Recenze Chiméra: Italský Indiana Jones nehledá poklady, ale ztracenou lásku

Stírání rozdílů mezi skutečností a přeludy.

Za scénářem a režií tohoto snímku stojí italská filmařka Alice Rohrwacher. Jedná se o mladší sestru Alby Rohrwacher, která se v současnosti řadí mezi nejúspěšnější italské herečky. Dílo vzdává hold neorealismu, který se v této zemi rozšířil na konci druhé světové války.

Angličan Arthur, kterého právě propustili z vězení, se vrací na italský venkov. Tam se opět dává dohromady se svou starou partou komediantů a vykradačů hrobů. Arthur má totiž jedinečný talent na hledání míst, kde se nachází staré etruské poklady. Zatímco ostatní chtějí zbohatnout, on hledá svou ztracenou lásku. Tahle touha ho ale dovede až na hranici mezi živými a mrtvými.

Postavu Arthura ztvárňuje britský herec Josh O’Connor, jehož kariéra zažívá v posledních letech velmi rychlý vzestup. Nejvíce na sebe upozornil v roli mladého prince Charlese v seriálu Koruna. Není divu, že za svůj výkon získal cenu Emmy a Zlatý glóbus. Momentálně je v kinech jeho nový film Rivalové. Hlavní roli bývalé tenisové šampionky v něm hraje talentovaná herečka a zpěvačka Zendaya.

Josh O’Connor v Chiméře opět dokazuje, že má velký herecký talent. Už jen kvůli tomu, jak různorodé postavy zvládne ztvárnit. Člověk by v tomto případě na první pohled ani netipoval, že se jedná právě o tohoto herce. Specifický je jeho úsporný styl hraní, kterým si ale dokáže podmanit diváky, ať už je jeho postava sebevíc nesympatická.

Jak to bývá pro neorealismus typické, přibližuje se hlavně drsná realita italského venkova.Jak to bývá pro neorealismus typické, přibližuje se hlavně drsná realita italského venkova. Tamní obyvatelé se potýkají se špatnými sociálními podmínkami a chudobou. Kvůli tomu je velkým snem řady z nich získat bohatství. Většina scén se odehrává ve skutečném prostředí. Vypravování plyne velmi pomalu, jednotlivé situace se stávají vlastně tak nějak náhodou.

Film využívá všechny možné prostředky k tomu, aby přiblížil divákovi to, co chce sdělit. Například se v průběhu mění rozměr obrazu. Hrdina se víckrát ocitne zničehonic vzhůru nohama, což naznačuje přechod do jiného světa. Dva různé světy navíc spojuje červená nit, která vede přímo do země. Právě tyto snové pasáže jsou ze všeho nejzajímavější.

Sám Arthur stojí na hranici mezi dvěma světy, protože zažívá existencionální krizi. Nejen, že přichází o střechu nad hlavou, ale žije v bezútěšném stavu, který zažívá po smrti své lásky. Škoda jen, že se o jejich vztahu nedozvíme více. I když to chvíli vypadá, že nachází další spřízněnou duši, šťastný konec se nekoná.

Snímek Chiméra se pouští do skutečně těžké disciplíny. Velký důraz je dáván na návrat k italským filmovým tradicím. Velkou inspirací mu jsou především díla oceňovaného režiséra Federica Felliniho. Naštěstí se je nesnaží napodobit za každou cenu, takže to nepůsobí jako parodie. Mladší generaci diváků může k filmu přivést herec Josh O’Connor, který v poslední době získává na popularitě. Nicméně dost osobitý styl natočení způsobuje, že se jednotlivé myšlenky i postavy jen velmi těžce dostávají k divákovi. Podobné kouzlo se ovšem do současných snímků podaří vložit jen výjimečně. Dílo rozhodně není určeno pro běžné diváky, osloví hlavně pravé filmové fajnšmekry.

Ten pohled, když si vykradač hrobů uvědomí, že ho okradli.

Chiméra (2023)
(Foto: Rai Cinema)

Komedianti vyjeli do ulic rozdávat lidem radost.

Chiméra (2023)
(Foto: Rai Cinema)

Nepřipustit si náklonnost k druhé osobě jde jen do určitého bodu.

Chiméra (2023)
(Foto: Rai Cinema)
70%

Chiméra / La chimera

Snímek Chiméra se pouští do skutečně těžké disciplíny. Velký důraz je dáván na návrat k italským filmovým tradicím. Velkou inspirací mu jsou především díla oceňovaného režiséra Federica Felliniho. Naštěstí se je nesnaží napodobit za každou cenu, takže to nepůsobí jako parodie. Mladší generaci diváků může k filmu přivést herec Josh O'Connor, který v poslední době získává na popularitě. Nicméně dost osobitý styl natočení způsobuje, že se jednotlivé myšlenky i postavy jen velmi těžce dostávají k divákovi. Podobné kouzlo se ovšem do současných snímků podaří vložit jen výjimečně. Dílo rozhodně není určeno pro běžné diváky, osloví hlavně pravé filmové fajnšmekry.