Odpad / Trash – recenze

odpad_2014_plakat„Tři děti vyráží do boje se zkorumpovaným vedením Ria.“

Rio de Janeiro, obrovská skládka odpadu a obyvatelé přilehlých chatrčí, kteří sem každý den přicházejí a hledají alespoň trochu cenné předměty, které jim pomohou přežít další den. Stejně jsou na tom nerozluční kamarádi, chudí sirotci Rafael, Gardo a Rato. Nic než sebe navzájem nemají, a přesto si užívají každý den. Jejich život se však navždy změní nálezem peněženky, která obsahuje zdánlivě nedůležité poznámky a klíč. Když se ale po peněžence začne shánět policie a vypíše na ni vysokou odměnu, je jasné, že tady něco nehraje.

Protože policistům není radno věřit, pustí se kluci do pátrání na vlastní pěst. Brzy je jim jasné, že pokud hádanku rozluští, mohou změnit osud celého města. Příběh peněženky se totiž netýká jen jejího majitele, ale i jeho boje proti zkorumpovanému kandidátovi na starostu. Pokud by chlapci odhalili jeho praktiky, mělo by to nevratné následky pro celé vedení Ria, a to se samozřejmě mocným lidem vůbec nelíbí. Jsou tak ochotni pro zachování svého bohatství zničit každého, kdo jim stojí v cestě.

Prostě chtějí udělat správnou věc a zároveň si užít dobrodružství. Nelítostné a brutální jednání zkorumpovaných policistů a politiků je zde stavěno do kontrastu s prostým dětským světem, kde je skutečnou hodnotou jen přátelství na život a na smrt. Dětští hrdinové jsou nezkažení materialistickým světem, možná proto, že vyrůstají na skládce, a tak nemají vlastně nic jiného, než své hodnoty – přátelství, pravdu a férovost. V momentě, kdy se rozhodnou přijít záhadnému obsahu peněženky na kloub a nevydat ji policii, už je nemůže nic zastavit. Prostě chtějí udělat správnou věc a zároveň si užít dobrodružství. Jejich odhodlání nezlomí ani vidina smrti. Té se za své přesvědčení klidně postaví čelem.

Dobrodružný a dramatický děj by působil s dospělými hrdiny až příliš krutě. Děti jsou ale naivní a neuvědomují si všechny souvislosti a rizika, proto se i v nebezpečí pohybují s lehkostí a nevinným úsměvem. Dodávají snímku hravost a odlehčují atmosféru, aniž by to nějak narušovalo závažné vyznění příběhu.

Skvělá hudba, dramatická i plná energie, někdy plně podpoří atmosféru scény a jindy naopak zjemní příliš surové záběry. Střih je svižný, kamera nám důkladně ukáže, co se děje, ale nevyžívá se v zobrazování násilí za každou cenu. Skvělé herecké výkony dětí jsou naprosto přirozené, vše dělají s naprostou samozřejmostí. V kontrastu s nimi zde vystupuje strojený vyšetřovatel Frederico a moudrá učitelka Olivia (Rooney Mara), kteří jsou také výborní a díky jejichž postavám si vždy uvědomíme, že to celé není jen hra, ale boj o život.

Svěží a napínavý thriller, který je díky svým dětským protagonistům velmi originální, a na rozdíl od Milionáře z chatrče, se kterým je srovnáván, nesklouzává k patosu. Snad až na úplný závěr, který ale povedenému snímku s radostí odpustíme. I v krutém světě může být člověk šťastný, pokud má po boku opravdové přátele. A třeba ten krutý svět dokáže změnit.

V této peněžence se ukrývá klíč k záchraně celého města.

odpad_2014_foto_12

Sebeošklivější kancelář vypadá líp, než pracoviště těchto dětí.