Recenze Karlos: Dokument o nejznámějším českém zápasníkovi působí chvílemi jako parodie

Lvi žerou první, pokud je nesežere něco většího.

Ať už si o zápasníkovi Karlosu Vémolovi myslíte cokoliv, jedno se mu nedá upřít. Podařilo se mu zpopularizovat smíšené bojové umění v Česku tak, jako nikomu jinému. Dokument Karlos slibuje, že ho diváci poznají z úplně jiného úhlu pohledu. Nic takového se ale nekoná, což je vlastně překvapivě celkem škoda.

Za téměř devadesátiminutovým dokumentem stojí filmaři Michal Samir a Šimon Šafránek. První zmíněný celých patnáct let průběžně sledoval vývoj jeho kariéry a života. Můžeme tedy vidět, jak se obyčejný kluk z Olomouce dostal od řeckořímského zápasu a kulturistiky jako první Čech až do prestižní organizace UFC.

Nejzajímavější jsou právě záběry z jeho úplných začátků, kdy se dostal do Anglie a živil se jako vyhazovač v baru.Nejzajímavější jsou právě záběry z jeho úplných začátků, kdy se dostal do Anglie a živil se jako vyhazovač v baru. Tam poprvé zakusil, jaké radosti nabízí svět, ve kterém party nikdy nekončí. Rovněž tam prohloubil svou náklonnost k ženám, které rády využívají služby plastických chirurgů.

Životní příběh Karlose Vémoly by byl sám o sobě poutavý. Už jen jeho vztahy s rodiči a bratrem by si zasloužily větší pozornost. Způsob zpracování však působí ve výsledku celkem chabě. Ať už je na vině přílišná snaha stylizovat ho do macho bojovníka, skrývat temná zákoutí jeho minulosti, nebo rezignovanost tvůrců, kteří s ním strávili tak dlouhou dobu.

Povedenou věcí je, jak názorně dokázali dát do kontrastu jeho drsnou a jemnou stránku. I když je pochopitelné, že každý člověk v sobě obvykle někde má obě tyhle polohy, pro někoho to možná bude šokující odhalení. Zvlášť povedené jsou prostřihy, během kterých se střídají dva zcela odlišné záběry. V jednom nemilosrdně zdolává protivníka a ve druhém se něžně mazlí se štěňátkem a podává ho svému dítěti.

Snímek obsahuje i mnoho zbytečných záběrů, které působí, že tam jsou jenom kvůli tomu, aby se nějak využily. Obvykle v nich Karlos Vémola v autě mluví o tom, čeho dalšího chce dosáhnout a jak ho jeho okolí štve, když ho neustále uhání. Ačkoliv metafora navigace, která popisuje jeho životní cestu, je poměrně hezký prvek. Proč se ale několikrát opakuje téměř totožný záznam z jeho kulturistické kariéry, to zůstává neobjasněnou záhadou.

Nedomyšleným detailem je, jak se nemyslí na diváky, kteří nejsou vyloženě fanoušci MMA zápasů. Byť je tento sport může třeba bavit, vlastně nemají v dokumentu tolik příležitostí dozvědět se o něm více. Přitom by rozhodně stálo za to například blíže vysvětlit, jak některé věci fungují. Například jak zvládne Karlos Vémola během jednoho dne před zápasem shodit tolik kil? Jenže odhalení takových fíglů zřejmě není určeno pro běžné smrtelníky.

Dokument Karlos si dává velkou ambici představit divákům bojovníka MMA tak, jak ho neznají. Bohužel mu v cestě stálo mnoho překážek, které se navzdory snaze nepodařilo překonat. Tvůrci se tak nějak ztratili v množství archivních materiálů a klišé frázích o velikosti a nezlomnosti. Nehledě na to, že se elegantně zjemňují pasáže, které by Karlose Vémolu nevykreslovaly úplně dobře. Ať už jde o jeho pobyt ve vězení, nevěru, nebo fakt, že se přátelí s kontroverzním podnikatelem Ivo Rittigem. Navzdory tomu by pořád mohl nabídnout alespoň vhled do bojového umění, ale nic takového se také nekoná. Celé dílo je spíš jakási dlouhá upoutávka na jeho následující zápas s Attilou Véghem. Nicméně pokud jste fanoušci tohoto zápasníka, tak vám nejspíše nic z toho nebude vadit a sledování filmu si s největší pravděpodobností užijete. Ostatní se alespoň od srdce zasmějí nad některými pasážemi, které chvílemi působí jako nějaká parodie.

Ne každému se v životě poštěstí rvát se s lidmi za peníze.

Karlos (2024)
(Foto: Bontonfilm)