Co jsme komu udělali? / Qu’est-ce qu’on a fait au Bon Dieu? – recenze

co_jsme_komu_udelali_plakat“Čekání na perfektního zetě je konečně u konce. Nebo ne?”

Postarší konzervativní manželé Verneuilovi měli jeden životní cíl: dobře vychovat a vdát své krásné dcery. Místo spořádaného katolíka z dobré francouzské rodiny si ale jedna vzala muslima, další Číňana, a třetí Žida. Poslední naděje i zbytky sil tak vkládají do nejmladší Laure…

Svižná francouzská komedie se věnuje jednomu nevyčerpatelnému tématu.Svižná francouzská komedie se věnuje jednomu nevyčerpatelnému tématu, a to rodině. Dokáže tak zaujmout třicátníky i šedesátníky. Snad každého občas rodiče směřovali k něčemu, co mu nevyhovovalo, ale oni si mysleli, že je to pro jejich dítě nejlepší. A nakonec se museli smířit s realitou. Ale v tomto příběhu se toho děje mnohem víc a po dlouhé době nám zase Francouzi připomněli, že komedie prostě točit umí.

Snímek je nenáročný, přesto je humor (většinou) inteligentní a jemný, zároveň se nebojí být drzý a nekorektní. Často je vtip jen naznačen, na rozdíl od amerických komedií, kde vám ho raději omlátí o hlavu, než aby zůstal nepochopen. Děj místy až absurdně vygraduje, což je ostatně příjemné, protože kdybyste měli sledovat jen reálné a pravděpodobné situace, mohli jste jít místo do kina na večeři s přáteli.

Pro českého diváka je věřící bohatý pár, který chce pro svou dceru za manžela katolíka z dobré rodiny, dost vzdálenou představou. Na druhou stranu o to vtipnější. A stále se snadno ztotožníme s mnoha problémy hlavních hrdinů. Ať už to jsou neshody s rodiči a snaha vypadat před nimi spokojeně a úspěšně, řešení partnerských i sourozeneckých hádek, složité vztahy s tchánem nebo mezi švagry… Film obsáhne skutečně mnoho témat. Nechybí ani trable s kariérou nebo rodinné “tajemství”, že vlastně nikdo nemá rád depresivní práci přecitlivělé Ségolène.

Herecké obsazení vám na první pohled asi nic neřekne, pokud nejste zrovna znalci francouzského filmu. Po bližším zkoumání ale poznáte, že představitel Claudea Verneuila Christian Clavier je i u nás známý z role Asterixe a především z nezapomenutelných Návštěvníků, kde mohl naplno projevit svůj komediální talent vedle Jeana Reno. Zde získal sice méně prostoru pro svou potrhlost, ale oblíbíte si bez problémů i další představitele jeho rodiny.

Vývoj příběhu není sice nijak zvlášť překvapivý, přesto ani na chvíli nenudí, a velký počet postav i vtípků baví od začátku do konce. Mezi záplavou amerických komedií je tato francouzská chuťovka velmi příjemným zpestřením a na podzimní sychravý večer naprosto ideální.

„Proč se tváří tak vyjeveně? Řekla jsi jim, že jsem černoch, ne?“ – „Zapomněla jsem!“

co_jsme_komu_udelali_foto_13

„Hele, Benettonovi!“