Mezi náhrobními kameny / A Walk Among the Tombstones – recenze

mezi_nahrobnimi_kameny_plakatNěkteří chlapi prostě rádi balí ženské. Do igelitových pytlů.

Detektiv Matt Scudder (Liam Neeson) si žije po svém, snaží se zbavit démonů minulosti, vyrovnat se s chybou, která ukončila jeho kariéru u policie. Pak ale dostane zvláštní zakázku – najít vrahy manželky drogového dealera. Jelikož únosci nebyli spokojeni s výší výkupného, doručili ženu v ne úplně dobrém stavu. Tedy po kilových balíčcích, stejně jako zboží, které prodává její manžel. A obětí bude víc…

Zlé a tajemné město, nějaká ta unesená/zavražděná žena, zachmuřený detektiv s pohnutým osudem…Zlé a tajemné město, nějaká ta unesená/zavražděná žena, zachmuřený detektiv s pohnutým osudem, kterému je vlastně všechno jedno, jen zrovinka osud těchto obětí ne. To zní jako program v televizi na páteční večer. Jenže když je v hlavní roli Liam Neeson, je všechno jinak. Skoro.

Příběh nestojí na dopadení padouchů a jejich potrestání, ale především na postavě detektiva, cynického a inteligentního samotáře. Takže role pro Neesona na míru. Bohužel na kvality 96 hodin tento film nemá, i když hlavní představitel se do toho opřel s vervou sobě vlastní. Snímek vyniká temnou atmosférou, kterou výborně podkresluje skvělá hudba. Navzdory brutálním praktikám únosců obětí nedochází k jejich vyobrazení, jsou vždy pouze naznačeny, ale je to, řekněme, dostatečně výmluvné. Obsazení psychopatických darebáků je navíc také povedené.

Vedlejších postav je ale až moc, takže vám většina z nich bude ukradená (nebo unesená?). Přesto je příjemné, že dodávají ději reálnější nádech. Hlavní hrdina není všemohoucí, a tak mu pomáhají při sledování, kryjí ho, nebo seženou nějaký ten milion dolarů.

Závěr snímku je přesto zklamáním. Vyvrcholení děje není úplně zajímavé, protože pachatele hrůzných činů už nějakou dobu známe (tím se příběh asi trošku vymyká klasickým detektivkám). Tak bychom se raději dozvěděli nějaký důmyslný motiv, který je ke všemu vedl. Uspokojivou odpověď však nedostaneme, a i když by to mělo působit tajemně, spíš se divák naštve. Navíc jednání spousty lidí začne postrádat logiku.

Silný detektivní příběh zde nehledejte. Nejde ani o one man show dokonalého a nezranitelného detektiva. Naopak, tenhle občas dostane pořádně zabrat, někdy mu nevyjde taktika, nebo ho protivník přechytračí. Díky tomu je postava Scuddera skutečně sympatická, a rádi na něj budete koukat, i když zrovna netrousí vtípky. Jenže by to prostě občas neuškodilo.

„Počkejte, teď jsem nerozuměl. Chcete jí doručit balíček, nebo ji doručit v balíčku?“

mezi_nahrobnimi_kameny_foto_11

„Zase mi uplavala svačina…“