Captain America: Návrat prvního Avengera / Captain America: The Winter Soldier – recenze

Strýček Sam tě potřebuje, abys zničil vnitřního nepřítele!

Když jsem si nedávno promítl první příběh novodobé mutace Kapitána Ameriky, trpěl jsem po jeho konci stejnou otupělostí jako po prvních patnácti minutách. Jinými slovy, považoval jsem ho za bezbarvý a natočený pouze z nutné rutiny. O to víc mne zajímalo, jaké nástrahy jsou pro Steva Rogerse (Chris Evans) přichystány ve světě po Avengers. Autoři scénáře mu nadělili pěkné dárky i nemálo uhlí.

V předcházejících osmi marvelovských snímcích můžeme pozorovat dva základní trendy. Komiksové prvky jsou buď na hraně uvěřitelnosti (Iron Manové a právě původní Kapitán), nebo vypadají jako něco ze sobotních seriálů pro děti (Avengers a oba Thorové). Ten první styl by měl být teoreticky hodnotnější, ale přiblížení se realitě ještě není zárukou vyšší umělecké kvality, jak jsme se o tom mohli přesvědčit právě díky příběhu Kapitánova původu. Pokračování manévruje kdesi mezi uměřeným důrazem na skutečný svět ve stylu Iron Mana (celkově připomínající spíš prvního než třetího) a jednoduchostí vlastního předchůdce.

Už na úvodní misi, v níž se Rogers dostává opět do boje, vidíme, že se cosi pokazilo, jelikož akce není příliš zábavná, ale vážná taky ne. Nejlíp by se dala vystihnout pojmem „mechanická“. Co naplat, hlavní děj snad bude kvalitnější, řekneme si. Za chvíli však spíš znejistíme, kam se to všechno ubírá. Před rokem jsme v posledním dobrodružství Tonyho Starka stravovali alegorii na svět po 11. září. „Návrat prvního Avengera“ vytasí podobnou metaforu, ale ta je tentokrát zoufale transparentní a manipulativní. Rogers má své politické námitky, jenže lidsky se sotva projevuje. Inu, sérum z něj udělalo bezchybného dobroděje…

Kapitán a agentka Romanovová se ocitají v zajetí otřepaného klišé.Než se nadějeme, ozvou se padouši, především zdánlivě neporazitelný zabiják Winter Soldier (Sebastian Stan), jehož kybernetickou paži zdobí rudá hvězda. Musím uznat, že akční rovina, počínaje útokem na ředitele agentury S.H.I.E.L.D. Nicka Furyho (Samuel L. Jackson) graduje do vůbec nejlepšího „adrenalinového koncertu“ obou avengerovských fází. Naneštěstí, přes takové množství konfliktů nevidíme vlastní příběh. Kapitán a agentka Romanovová (Scarlett Johansson) se ocitají v zajetí otřepaného klišé. Celá série vždy ráda používala motiv skrytého zrádce, ale v tomto případě nevím, jestli byl někdo opravdu tak naivní, aby si myslel, že ho okamžitě neprokoukneme.

Celkově se však podařilo uvést do marvelovské reality několik pozoruhodných tváří. Ideálního týmového hráče a věrného přítele Sama Wilsona, známý jako Falcon (Anthony Mackie), letce na mechanických křídlech a energickou Sharon (Emily VanCamp). Oba slušně zapadají mezi protagonisty, i když Falcon je představen jen tak tak a se Sharon je to opravdu pouze letmé seznámení. Robert Redford jako Alexander Pierce pochopitelně neselhal, náhradního vedoucího S.H.I.E.L.D.u obdařil obdivuhodnou sebejistotou, tedy především schopností chovat se jako skutečný pán situace, ať se děje cokoliv. Sebastian Stan je pak teprve tím pravým, chladně se tvářícím zabijákem, což oceníme, až konečně přijde o masku.

Za delší čas se konečně dozvíme, oč usilují padouši a znovu se tak v ději setkáváme s něčím, co mne nebetyčně iritovalo už, když Kapitán bojoval proti nacistům. Jak se zdá, velká část konfliktů 20. století zapříčiněná fanatismem, krutostí nebo pragmatismem byla pouhým nástrojem komiksových postaviček s podivnou politickou filosofií. Superhrdina může bojovat se stejným druhem protivníků. Například Tonymu Starkovi znepříjemňují život lidé, jako býval on sám, byznysmeni vydělávající na válce. Ale snad je lze obměňovat.

Mohu snad dávat přednost příběhům o Temných elfech či lidech chrlících oheň? Ano, jelikož sloužily jako podklad pro svébytnější nápady a úchvatnější zvraty. Na druhou stranu bude vzrušující pozorovat, jaké změny nyní nastanou ve světě superhrdinů, na něž čeká Věk Ultronův.

„Obávám se, že S.H.I.E.L.D. je nepřítelem lidstva. Napadlo mne to, když jsem viděl v televizi ten hrozný seriál.“

Jeho superplíce si žádají hodně vzduchu.

Co může mít pilot letounu proti motorkářům?

65%
Awesome

Captain America: Návrat prvního Avengera / Captain America: The Winter Soldier

Za delší čas se konečně dozvíme, oč usilují padouši a znovu se tak v ději setkáváme s něčím, co mne nebetyčně iritovalo už, když Kapitán bojoval proti nacistům. Jak se zdá, velká část konfliktů 20. století zapříčiněná fanatismem, krutostí nebo pragmatismem byla pouhým nástrojem komiksových postaviček s podivnou politickou filosofií.