Recenze Bratři: Snímek kvůli své délce ztrácí napětí a vytratily se také emoce

Jaká je cena svobody?

Sedmdesát let od útěku bratrů Mašínů do Západního Berlína má premiéru snímek zachycující jejich činy a to, co jim předcházelo. Scenárista Marek Epstein a režisér Tomáš Mašín chtěli prostřednictvím jejich příběhu poukázat na krutost totalitního režimu a že pro svobodu jsou někteří lidé ochotni riskovat své životy, i obětovat cizí. Jakou cenu má svoboda pro vás?

Osud synů protinacistického odbojáře Josefa Mašína jim nedává moc na vybranou než nenávidět režim, který jim neustále ničí životy, a v kombinaci s jejich vzpurnou povahou a mladistvou horkokrevností to může znamenat jen problémy. Josefa (Oskar Hes) a Ctirada (Jan Nedbal) v jejich zemi nic dobrého nečeká, a tak se rozhodnou mstít přisluhovačům systému, a nakonec se i pokusit o útěk na vysněný Západ. S vědomím, že ať už se jim zadaří nebo ne, jejich rodiny za to budou pykat.

Film dal chytře vyniknout i ženským postavám.Film dal chytře vyniknout i ženským postavám, zvláště matka (Tatiana Dyková Vilhelmová) dodá snímku spoustu emocí, těch něžnějších a láskyplných. Na neustálé a důsledné utlačování její rodiny, kterou se pořád snaží udržet pohromadě a v rámci možností šťastnou, je bolestivý pohled. Zbytek snímku je pochopitelně spíše mrazivý. Hlavní postavy nás ale nezvládnou moc oslovit a není to zrovna jejich představiteli. Jejich motivaci a co k ní vedlo si musíme z velké části domýšlet, což je tím těžší, čím je divák mladší a neznalý. Snadno ztratíme přehled, co se jak dlouho dělo, byly to dny, měsíce či roky? Stejně tak nepochopíme, jak se bratři srovnali s tím, k čemu svou rodinu odsuzují, což je ostatně určitě jeden z důvodů, který od útěku odradil stovky jiných lidí. Snímek nevyužívá potenciálu a nezačíná si s náročnými etickými dilematy. Škoda.

Takže zatímco začátek utíká celkem rychle a bohužel si krátí cestu až příliš mnoha zkratkami, dlouhý závěrečný hrdinský úprk trochu budí rozpaky a diváka vyčerpá. Není divu, když nejemotivnější scény patřily rodině, jejíž cesty se teď na plátně rozdělily. V dalších rolích se blýskne Václav Neužil v roli strýce, Karolína Lea Nováková coby mladší sestra a Matěj Hádek jako rodinný přítel.

Náš pohled na Mašíny bude při sledování ale samozřejmě subjektivní, možná máme nějaký názor už před zhlédnutím a záleží na našem náhledu na spoustu věcí, na vraždu, na komunisty… Snímek se nesnaží nás přesvědčit ani o jedné “pravdě”, není stoprocentně nakloněný na stranu hlavních postav, ale rozhodně není nestranný. Nebylo snadnou úlohou pustit se do takového projektu, Mašíni nejsou černobílí hrdinové, ale skuteční lidé z nesmírně těžké doby. Nikdy se už nedozvíme celou pravdu a i kdyby, tak na ni stejně každý bude mít jiný názor. Kdyby šlo o příběh smyšlených postav, paradoxně by to filmu prospělo.

Snímek působí na první pohled kvalitně, ale vypravěčsky je slabší. Bratry jako hlavní hrdiny se nepovedlo psychologicky rozebrat, tudíž v nás ani nevzbudí dostatek emocí, vlastně jim nikdy tak úplně nenahlédneme do hlavy. Naštěstí jsou tu ženské postavy a mrazivá atmosféra komunismu. Celkově se zdá, že snímek nechtěl moc nikoho urazit, a tak v závěru už nudí.

Že vážná hudba podporuje dojivost, to už víme.

Bratři (2023)
(Foto: FilmBrigade)