Recenze Jak přežít svého muže: Ze snahy převést knihu na filmová plátna bude mít divák velmi rozpačité pocity

Cesty českých hereček jsou nevyzpytatelné.

Romantická komedie Jak přežít svého muže vznikla podle stejnojmenné knihy herečky Jany Bernáškové. Do filmové podoby ji po třech letech od vydání převedl její manžel, kterým je režisér a scenárista Rudolf Merkner.

Třicetiletá Lucie se po rozchodu s partnerem snaží vybudovat nový domov pro svou dceru a vrátit se po mateřské k práci herečky. Zároveň se při hledání nové lásky dostává do mnoha bláznivých situací. Naštěstí má podporu nejen v matce, ale také ve svých potrhlých kamarádkách a svém vnitřním hlase Šedivce.

Říká se, že pokud se někdo chce stát spisovatelem, měl by začít psát o věcech, které sám zažil. Není tedy divu, že v knize i snímku se objevuje mnoho autobiografických prvků ze života herečky. Například sledujeme její seznámení se současným manželem nebo její působení v seriálu Vyprávěj. Potíž je v tom, že když píšete sami o sobě, odhalujete toho možná až příliš a kritika potom bolí o to víc.

Lucie absolvuje nejrůznější castingy, které se nedají nazvat jinak než jako ponižující.Vtipně se popisuje konkurenční prostředí ve světě českého filmu a reklamy. Lucie absolvuje nejrůznější castingy, které se nedají nazvat jinak než jako ponižující. Touha stát se slavnou je ale zřejmě silnější než cokoliv jiného. O tom, jak si hlavní postava zakládá na hezkém zevnějšku, svědčí také to, že nejí nic jiného než saláty a po večerech se pro změnu neustále dopuje vínem a lituje se.

Ve filmu se objeví mnoho známých herců a hereček, byť třeba jen na chvíli. Bývalého partnera Lucie ztvárňuje Roman Zach. Chvílí jí zase nadbíhá Jakub s tváří Tomáše Měcháčka a její osudový muž Karel má tvář Marka Němce. Její nejlepší kamarádky hrají Iva Pazderková, Mahulena Bočanová a Pavla Dostálová. Nechybí ani Šedivka alias Ivana Chýlková a řada dalších.

Jana Bernášková se celou dobu snaží neztratit pozornost diváka, občas to však dělá až moc vehementně. Ve snímku má několik erotických scén hned se třemi různými muži. Zvláštnost toho, že je při natáčení dirigoval její vlastní manžel, se poměrně viditelně propíše i do příběhu. Jinak si totiž nejde vysvětlit strnulost některých herců. Postava obvykle sympatického Marka Němce například působí spíš jako karikatura chlapa. O moc lépe na tom není se svou rolí ani Tomáš Měcháček. Jediný člověk, jehož postava je uvěřitelná a dobře zvládnutá, je Roman Zach.

Největším problémem je hlavní postava, se kterou nejde moc sympatizovat. Na jednu stranu chce působit jako praktická žena, která svede bývalého partnera jen za účelem vlastního potěšení a tvrdí mu, že mu už znovu na lep neskočí. Na druhou stranu ovšem lehce propadne sladkým slůvkům scenáristy Karla, který jí sice tvrdí, že je jeho vysněnou ženou, ale s přítelkyní se plánuje rozejít až za pár měsíců.

Pokud divák neví, že se dílo inspiruje skutečnými událostmi, můžou mu některé věci v roce 2023 připadat zastaralé. Například starý vzhled Facebooku či funkce šťouchání, která v současnosti už snad ani neexistuje nebo ji alespoň nikdo nepoužívá, což pak vyjde nastejno. Příliš šťastně není zvolena ani forma čtení zpráv nahlas. Když tvůrci nechtěli mít text v obraze, stačil by třeba mentální hlas. Kdo si jinak ve skutečnosti čte všechny zprávy nahlas?

Komedie Jak přežít svého muže se snaží působit realisticky a ukazovat bez příkras těžký život hereček a samoživitelek. Nicméně jestli to ve světě českého filmu skutečně funguje takhle, je to poměrně smutná sonda. Nejde si také nevšimnout toho, jak si snímek sám neustále odporuje. Zatímco v jednu chvíli je například hlavní postava drsně praktická, v druhou se zase nechá unášet vzdušnými zámky. Ani scenárista Karel neví, jestli je morous v ušmudlané košili, nebo sportovec se sadou dokonale padnoucích košil. Nehledě na to, že si spolu vyměňují přisprostlé zprávy na úrovni puberťáků. Příběh je pravděpodobně o dost lépe zachycen v knize. Na filmová plátna se ho tak nějak nepodařilo převést. Ačkoliv některé vtipy nejsou zase tak špatné, po zhlédnutí bude mít divák spíš velmi smíšené pocity.

Ten pocit, když načneš v jedné scéně nějaké téma, ale pak ho ve zbytku snímku nedovysvětlíš.

Jak přežít svého muže (2023)
(Foto: Falcon)