Recenze Němá tajemství: Český snímek dokáže překvapit a zaujmout příběhem i vizuálně

Psychologické drama a detektivka v českém podání? Dá se to udělat dobře!

Veterinář Martin (Marián Mitaš) trpí po vážném úraze afázií, je tedy uvězněný ve svém těle jen s vlastními myšlenkami, nerozumí svému okolí a už vůbec se s ním nedovede dorozumívat. Jeho blízcí spolu sice mluvit dokážou, ale nerozumí si o nic víc, protože každý má jiný, velmi silný názor na to, jak by péče o Martina měla vypadat. Manželka Erika (Jana Plodková) mu obětuje vše, ale uvědomuje si, jaké jsou vyhlídky na kvalitu jeho života, zatímco Martinova matka (Milena Steinmasslová) se snaží vše brát s křečovitou pozitivitou. Do této situace vstoupí Jana (Magdalena Borová), jejíž kůň všechno způsobil, a začne situaci ještě víc komplikovat.

Film ovšem není jen o vztazích. Jsme svědky policejních výslechů a dlouho nevíme, z jakého důvodu. Kriminalisté (Jan Révai, Igor Chmela) se snaží získat přehled o tom, jaké jsou vztahy mezi jednotlivými postavami, přičemž každá z nich má tajemství. Nejvíc jich měl Martin, který teď už ale nemůže svému okolí nic vysvětlit.

Prolínají se různé časové roviny a v průběhu filmu se nám poodkrývá celý příběh, po kouscích.Prolínají se různé časové roviny a v průběhu filmu se nám poodkrývá celý příběh, po kouscích. Budování napětí se úplně nedaří, takže to často vypadá tak, že čekáme, kdy v záplavě dialogů vylovíme nějakou zajímavou informaci. V druhé půlce film tak nějak ztrácí pevnější uchopení, občas působí zdlouhavě, unaveně a repetitivně, neprospívá to snaze o napínavou atmosféru.

Scénář Alice Nellis je pravděpodobně silnější, než jak se ho povedlo Tomáši Mašínovi přenést na plátno. Určitě tu mohlo být více napětí a dojetí. Otevírá však silná témata, která vzbuzují mnoho otázek. V některých klíčových momentech nás však zamrzí, že provedení nedokáže trošku více zahrát na city. Kameramanka Anna Smoroňová má velkou zásluhu na nadprůměrně příjemné vizuální stránce filmu, což u českých děl rozhodně nepovažujeme za samozřejmost. Dokáže nás zaujmout poetickou krásou zdánlivě bezvýznamných detailů, staví do kontrastu skličující atmosféru nemocnice či bytu z pohledu “uvězněného” Martina a prostorově štědré záběry evokující svobodu a volnost ostatních postav. Uvidíme tu jednu z velmi mála intimních scén současné české kinematografie, která působí jemně, autenticky, zbytečně neukazuje nahou herečku od hlavy až k patě a její délka pár vteřin nám jako divákům zcela postačí.

Jana Plodková si pro sebe ukradne většinu scén a role jí naprosto sedí. Škoda jen, že snímek nám ji představí jen v poloze “po nehodě”, kdy je z ní nonstop sarkastická, tvrdohlavá hrdinka, a pořádně nedostaneme příležitost poznat ji v něžnější poloze milující partnerky, což by hloubce postavy prospělo. Ostatní herci jsou důstojnými partnery Plodkové, každá postava má svůj mini příběh, chápeme jejich motivaci, nikdo nepůsobí zbytečně a obsazení se velmi povedlo.

Němá tajemství nabízí zajímavý příběh podaný poutavým způsobem, včetně napínavé atmosféry, díky kameře jde navíc opravdu o pěknou podívanou. Přestože je příběh hlavní postavy dost komplikovaný, je podán tak přirozeně, že nám ani nepřipadá přitažený za vlasy, i když by při neopatrném zpracování mohl působit jako z laciné telenovely. Herecké výkony a propracovanost charakterů jsou výjimečné. Škoda jen, že snímek nedokáže vzbudit více emocí ve stěžejních momentech.

Kéž by se problémům dalo utéct.

Němá tajemství (2023)
(Foto: DonArt production)