Recenze ONEMANSHOW: The Movie – Celovečerní reklama na Kazmu dějiny filmu nezmění. Smysl utopí v satiře, parodii a dolarových bankovkách

O tom, jak Kazma natočil vysokorozpočtovou reklamu na sebe samého.

Událost, na kterou napjatě čekali příznivci i odpůrci Kazmy Kazmitche, nastala. Dlouho očekávaný projekt ONEMANSHOW: The Movie, jehož rozsáhlá marketingová kampaň minula za poslední měsíce málokoho, za doprovodu pompézních fanfár vstupuje do českých kin. Nabídne ale skutečně podívanou, která neskončí na plátně, a ukáže něco, co tady ještě nebylo?

Masivní reklamní kampaň a tajnůstkářství úspěšně vytvořily kolem filmové ONEMANSHOW nevídaný rozruch. Nemalá část lidí Kazmův tým podezírala, že žádný film nenatočili, a celé je to jedna velká habaďura. Tomu nasvědčovaly i první momenty slavnostní předpremiéry, na níž Kazma za pompézního uvedení, jakým by nepohrdl snad ani panovník ve Versailles, prohlásil, že žádný film neexistuje, na plátně se objevil vztyčený prostředníček a do kinosálu naběhla uklízečka s vysavačem. Konec. „Měli jste pravdu,“ ohlásil, otočil se na patě a opouštěl kinosál. Ke smůle diváků však skeptici pravdu neměli. Film, který nakonec Kazma s dávkou patosu a velkými sliby uvedl, existuje.

To, co se na plátně odehraje, ale dějiny filmu rozhodně nepřevrátí naruby.To, co se na plátně odehraje, ale dějiny filmu rozhodně nepřevrátí naruby. A pokud se snímku skutečně daří naplňovat něco ze slibovaných rysů – tedy být něčím, co tady ještě nebylo, jediným filmem, který skončí v realitě – lze jen hlavně doufat, že nic podobného tady už ani nebude. Sto minut tajnůstkářské dějové matlanice totiž selhává ve své filmové části i v tom, co má pokračovat po odchodu z kina.

Rozpačitý potlesk v kinosálu ale naznačil, že tentokrát se mu nemusí tak snadno podařit rozpumpovat davové šílenství a vyvolat hlad po „nalezení pokladu“. Co film totiž mezi vší megalomanskou reklamou poměrně dobře zreflektuje, je poodhalení toho, kolik peněz na podobných hrách asi tak vydělají partneři i Kazma sám, a je jisté, že málo to rozhodně není. Pokud něco ONEMANSHOW opravdu je, tak podívaná prošpikovaná product placementem skrz naskrz. A neustálé mávání bankovkami před nosem a vábení k tomu, aby lidé přistoupili na Kazmovu hru, nemusí bavit donekonečna.

Co na jinak zoufale fádním a odosobněném filmu funguje, je střih a obecně propracovaná, poutavá a dobře zvládnutá technická stránka. Bohužel cokoliv dalšího přebíjí pocit, že nás všechny mistr podvodů, iluzí a satiry, znovu napálil. I když nikdo zatím neví s jistotou, jak.

Je otázkou, jaká bude dál budoucnost ONEMANSHOW a zda má být ještě čím nosná a životaschopná. Tím největším darem, který by do budoucna Kazma mohl lidem dát, paradoxně nejsou peníze. V ideálním světě by totiž na jeho hladové hry o dolarové bankovky nikdo nepřistupoval. Scéna, při které by Kazma shazoval z helikoptéry bankovky a místo divoké strkanice by jim nikdo nevěnoval pozornost, on by se při západu slunce těsně před závěrečnými titulky smířlivě pousmál, by byl mnohem hezčí závěr filmu, nemyslíte? Takový však bohužel patří asi jen do fikčního světa.

Pointa, která se utopila v penězích.

ONEMANSHOW: The Movie (2023)
(Foto: love.FRAME)