Dvě slova jako klíč mění oproti Úsměvům smutných mužů komornost za robustnost. Monumentální výprava i narativ plný paralelních dějových linek je sice zprvu příjemným ozvláštněním, samotný snímek ale nemá kromě poměrně raritní účasti Pierra Richarda moc co jiného nabídnout. Chybí mu zajímavé dialogy, inteligentní zakončení i sebevědomější herecké výkony, životní představení Davida Švehlíka se neopakuje. Formánkovi se Svátkem se bohužel nepovedlo proměnit atraktivní námět do fungující podoby, a tak zůstává výsledná podoba průměrným snímkem se sympatickou, ale kostrbatě provedenou myšlenkou.
Z džungle raději po svých…

Blízká setkání nespecifikovaného druhu.

Za himalájským poznáním.

The Review
Dvě slova jako klíč
Dvě slova jako klíč mění oproti Úsměvům smutných mužů komornost za robustnost. Monumentální výprava i narativ plný paralelních dějových linek je sice zprvu příjemným ozvláštněním, samotný snímek ale nemá kromě poměrně raritní účasti Pierra Richarda moc co jiného nabídnout. Chybí mu zajímavé dialogy, inteligentní zakončení i sebevědomější herecké výkony, životní představení Davida Švehlíka se neopakuje. Formánkovi se Svátkem se bohužel nepovedlo proměnit atraktivní námět do fungující podoby, a tak zůstává výsledná podoba průměrným snímkem se sympatickou, ale kostrbatě provedenou myšlenkou.
Review Breakdown
-
Hodnocení
Dvě slova jako klíč
Dvě slova jako klíč mění oproti Úsměvům smutných mužů komornost za robustnost. Monumentální výprava i narativ plný paralelních dějových linek je sice zprvu příjemným ozvláštněním, samotný snímek ale nemá kromě poměrně raritní účasti Pierra Richarda moc co jiného nabídnout. Chybí mu zajímavé dialogy, inteligentní zakončení i sebevědomější herecké výkony, životní představení Davida Švehlíka se neopakuje. Formánkovi se Svátkem se bohužel nepovedlo proměnit atraktivní námět do fungující podoby, a tak zůstává výsledná podoba průměrným snímkem se sympatickou, ale kostrbatě provedenou myšlenkou.
- Hodnocení
