Sama nocí tmou / A Girl Walks Home Alone at Night – recenze

sama_noci_tmou_posterCo by ani Šeherezádu nenapadlo.

Lidský svět je natolik zkažený, že už to nemohou vydržet ani upíři. Stvoření, která se neschovávají pouze v Evropě, či Americe. Uprostřed Íránské islámské republiky, uličkami jednoho hříšného města, pochoduje možná první vampýrka v hidžábu a nedaří se jí uniknout pochmurnosti života.

Obraz sice může být černobílý, absence barev však vede k posílení obsahu, jenž je až postmoderní, a tím nemyslím matoucí, nýbrž odvážně umělecký. Dívka nepatřící do žádného světa (Sheila Vand) z povzdáli sleduje a soudí své zkažené spoluobčany. Vzhledem k tomu, jak bere spravedlnost do vlastních rukou (a špičáků), máme tu nevyužitý superhrdinský námět. Ale teď „vážně“. Monstrózní síla naší bytůstku neochrání před vnitřní křehkostí jí samé a pořád jako by se rozhodovala, jestli chce mít s lidmi společné i to málo, co v ní zůstává.

Ne nadarmo je snímek označován i za western.Přece i o tom jsou horory, totiž o instinktech, kvůli nimž se z nás může vytratit ta lepší část lidství, a nakonec se proměníme v tu nejhorší bestii na Zemi. Sama nocí tmou k jejich zdůraznění potřebuje pouze jeden nereálný prvek, jinak má přehršel inspirace v životě normální lidské spodině. Zlotřilci si pyšně vykračují, nebo mrhají svými životy, na všechny stejně čeká neúprosná konfrontace s osudem, stejně odpudivá, jako impresivní pro obecenstvo. Ne nadarmo je snímek označován mimo jiné i za western.

Překračování žánrů je ještě pozoruhodnější díky péči režisérky Any Lily Amirpour o klíčové kompozice jak venkovního prostoru, tak scén, kde vynikají postavy.

A jak se tedy dá dostat z pasti společnosti? Klasicky, určitou formou lásky. Naštěstí nebudeme muset vytahovat kapesníčky. Upírka narazí na mladého Arashe (Arash Marandi), což taky není úplné neviňátko, ovšem něco je spojuje, asi právě takové morální uvědomění, aby chtěli žít v něčem normálním a opustili loď dříve, než se potopí. Procítěné výrazy Vand a nepřikrášlené násilí vás přimějí ocenit skutečnost zprostředkovávanou skrze surrealismus.

Nebudeme si nic nalhávat. S upíry jde všechno líp, pokud tedy nenavštěvují jistou akademii… Začátek nového roku to dosvědčuje, jelikož jak je vidět, dokonce udržují pořádek na Blízkém východě a získávají si tak oprávněně potlesk po celém světě.

Neztrácej čas a znič Islámský stát!

sama_noci_tmou_foto_01

„Můžeš tohle považovat za drink?“

sama_noci_tmou_foto_06

Pryč ke světlošedým zítřkům.

sama_noci_tmou_foto_09

75%

Sama nocí tmou / A Girl Walks Home Alone at Night

Nebudeme si nic nalhávat. S upíry jde všechno líp, pokud tedy nenavštěvují jistou akademii... Začátek nového roku to dosvědčuje, jelikož jak je vidět, dokonce udržují pořádek na Blízkém východě a získávají si tak oprávněně potlesk po celém světě.