Recenze Stillwater: Matt Damon jako drsňák bojující za spravedlnost. Jeho poslání kazí zdlouhavý děj

Matt Damon se přišel pomstít.

Představte si, že vaše dcera vyrazí na stáž do Evropy a jednoho dne k vám doputuje zpráva, že ji zatkli za vraždu jiné dívky. Do takové situace postaví ve filmu Stillwater režisér Tom McCarthy postavu Billa Bakera (Matt Damon). Byť tvůrci spěšně přivádí k životu kontroverzního hrdinu s komplikovaným a dobře prokresleným charakterem, zdlouhavé vyprávění a stopáž snímek stahují ke dnu.

I když Bill nikdy nebyl zrovna vzorným otcem, dceru uvězněnou na druhém konci světa nenechává na holičkách. Snímek nás uvádí do doby, kdy je již Billova dcera Allison (Abigail Breslin) uvězněná a otec ji jednou za čas navštěvuje. Tentokrát je ale jejich setkání jiné.

Allison svěří otci dopis, ve kterém právničce objasňuje, kdo podle ní stojí za vraždou její přítelkyně. Protože už však úřady nechtějí pomoci, rozhodne se Bill dceru dostat z vězení svépomocí. Začne na vlastní pěst pátrat ve velkém, cizím francouzském městě po jediném člověku, který by mohl pomoci dostat jeho dceru z vězení. Protože se mu ale v kapsách povaluje sotva pár dolarů, nemůže platit soukromého detektiva, a navíc neumí ani slovo francouzsky, nebude to zdaleka snadný úkol.

Role nabručeného introverta Mattu Damonovi perfektně sedla. Jednou z věcí, která se na Stillwater povedla, je postava Billa napsaná autenticky a uvěřitelně. Ani dobrý, ani zlý – nedostáváme žádnou jasnou nápovědu, co si o hlavním hrdinovi myslet. McCarthy odhaluje jeho slabiny i temné stránky, stejně tak ale vyzdvihuje motivaci milujícího otce, který je pro své dítě ochoten udělat nemožné. Bill dělá chyby, je lidský, není dokonalý ani nesmrtelný, a právě to se stává nejsilnějším prvkem celého filmu. Role nabručeného introverta navíc Mattu Damonovi perfektně sedla.

V mnoha jiném však podívaná spíše zklame, než potěší, a ukrutně dlouhá stopáž přesahující dvě hodiny záživnosti neprospívá. V kombinaci s pomalejším tempem vyprávění nudnější momenty táhlých rozhovorů mezi Billem a Virginií sice oživují akční scény, jak ale dojde na rozebírání vztahů, vše rázem sjíždí zpět do monotónních kolejí.

Kromě Matta Damona navíc žádná z postav není natolik zajímavá, aby si člověk pořádně zapamatoval její jméno, natož aby si k ní vytvořil vazbu. Byť děj graduje a z příběhu zcela nemizí napětí, nabaluje se na něj spousta odboček, bez kterých by se dějová linka klidně obešla. Ani zajímavý a nevyzpytatelný hlavní hrdina nebo celkem překvapivý příběhový twist tak nedokážou snímek vytáhnout nad průměr, odkud se v zahlcení nedůležitými informacemi jen tak nedostane.

S Mattem Damonem není radno si zahrávat.

Stillwater (2021)
(Foto: Focus Features)