Recenze Kuciak: Vražda novináře dokazuje, že realita může strčit thrillery do kapsy

Případ, před kterým bychom neměli zavírat oči.

Chladnokrevná vražda investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové v únoru 2018 otřásla slovenskou společností a odhalila trhliny ve stále ještě mladém demokratickém systému země. Rodiče vzpomínají na momenty, kdy se mladá dvojice přestala ozývat a následně byla objevena jejich těla. Co byla nejdříve tragédie jen pro pár nejbližších, se brzy stalo zlomovou událostí pro celou zemi. A tento snímek přináší velmi komplexní obrázek o celé kauze.

Některé věci se dějí jen ve filmech nebo v cizině, ne u nás, utěšuje nás často naše podvědomí.Některé věci se dějí jen ve filmech nebo v cizině, ne u nás, utěšuje nás často naše podvědomí. Když sledujeme záběry z místa činu, skromného domečku v rekonstrukci, a v místnostech vidíme nábytek, koberce či doplňky, které jsme možná vídali v domácnostech našich rodičů a prarodičů, dochází nám realita tohoto činu. Dozvídáme se, jak vypadaly poslední chvíle páru, měli rozpitou kávu, Martina vybírala svatební šaty. “Místo svatby byl pohřeb,” upozorňuje Jánův tatínek na to, jak měla vypadat budoucnost zavražděných. Snímek se nesnaží z nás ždímat emoce, ale někdy stačí taková věta a jsme otřeseni.

Přestože nestudoval žádný ekonomický obor, Kuciak měl dar nejen porozumět nelegálním finančním tokům, ale také je srozumitelně zprostředkovat čtenářům, protože viděl za čísly příběh. Šlapal na paty obávanému podnikateli Marianu Kočnerovi. Vyšetřování odkrývá nebezpečnou hru, ve které počet figurek neustále narůstá. Jak je vůbec možné, že měl takovou moc? Jsou nám přehledně naservírovány některé jeho metody a odhaleny konexe na těch nejvyšších místech. Někdy je až neuvěřitelné, že nesledujeme nějaký thriller z pera hollywoodského scénáristy nebo dramatickou severskou detektivku. Tohle je ale realita. Kočner není jen dobře napsaná postava zahraná charismatickým hercem. Kdykoli se objeví na plátně, jde z něj hrůza. Z nahrávky slyšíme přímou Kočnerovu výhružku, nad kterou se Kuciak jen pobavil, protože tehdy nemohl nikdo vědět, jak daleko mohou věci zajít. Když je odhalena rozsáhlá síť lidí, kterou měl Kočner pod palcem, je jasné, proč byl tak dlouho nedotknutelný. Kuciak už se to bohužel nedoví.

Režisér Matt Sarnecki zpracoval látku přehledně, dokonce to není ani jeho první dokument o vraždě novináře. V mnoha momentech je film emotivní, cítíme hluboký zármutek všech, kteří pár znali. Ve snímku promluví sociolog, kolegové novináři, právníci, vidíme záběry z tiskovek, demonstrací, zpráv, z rozsáhlého vyšetřování spoustu důkazního materiálu, ať už jsou to fotky, rekonstrukce vraždy, nebo přepis zpráv. Odhalená rozsáhlá komunikace z Kočnerových telefonů je také bohatým zdrojem materiálu a snímek si s ní poradí efektně, nahlédneme i do Kočnerova domu plného luxusu (a zbraní). Ke slovu se dostane i jeho obhájce, přesto může některým divákům vadit, že celý dokument prezentuje někoho, kdo nebyl za tuto vraždu (alespoň zatím) odsouzen, jako jasného pachatele. Co ale taky jiného dělat, když to vyplývá z hory důkazů a svědectví, obrázek si může udělat každý vlastní. Kvůli závažnosti tématu je látky možná až moc, a přestože snímek neztrácí tempo, začne být trošku únavný, protože se nesleduje lehce. Určitě mohly být některé scény vypuštěny bez většího vlivu na diváka, třeba záběry ze sledování Kuciaka, asi stačil jeden, a ne celá řada.

Snímek o strašlivých událostech a korupci sahající až k nejvyšším pohlavárům prezentuje případ důstojně, seriózně a s citem. Rozhodně si zaslouží být na plátnech kin. Těžko nestranně hodnotit film, zabývající se tak hrozivou událostí. Důležité je, že všechno to množství informací dokáže prezentovat srozumitelně, byť je toho občas trošku moc.

Místo svatby byl pohřeb.

Kuciak: Vražda novináře
(Foto: Final Cut for Real)