Chappie – recenze

chappie_plakatČíslo pět žije a je z něj pořádný gangster.

V nedaleké budoucnosti je jihoafrický Johannesburg zaplaven kriminalitou natolik, že jsou zde nasazeny robotické jednotky. Mechaničtí strážci zákona poslouchají na slovo a nemilosrdně likvidují vrahy i dealery drog. Vývojář robotů Deon Wilson s tváří Deva Patela (proslaveného Milionářem z chatrče) se snaží svým strojům vdechnout život, vytvořit jim vlastní identitu a myšlení. Když se převratný vynález podaří, jeho prototyp ukradnou zloději, kteří z něj chtějí vytvořit svého ochránce. Jenže robot Chappie má vlastní hlavu, a tak to v tomhle příběhu nebude mít nikdo jednoduché. Ale je to pořádná zábava!

Grázlíci Ninja, Yolandi a Amerika chtějí mít z Chappieho nezničitelného zabijáka, ale nejdřív ho musí vychovat a naučit mluvit, takže mají spíše domácího mazlíčka. Dočkáme se mnoha zábavných scén, třeba když chtějí hodného robůtka přimět k zabíjení a tak ho přesvědčují, že jeho počínání oběti pouze uspává. Časem ale musí začít respektovat, že má vlastní vůli a brát ho jako rovnocenného člena týmu.

Nejen roboti, ale i kriminálníci působí jako z jiného světa.Nejen roboti, ale i kriminálníci v tomto filmu působí jako z jiného světa. O to vtipnější je, že Ninja a Yolandi vypadají v civilu víceméně stejně, jen se neživí jako kriminálníci, ale muzikantské duo Die Antwoord. Kdo je alespoň trochu zná, je mu jasné, že ve filmu hrají skoro sami sebe, ostatně i jejich umělecká jména jim scénář ponechal. Bláznivé písně Die Antwoord provází také snímek, o zbytek se postaral Hans Zimmer. Nezvyklý akcent postav do detailu dotváří specifickou atmosféru, do kontrastu se dostává výrazný jihoafrický přízvuk s Jackmanovým australským.

Snímek je akční, přestože výbuchy nás čekají až v samotném finále. V příběhu se však pořád něco děje, a to díky vývoji všech postav. Kromě samotného Chappieho se mění také jeho původně slušný tvůrce, který je ochoten kvůli obraně svého výtvoru porušit nejedno pravidlo. Stejně tak zlodějíčci si vytvoří k inteligentnímu robotovi vztah a berou ho jako člena své kriminální rodinky. A bývalý voják v podání Hugh Jackmana, který se snaží prorazit se svým vynálezem, ten se trochu zblázní a v boji za své ego ohrozí klidně celé město (nebo rozstřihne člověka).

Příběh se nesoustředí na problém ovládnutí světa umělou inteligencí, ale spíše na život z pohledu robota, tvorbu vztahu mezi ním a lidmi, což je celkem netradiční téma. Chappie dokáže svou osobitostí navždy spojit osudy hlavních hrdinů.

Vtipný a akční děj je zasazený do neokoukaného prostředí Johannesburgu, roztomilý robot pobaví i dojme asi každého, ale vedlejší postavy se rozhodně nenechávají zahanbit. Snímek nepřináší žádné velké poselství, ale pořádnou dávku zábavy ve stylovém kabátku, a to rozhodně není málo.

Zpěvačka Yolandi dostala do rukou místo mikrofonu zbraň, jinak na ní režisér neměnil nic.

chappie_2015_foto_04

Chappie se nejdříve musí naučit mluvit, pak střílet, a nesmí chybět frajerský pozdrav.