Recenze Gran Turismo: Z gamera profesionálním závodníkem. Blomkamp filmovým Gran Turismem zaujme i mimo svět autosportu

Dokáže videoherní hráč obstát mezi profesionálními automobilovými závodníky a stát se jedním z nich?

Pravděpodobně i ti, kteří si zrovna nelibují ve světě herních simulátorů nebo autosportu, už někdy slyšeli o celosvětově proslulém herním fenoménu zvaném Gran Turismo. Série závodních her, které hráčům umožňují vžít se do kůže profesionálního jezdce a závodit ve věrně nasimulovaných vozech a tratích pečlivě kopírujících reálné předlohy, je doposud jednou z nejoblíbenějších závodních her na světě a také nejprodávanější PlayStation sérií. Kromě velké úspěšnosti se však s herní legendou pojí i zajímavý příběh, který se, snad ještě překvapivěji, divákům rozhodl odvyprávět režisér Neill Blomkamp.

Hlavním hrdinou příběhu je Jann Mardenborough (Archie Madekwe), gamer a fanoušek automobilového sportu, který od dětství nesní o ničem jiném, než že jednoho dne usedne za volant závodního auta jako jeden z profesionálních závodníků. Chybí mu však rodinná i finanční podpora, a útěchou je tak pro něj jen závodní simulátor Gran Turismo, v jehož hraní je přeborníkem a široko daleko není nikdo, kdo by se mu dokázal postavit.

Sen o závodění se ale posune do reálného světa v momentě, kdy je pro své vynikající herní výsledky vyzván k účasti v klání GT Academy. Jakýkoliv hráč dostatečně dobrý v hraní Gran Turisma dostane možnost bojovat o skutečnou závodní licenci a účastnit se jako profesionální závodník mezinárodní soutěže. Je ale vůbec možné, aby se gamer, který doposud soutěžil pouze ve, byť věrné, videoherní simulaci v bezpečí svého pokoje, vyrovnal profesionálním automobilovým závodníkům a atletům?

Janna tak čeká jízda s jednou extrémně těžkou překážkou vedle druhé. A neskončí to pouze u klání s ostatními hráči Gran Turisma o post toho nejlepšího. O tom, že se může profesionální gamer vypracovat v profesionálního automobilového jezdce totiž pochybují úplně všichni včetně samotného trenéra a někdejšího profesionálního závodníka Jacka Saltera (David Harbour). Sám totiž dobře ví, jaká cena se za takový sen platí. A bude na Jannovi, jak se k výzvám postaví, a zda dokáže uskutečnit nemožné.

Adrenalin, noha na sešlápnutém plynu, ostré zatáčky a nejistý výsledek – tvůrcům se podařilo vytvořit napínavou, po celou dobu dynamickou a gradující podívanou, která publikum suverénně přišpendlí do sedaček.Gran Turismo bude podle očekávání lahodit hlavně po vizuální (potažmo zvukové stránce řinčících motorů a naříkajících brzd) a divákům naservíruje prvotřídní exkurzi na závodní dráhu se vším všudy. Adrenalin, noha na sešlápnutém plynu, ostré zatáčky a nejistý výsledek – tvůrcům se podařilo vytvořit napínavou, po celou dobu dynamickou a gradující podívanou, která publikum suverénně přišpendlí do sedaček. Skloubí poutavý vizuál, který podkresluje emočním a vztahovým vývojem Janna i dalších postav. V této disciplíně ale film není zdaleka tak silný, jako po obrazové stránce spočívající z velké části v kombinaci reálného a simulovaného závodu, které nesou Blomkampův výrazný podpis.

Je patrné, že se tvůrci snaží o balanc mezi filmem, co potěší milovníky Gran Turisma a autosportu, a snímkem, který se snaží setřást ze sebe patos, a přesto odvyprávět inspirující příběh. Místy se mu to daří lépe, místy hůře. Co stojí za zmínku a působí spíše úsměvně, je fakt, že se scenáristé neubránili nešvaru několika zdánlivých konců.  Divák si nejspíše při sledování Gran Turisma nejednou řekne, že právě tato scéna bude jistě ta závěrečná. Že se tato situace několikrát zopakuje, konec nenastává, ale nezamrzí to a zažehne v člověku jiskru naděje, že uvidí ještě další závod, je signál, že se podařilo vyrobit film, který si najde a udrží publikum.

Po stránce hereckého obsazení se rozhodně na co těšit je – Archie Madekwe jako Jann, kterému mimochodem přímo na place pomáhal jako kaskadér skutečný Jann Mardenborough, do role sedí perfektně. Překvapí i role vypočítavého markeťáka Nissanu pro Orlanda Blooma, v níž působí nezvykle a v dobrém slova smyslu úsměvně.

Ačkoliv Blomkamp už na začátku filmu odkazuje k inspiraci skutečnými událostmi, je podstatné zmínit, že se v případě Gran Turisma nejedná o poupravenou biografii jednoho jediného závodníka. Pravdou je, že Jann Mardenborough sice v reálu zmiňovaných úspěchů dosáhl, avšak nebyl účastníkem prvního ročníku GT Academy ani jejím prvním vítězem, jak film tvrdí. Tím byl ve skutečnosti v roce 2008 Lucas Ordoñez, o němž ale ve filmu nepadne zmínka. Jann zvítězil v GT Academy a následných úspěchů dosáhl až o několik let později, v roce 2011.

Ve výsledku je Gran Turismo sportovní akční drama, které se sice zcela nevyhne kýčovitosti, ale prohřešky vykompenzuje vizuálem, hlavním hrdinou inspirujícím nezlomnou mentální silou i vtipnými scénami, které přinese dvojice Bloom-Harbour. A mezi skřípěním brzd závodních aut snad i předá hezkou myšlenku, že by se člověk neměl vzdávat svých snů, přestože mu okolí tvrdí, že je něco nemožné.

Doposud závodili na počítačovém simulátoru. Teď se na opravdové dráze pokusí o zdánlivě nemožné.

Gran Turismo (2023)
(Foto: Sony Pictures Entertainment)